شناسهٔ خبر: 54835507 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نخست وزیر ایتالیا: طبق اعلام اندونزی، پوتین به نشست گروه ۲۰ در بالی نمی‌رود

علی مدنی

نخست‌وزیر ایتالیا اظهار کرد، اندونزی به عنوان رئیس گروه ۲۰، شرکت حضوری ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست نوامبر این گروه در جزیره بالی اندونزی را رد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نشست در نظر گرفته شده برای ۱۵ و ۱۶ نوامبر در صورت شرکت پوتین در آن، در بر دارنده ریسک برخوردهای دیپلماتیک ناخوشایند یا حتی با دورنمای عدم شرکت رهبران غربی در آن با توجه به جنگ روسیه در اوکراین بوده است.

موضوع جنگ اوکراین در اجلاس گروه هفت در آلمان نیز که روز سه شنبه پایان یافت، مطرح شد؛ اجلاسی که شامل رهبران پنج اقتصاد دموکراتیک نوظهور بزرگ - هند، اندونزی، سنگال، آفریقای جنوبی و آرژانتین - هم بود که همه آنها با نظرات گروه هفت در مورد جنگ در اوکراین یا تحریم روسیه موافق نبودند.

اما ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا که کشورش ریاست گروه ۲۰ را قبل از واگذاری آن به اندونزی بر عهده داشت روز سه شنبه گفت که گروه هفت برای حمایت از جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی به جهت سازماندهی یک نشست موفق اتفاق نظر داشته است. از او در مورد اظهارات اخیرا مطرح شده از سوی یوری اوشاکوف، مشاور پوتین، درباره اینکه این رئیس جمهور روسیه دعوت ویدودو برای شرکت در نشست بالی را پذیرفته است، سوال شد.

دراگی به خبرنگاران در شهر المائوی آلمان گفت: ویدودو، رئیس جمهور اندونزدی آن را رد کرده است. او قاطعانه گفت که پوتین نمی‌آید در ارتباط با اتفاقات ممکن نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد. شاید صرفا آنچه اتفاق می‌افتد یک مداخله از راه دور باشد. خواهیم دید.

اوشاکوف با این حال به اظهارات این نخست وزیر ایتالیا واکنش نشان داده و گفت: این دراگی نیست که در این مورد تصمیم می‌گیرد.

او خاطر نشان کرد: ما یک دعوت نامه دریافت کرده و به آن پاسخ مثبت داده‌ایم.

ویدودو برنامه ریزی کرده تا پس از نشست هفته جاری گروه هفت به روسیه و اوکراین سفر کند.

پوتین به همراه چند رهبر دیگر به دلیل همه گیری ویروس کرونا از طریق ویدئوکنفرانس در اجلاس گروه ۲۰ در رم ایتالیا در اکتبر گذشته شرکت کردند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در اظهاراتی که تقریباً همزمان با صحبتهای دراگی مطرح کرد، به حضور یا عدم حضور پوتین در این اجلاس اشاره نکرد. اما او گفت که او و همتایانش در گروه هفت توافق کردند که "ما نمی‌خواهیم در گروه ۲۰ جدایی ایجاد کنیم."

انتهای پیام

نظر شما