شناسهٔ خبر: 54835508 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان سنجش؛

رسیدگی به تقاضای تغییر وضعیت ۹۲ هزار داوطلب کنکوری

رئیس سازمان سنجش گفت: هر داوطلبی که کد رهگیری دارد و به عدم صدور کارت معترض است، سازمان سنجش به موضوع رسیدگی می کند. پیش از این ۹۲ هزار داوطلب متقاضی تغییر وضعیت بودند که تصحیح شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس در حاشیه بازدید از حوزه کنکور سراسری ۱۴۰۱ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جمع خبرنگاران درباره میزان دریافت کارت کنکور از سوی داوطلبان گفت: تعداد یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر در کنکور ۱۴۰۱ ثبت نام کرده اند که تاکنون یک میلیون و ۵۰ هزار نفر کارت خود را دریافت کرده اند. در روزهای آینده نیز داوطلبان گروه های آزمایشی علوم ریاضی، علوم انسانی، علوم تجربی و زبان های خارجی فرصت دارند با مراجعه به سایت سازمان کارت خود را دریافت کنند.

وی درباره اظهارات برخی از داوطلبان که از عدم صدور کارت گلایه کرده بودند و یا عنوان کرده بودند که گروه آزمایشی و دیپلم به صورت متفاوت در کارت کنکور درج شده است، گفت: این موضوع امکان ندارد. کارت کنکور سراسری برای تمام افراد بر مبنای فرم ثبت نام داوطلب صادر شده است. هر داوطلب در فرم ثبت نام یک انتخاب را بیشتر انجام نداده است و امکان ندارد که این مشکل بوجود بیاید.

پورعباس افزود: امکان ندارد که کسی فرم ثبت نام خود را تکمیل کرده باشد و کارت اعتباری خریداری کرده باشد و در سیستم ثبت نام کرده باشد، نتوانیم برای فرد کارت آزمون صادر کنیم. دلیل اش این است که سیستم ماشینی است، هر داوطلب خودش ثبت نام می کند. ممکن است فردی بگوید ثبت نام را تا آخر انجام نداده است، از این بابت مسئولیتی متوجه سازمان سنجش نیست. به هر داوطلب اکیدا گفته شده است که حتما ثبت نام باید تا آخر انجام شود و کد رهگیری بگیرد.

وی یادآور شد: هر داوطلبی که کد رهگیری دارد و به عدم صدور کارت معترض است، سازمان سنجش به موضوع رسیدگی می کند.

رئیس سازمان سنجش درباره اینکه برخی داوطلبان گفته اند که پیش ثبت نام انجام داده اند، خاطرنشان کرد: چیزی به اسم «پیش ثبت نام» در کنکور نداریم. هر داوطلب باید ثبت نام را کامل انجام می داده و کد رهگیری دریافت می کرده است. اگر ثبت نامی به اتمام نرسیده ثبت نام انجام نشده است. بعد از پایان ثبت نام به داوطلب پیامک داده شده که با کد رهگیری مربوط به هر داوطلب ثبت نام انجام شده است.

وی گفت: ۹۲ هزار داوطلب بعد از پیامک های سازمان سنجش، متقاضی تغییر وضعیت بودند که این موضوع اصلاح شد. حدود ۵۰ نفر از این تعداد در روزهای گذشته به سازمان سنجش مراجعه کرده اند و اعلام کرده اند که ما متوجه نشده ایم.

پورعباس یادآور شد: آزمون سراسری ۱۴۰۱ امسال به صورت ویژه امنیتی برگزار شده است چرا که سال گذشته فضای آزمون فضای خوبی نبود. پاسخنامه سفید به کسی داده نمی شود. کسی که امروز همزمان با برگزاری آزمون می خواهد گروه آزمایشی تغییر دهد یعنی پاسخنامه سفید دریافت کند. پاسخنامه سفید یعنی خارج از سیستم ماشینی باشد، امضاء گرفته شود، دستی جمع شود و دستی تصحیح شود این یعنی فساد و غیر قابل کنترل، به خصوص اینکه تعداد آن نیز بالا برود.

وی گفت: سازمان سنجش در پنج نوبت تاکید کرده است که داوطلب مغایرت های فرم ثبت نام خود را تصحیح کند. حجت را بر داوطلبان تمام کردیم. داوطلبی که داوطلب واقعی باشد روز اول به ثبت نام خود حساس می شود. طبیعی است که برخی از این افراد داوطلبان واقعی نیست که اکنون اظهار نارضایتی می کنند.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: سازمان سنجش نگران داوطلبان غیر واقعی است. این گروه با قصد و غرض به جلسه کنکور می آیند. ممکن است چهار نفر ادعای واقعی داشته باشند اما ۱۰ نفر از داوطلبان غیرواقعی پشت این افراد پنهان می شوند تا در سیستم نفوذ ایجاد کنند و از فضای موجود و عدم کنترل لازم سوء استفاده کنند و وارد جلسه کنکور شوند.

وی گفت: سازمان سنجش تمامی داوطلبان را رصد کرده است و اگر کسی است که حرفه ای در آزمون ها شرکت می کند شناسایی کرده ایم، اگر کسی است که با قصد و غرض در آزمون شرکت کرده، شناسایی کرده ایم و داوطلب واقعی را هم می شناسیم. قطعا افرادی که دقیقه ۹۰ می آیند قصد و غرضی دارند. اگر امکان ثبت نام در شب آزمون وجود داشت چه نیازی بود که داوطلب ثبت نام کند.

پورعباس یادآور شد: دیروز یکی از مدیران مدارس گفته است من به بچه های مدرسه گفته ام ثبت نام نکنید من شما را ثبت نام می کنم و الان یادم رفته است، حالا شما این بچه ها را ثبت نام کند. پس مسئولیت پذیری چه می شود؟ همین مدارس غیر انتفاعی آزمون ورودی دارند و اگر کسی بگوید من نرسیده ام ثبت نام کنم، قبول نمی کنند. چطور توقع دارند برای آزمون به این مهمی این مسئله را نادیده بگیریم.

وی گفت: برای حدود ۴۰ نفری که این مسئله را داشتند، آزمون را فدا نمی کنیم. امسال قید مواکد داشتیم که دفترچه ها و پاسخنامه ها ماشینی و شخصی سازی شده اند، راه ورود سیستم بستی را بستیم. ولی سیستم دستی نباشد امنیت آزمون به شدت بالاست.

رئیس سازمان سنجش درباره گرمای هوا و شرایط حوزه های کنکور گفت: بخشنامه کردیم که سیستم های سرمایشی در حوزه های کنکور به طور کامل روشن باشند و کار کنند.

وی افزود: همچنین عوامل اورژانس هم در حوزه ها حضور دارند و اگر داوطلبی مشکل داشته باشند رسیدگی می کنند.

نظر شما