شناسهٔ خبر: 54835034 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به ایبنا گفت؛

آخرین خبر‌ها از پایتخت کتاب ایران؛ اجرای برنامه‌های کتابخوانی سنندج سرعت می‌گیرد

سنندج در سه ماه اخیر، ‌ده‌ها برنامه متنوع فرهنگی کتاب‌محور از‌جمله ساخت المان‌های مرتبط با کتاب، توسعه کتابخانه مرکزی، برگزاری پویش جمع‌آوری کتاب در مدارس و محلات را با عنوان طرح‌های هفتمین پایتخت کتاب ایران اجرایی کرده است.

صاحب‌خبر -
عیسی فلاحی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در کردستان با اشاره به برنامه و فعالیت‌های هفتمین پایتخت کتاب ایران، بیان کرد: بعد از انتخاب سنندج به‌عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران برگزاری برنامه‌های نقد و بررسی و رونمایی از کتاب به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره امور کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان، شورا و شهرداری سنندج، کافه‌کتاب‌ها، مرکز تحقیقات کردستان‌شناسی دانشگاه آزاد سنندج و دانشگاه کردستان به‌صورت مرتب برگزار شد و همچنان در دستور کار است.

وی تاسیس کتابخانه در مکان‌های عمومی ازجمله مطب پزشکان، نانوایی‌ها، آرایشگاه‌ها، مدارس، کانون‌های مساجد، ادارات و موسسات فرهنگی هنری را از دیگر برنامه‌های هفتمین پایتخت کتاب ایران برشمرد و افزود: اعلام فراخوان برگزاری جایزه ملی کتاب کودک در سال ۱۴۰۱، انتشار فراخوان جشنواره معرفی کودکان تصویرگر کتاب، برگزاری برنامه‌های تبادل کتاب در سرای محلات و مدارس، ایجاد مرکز مطالعه کتاب در کتابخانه امام‌خامنه‌ای‌(مدظله العالی)، استفاده بهینه از کتاب مازاد کتابخانه‌های عمومی، تقویت و پویایی مجموعه کتابخانه‌ها و مدیریت منابع، تعویض کتاب‌های فرسوده با تازه‌های نشر، برگزاری جایزه بهترین طرح و ایده مردمی برای ترویج کتابخوانی، برگزاری مسابقه کتابخوانی در سطح ادارات مرکز استان، برگزاری کارگاه قصه‌گویی به‌صورت اتوبوس سیار و آموزش مهارت‌های کتابخوانی با همکاری موسسات فرهنگی مردم نهاد از دیگر فعالیت‌های هفتمین پایتخت کتاب ایران در سه ماه نخست سال جاری است.

فلاحی اضافه کرد: تبدیل و توسعه کتابخانه جامع مدیریت شهری سنندج از تخصصی به عمومی، انتشار فراخوان جشن ملی کتاب سنه‌دژ، ساخت المان‌های مرتبط با کتاب، توسعه کتابخانه مرکزی سنندج به‌عنوان دوازدهمین کتابخانه مرکزی کشور، تعمیر، بازسازی و تجهیز کتابخانه‌ عمومی ماموستا هژار سنندج، تاسیس کتابخانه عمومی مشارکتی در ناحیه منفصل نایسر سنندج، انتشار فراخوان دوسالانه کتاب تقریب مذاهب، تشکیل انجمن دوستداران کتاب سنندج، نامگذاری معابر اصلی شهر سنندج به نام نویسندگان کرد، حضور در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران، برگزاری پویش جمع‌آوری کتاب در مدارس و محلات سنندج و اختصاصی یک دستگاه اتوبوس برای راه‌اندازی کتابخانه عمومی در ناحیه منفصل شهری ننله سنندج از دیگر فعالیت‌های هفتمین پایتخت کتاب ایران در سال جاری است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان همچنین ادامه داد: سنندج ازجمله شهرهایی فعال در حوزه برنامه‌های ترویجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب و کتابخوانی از‌جمله جام باشگاه‌های کتابخوانی است. با انتخاب سنندج به‌عنوان پایتخت کتاب این فعالیت‌های پویا‌تر در حال برگزاری است؛ بنابراین کارگاه آموزشی جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی با حضور خانم کلثوم عثمان‌پور از فعالان موفق جام باشگاه کتابخوانی کشور به‌صورت مستمر دایر است.

وی یادآوری کرد: سنندج از گذشته با عنوان دارالعلم و دارالحسان و شهر فرهنگ و هنر می‌شناسند و این شهر در حوزه‌های مختلف ازجمله ادبیات، شعر، هنر، ... نام‌آوران و بزرگان زیادی دارد و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و ایده‌های خلاقانه از اولویت‌های هفتمین پایتخت کتاب ایران است.

 

فلاحی درباره برگزاری سومین دوره کتاب سال استان گفت: اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران، دبیرخانه هفتمین پایتخت کتاب ایران‌(سنندج) و موسسه «سروه ی شه مال» کردستان، سومین دوره جایزه کتاب سال استان کردستان را با هدف شناسایی و معرفی نویسندگان، مترجمان و ناشران فعال استان کردستان در سه گروه تالیف، ترجمه و احیای متون برگزار می‌کند.

وی شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر با هدف حمایت و تشویق مولفان، مترجمان، مصححان و ناشران و ارتقاء فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی از اهداف این جایزه ادبی برشمرد و افزود: فراخوان سومین جایزه کتاب سال کردستان سال گذشته اعلام شد که با توجه به شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری آن فراهم نشد و این جایزه ادبی در سال جاری با اضافه شدن کتاب‌های منتشر شده در سال 1400 برنامه‌ریزی شده است. آثار ارسالی به این جایزه باید در محدوده زمانی سال 1398 تا 1400 با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده باشند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه ویراست جدید آثار علمی اگر به تشخیص گروه داوری 40 درصد نسبت به ویراست قبلی تغییر کرده باشد، نیز در این دوره قابل بررسی است، گفت: در حال جمع‌آوری آثار هستیم و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا 20 مرداد سال جاری به دبیرخانه جایزه ادبی ارسال کنند.

نظر شما