شناسهٔ خبر: 54834945 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دولت با دیپلماسی همسایگی، فروش نفت و بازار ارز را مدیریت کرد

تهران - ایرنا - کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: دولت با سیاست دیپلماسی همسایگی، فروش نفت و بازار ارز را مدیریت کرد.

صاحب‌خبر -

سیدهادی سیدافقهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا درباره عملکرد دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی گفت: آمریکا در طول این سال‌ها همواره سعی کرد با  اثرگذاری تحریم‌ها، ایران را از محیط منطقه‌ای و بین‌المللی دور کند اما موفق به انجام این کار نشد و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سیاست اعلامی آیت‌الله ابراهیم رئیسی مبنی بر اولویت همسایگی، توانستیم ارتباط با همسایگان را گسترش دهیم و حلقه محاصره اقلیمی را بشکنیم چراکه اگر حلقه اول شکسته نمی‌شد، سخت بود با حلقه محاصره بین‌المللی مبارزه کنیم.

سیدافقهی بیان کرد: دولت سیزدهم همواره اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران اولویت خود را بهبود و توسعه روابط با کشورهای همجوار قرار داده که خوشبختانه امروز این سیاست جواب داده است.

وی با بیان اینکه از مجموع ۱۴- ۱۵ کشوری که با ما همجوار و همسایه هستند همه در یک سطح قرار ندارند، عنوان کرد: نگاه جمهوری اسلامی ایران به برخی از کشورهای منطقه برادری و راهبردی است که بسیار حائز اهمیت هستند. با برخی از کشورها نیز روابط دیپلماتیک عادی و مطابق معاهدات و پروتکل‌های بین‌المللی داریم که جمهوری اسلامی ایران در دولت جدید سعی کرده است حسن همسایگی و همجواری را مدنظر قرار دهد.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: برخی از کشورهای منطقه هم که روابط چندانی با آن‌ها نداریم در دولت جدید سعی شده است از طریق گفت‌وگو مشکلات را حل کرد. به طور مثال ما با عربستان سعودی پنج دور گفت‌وگو کردیم و دور پنجم نتایج نسبتاً مثبتی داشت و بعد از آن گمانه‌زنی شد که ممکن است دو وزیر خارجه ایران و عربستان سعودی با یکدیگر ملاقات داشته باشند و منجر به گشایش سفارتخانه‌ها و بازگشت روابط دیپلماسی شود.

وی روابط با کشورهای حوزه جنوب خلیج‌فارس به ویژه قطر و عمان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: سفر آیت‌الله رئیسی به عمان و قطر و همچنین سفر سران این دو کشور به تهران و امضای چندین توافقنامه و یادداشت تفاهم و احیای خط لوله انتقال گاز عمان که حدود ۲۰ سال این خط لوله راکد شده بود، به دلیل سیاست‌های راهبردی و موثر دولت دولت سیزدهم در طول این یکسال بوده است. 

این کارشناس حوزه سیاست خارجی با اشاره به کشورهای آسیای میانه افزود: اکنون ترافیک دیدارها و سفرهای مقامات رده اول کشورهای آسیای میانه به کشور را می‌بینیم این سفرها از تاجیکستان آغاز و بعد ترکمنستان و قزاقستان که به امضای توافقنامه‌ها به‌خصوص کریدور گذرگاه از روسیه و قزاقستان به ایران به سواحل جنوبی خلیج فارس منجر شد.

سیدافقهی خاطرنشان کرد: این یک طرح راهبردی و بسیار حیاتی و مهم برای شکستن همان محاصره‌ای است که در اینجا فراتر از مسئله منطقه رفته و وارد معادلات شکستن محاصره بین‌المللی می‌شویم چراکه تلاش آمریکا این بود که ما را هم در منطقه از طریق تحریم‌ها و هم در سطح بین‌الملل منزوی کند که خوشبختانه موفق به انجام این کار نشد.

وی ادامه داد: بنابراین به اعتقاد من دولت آیت‌الله رئیسی در مجموع در بعد دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی اقتصادی توانسته است، موفقیت‌های بزرگی را به‌دست آورد.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در موضوع مهار کرونا در دولت سیزدهم گفت: فراموش نمی‌کنیم که وضعیت کرونا در کشور به جایی رسید که روزانه ۷۰۰ فوتی داشتیم و این آمار بالا در تمام عرصه‌ها، زمینه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و حتی خانواده‌ها بسیار بحران‌خیز و نگران‌کننده شد اما با آغاز به‌کار دولت آیت‌الله ‌رئیسی و تماس‌هایی که با کشورهای تولید کننده واکسن به‌خصوص با چینی‌ها داشتیم، و هم اینکه مسئولین ما در داخل کشور موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان، بنیاد برکت و دیگر بنیادها را تشویق کردند و خوشبختانه ما به لحاظ واکسن خودکفا شدیم و بسیاری از مردم واکسن سوم را هم تزریق کردند و امروز ما واکسن را صادر می‌کنیم.

سیدافقهی با اشاره به موضوع صادرات نفت اظهار کرد: خوشبختانه در شرایطی که بیش از ۷۰۰- ۸۰۰ بشکه در روز آن هم با نرخ بسیار پایین دلار فروش نداشتیم، اکنون روزانه تقریباً یک میلیون و ۳۰۰- ۴۰۰ هزار بشکه نفت با نرخ بالای ۱۰۰ دلار می‌فروشیم که موضوع بسیار مهمی است.

وی اضافه کرد: البته مسائل دیگری مانند فروش گاز به کشورهای مختلف هم وجود دارد به‌خصوص سفر اخیر وزیر خارجه پاکستان که عنوان کرده بود من خودم را فرزند ایران می‌دانم تقاضای برق و گاز از جمهوری اسلامی کرد. همچنین کشور عراق هم بدهی‌های خود را به ما پرداخت کرد و قرار است دوباره از ما گاز و برق خریداری کند به خصوص که در فصل تابستان درجه حرارت در این کشور به ۵۵ درجه می‌رسد و اینها از موفقیت‌های دولت سیزدهم است.

نظر شما