شناسهٔ خبر: 54835212 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مردم در مصرف رسانه‌ای باید سره را از ناسره تشخیص دهند

تحلیلگر رسانه و فضای مجازی گفت: بنابراین مخاطب رسانه در مصرف رسانه ای بایستی بتواند سره را از ناسره و درست را از غلط تشخیص داده و فهم کند که آنچه رسانه ها به ما نشان می دهند، نشانه هایی از واقعیات است و نه خود واقعیت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ایران، دوره دانش افزایی « زندگی در جهان رسانه ای» با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی این دانشگاه  و عبدالکریم خیامی تحلیلگر رسانه و فضای مجازی برگزار شد.

خیامی در این نشست با تاکید بر اینکه تبیین اهمیت رسانه به دلیل  پیامی که را طروق خاص به مخاطب منتقل می کند، گفت: در گذشته رسانه های جمعی فقط به رادیو، تلویزیون، سینما و مطبوعات محدود می‌شد اما امروز علاوه بر این‌ موارد انسان‌ها درگیر و متعامل با رسانه های اجتماعی که بسیار وسیع تر از رادیو و تلویزیون هستند، شده اند به طوری که ما الان شاهد، شبکه های اجتماعی تا پیام رسان ها و سایت های اشتراکی و تابلوهای شهری و تبلیغاتی و... هستیم.

وی در ادامه افزود: اکنون مصرف رسانه ای جز، مصارف روزانه جامعه بشری شده و امری همیشگی و شبانه روزی است، ارتباط ما با جهان عمدتا با رسانه است و فهم ها و ادراک ما از محیط های پیرامونی از این طریق شکل می‌گیرد و لذا به عنوان منبعی معنابخش و فرهنگ ساز به شمار می آید که با اینکه اکثر پیام های رسانه مستقیم نیست اما فرهنگ های جدیدی می سازد و شکل می دهد.

این تحلیلگر رسانه و فضای مجازی با اشاره به اینکه امروز پدیده دو جهانی شدن با آمدن رسانه های نوین شکل گرفته و نهادهای مختلف اجتماعی هم از طریق فضای رسانه با هم در ارتباط اند، خاطرنشان کرد: دوجهانی شدن به عبارتی به عوض شدن پارادایم جهانی ارتباط انسان‌ها انجامیده است.

وی در ادامه با اشاره به دیدگاه های حاصب نظران حوزه رسانه، خاطرنشان کرد: سه مرحله ارتباطی در جهان انسانی رخ داده است، اول در دوران سنت راهبر، ارتباط چهره به چهره و رفتار بشر یکنواخت و قابل پیش بینی بود و به او آرامش می داد، اما کم کم در دوران درون راهبر که انسان با عقلانیت خود از آرامش خارج و تلاش فردی برای پاسخگویی به نیازهای فردی در این دوره شکل می گیرد و در دوران دگر راهبر، که ناشی از تمدن ارتباط جمعی و پیدایش ابزار سالاری است، فرهنگ بلعیده می‌شود و موجب از خود بیگانگی می شود.

خیامی در ادامه  به تعریف سواد از نظر یونسکو پرداخت و گفت: از نظر یونسکو ۱۲ نوع سواد لازم است که نداشتن آن‌ها زیست فرد را با اختلال مواجه می کند و داشتن آن‌ها هم به شرطی مفید است، که تغییر مثبتی در زندگی فرد ایجاد کند از جمله این‌ها داشتن سواد ارتباطی و سواد رسانه ای است. 

تحلیلگر رسانه و فضای مجازی با بیان ضرورت تبیین تمایز واقعیت واقعی و واقعیت رسانه ای، گفت: واقعیتی که از کانال رسانه می گذرد، بخش یا برداشتی از واقعیت واقعی است که از دیدگاه صاحبان رسانه بازنمایی می شود و منجر به کلیشه سازی فرهنگی نسبت به موضوعات پیرامونی نظیر اشخاص، مکان ها، قومیت ها، زبان ها و حتی ملت ها و ادیان توسط رسانه ها با ایجاد انگاره های ذهنی مثبت و منفی نسبت به آنها، می شود.

وی افزود: بنابراین مخاطب رسانه در مصرف رسانه ای بایستی بتواند سره را  از ناسره و درست را از غلط تشخیص داده و فهم کند که آنچه رسانه ها به ما نشان می دهند، نشانه هایی از واقعیات است و نه خود واقعیت که  این را گمگشتگی در نشانه ها نیز می گویند.

خیامی در ادامه  به بیان توصیه هایی را در ارتباط با رسانه و کودکان پرداخت و تصریح کرد: والدین بایستی زمان خرید تلفن همراه برای فرزندان در سنین پایین مخصوصا زیر۷سال را مدیریت کنند، با توجه به وجود ۳۲میلیون بازیگر فضای مجازی یا به اصطلاح گیمر در ایران در انتخاب نوع بازی‌ها به ویژه بازی‌های آنلاین بسیار دقت کنند و مواظب باشند با ایجاد سرگرمی در فضای غیر واقعی رسانه، ارتباط فیزیکی کودکان با طبیعت قطع نشود.

وی در ادامه افزود: من به والدین توصیه می‌کنم، خرید تلفن همراه و تبلت را به عنوان جایزه برای کودکان قرار داده ندهند و عدم احساس مالکیت نسبت به تلفن همراه و تبلت در خانواده در کودک ایجاد کنند تا کوک آن را تبدیل به حریم خصوصی و غیر قابل دسترس نکند و نیز بعضی اوقات درباره آثار رسانه ای، نوع و چگونگی تبلیغات و کارکرد انیمیشن ها حتی چگونگی ساخت آنها با فرزندان صحبت شود تا درک واقعیت رسانه ای آنها قوت بگیرد. 

این تحلیلگر رسانه و فضای مجازی در ادامه افزود: والدین توجه داشته باشند با توجه به تجارب فراوان، عکس های و فیلم های خاص از کودکان را به هیچ وجه در فضای مجازی منتشر نکنند زیرا هم ممکن است مورد سوءاستفاده سایرین قرار گیرد و هم وقتی کودک بزرگ شد احساس منفی نسبت به خود در او شکل بگیرد که با شخصیت بزرگسالی او در تضاد باشد.

وی در پایان با اشاره به آمارها در زمینه مشکلات خانوادگی، گفت: امروز درصد قابل توجهی از درگیری‌های خانوادگی ناشی از فضای مجازی است، لذا در این زمینه هم آموزش های عمومی و هم آموزش سواد رسانه ای ضرورت دارد.

انتهای پیام/

نظر شما