شناسهٔ خبر: 54835959 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۶ طرح صنعتی دهه تولید و تجارت در ایلام به بهره برداری می رسد

ایلام - ایرنا - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام‌ گفت: همزمان با دهه تولید و تجارت ۶ طرح صنعتی و تولیدی در این استان با اعتبار ۷۲۵ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا محمدرحیمی روز چهارشنبه در همایش گرامیداشت دهه تولید و تجارت در استان ایلام اظهار داشت: سیاست دولت سیزدهم احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال است، به طوریکه سال گذشته ۲۹ واحد تولیدی سال به چرخه تولید بازگشت و امسال هم در تلاشیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود تعداد ۳۰ واحد دیگر را به مدار تولید بازگردانیم.

وی با اشاره به وضعیت واحدهای تولیدی در استان بیان کرد: ۴۷۹ واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری با حدود سرمایه گذاری ۲۸ هزار میلیارد تومان و نزدیک به ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی در استان وجود دارد که از این تعداد واحد تولیدی حدود ۷۰ درصد یعنی ۳۳۹ واحد فعال و نیمه فعال وجود داشته که ۳۰ درصد آنها یعنی ۱۴۰ مورد واحد راکد محسوب می‌شوند. 

رییس سازمان صمت ایلام افزود: در خصوص جواز تاسیس صنعتی و طرح‌های در دست اقدام ۵۲۵ فقره جواز تاسیس فعال با سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۴۲ هزار میلیارد تومان و اشتغال بیش از ۱۵ هزار نفر وجود دارد. 

محمدرحیمی میزان سالانه ظرفیت معادن استان را ۹ میلیون تن بیان کرد و یادآور شد: امسال در زمینه اکتشافات ۱۶ نوع معدن که عمدتا غیرفلزی بوده در استان شناسایی شده که این کانی های غیر فلزی شامل معادن گچ، آهک، شن، ماسه، مارن، آلوویوم و بیتومین یا قیر طبیعی از جمله ذخایری هستند که از معادن ایلام استخراج می‌شوند.

وی عمده مشکلات در بخش صنعت را مربوط به کمبود نقدینگی، معوقات، مشکلات بانکی، تعطیلی واحدهای تولیدی، فرسودگی ماشین آلات و منسوخ بودن تکنولوژی‌ها بیان کرد و یادآور شد: فرسودگی ماشین آلات و منسوخ بودن تکنولوژی از دیگر مشکلات این حوزه ی تولید است.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت ایلام با بیان اینکه ۹۵ طرح صنعتی در استان دارای پیشرفت در دست اجراست، گفت: تعدادی از پروژه های سنگین و طرح‌های نیمه تمام و جوازهای آماده سرمایه گذاری نقطه امید بخش برای تولید محسوب شده و در صورت راه اندازی در زمان مقرر در ایجاد توسعه صنعتی به شدت تاثیرگذار خواهد بود که از جمله این طرح‌ها می‌توان به فیلتر تصفیه آب، طرح ان جی ال و پتروشیمی دهلران  پتروشیمی هلیلان و فولاد ایوان اشاره کرد.

محمدرحیمی به بازرسی‌ها در سال جاری اشاره کرد و گفت: حدود ۱۷ هزار فقره بازرسی و ۱۰۷۰ پرونده تخلفاتی به مبلغ ۵۰۷ میلیارد ریال تشکیل شده که این میزان بازرسی نسبت به سال گذشته رشد ۷۲ درصدی را شامل می‌شود.

نظر شما