شناسهٔ خبر: 54834942 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جلسات در طبقات بالای وزارتخانه‌ها برای دانش‌بنیان‌ها فایده‌ای ندارد/ مسؤولان خط مقدم را ببینند

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت با بیان اینکه در سال دانش‌بنیان جلسات در طبقات بالای وزارتخانه‌ها فایده‌ای ندارد و باید بیایند خط مقدم را ببینند؛ گفت: رئیس‌جمهور در سفر به اصفهان جاهای مختلف رفته بود ولی برای بازدید از شرکت دانش‌بنیان خیلی وقت گذاشت و پیشنهاد من این است که رئیس‌جمهور کنار خود تیمی از حوزه دانش‌بنیان داشته باشد و هفته‌ای یک بار با این افراد نشستی برگزار کند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، به اعتقاد برخی صاحب‌نظران، فرهنگ از بنیادی‌ترین، اساسی‌ترین و عام‌ترین ساحت‌های زندگی بشری است و شاید از همین رو است که رهبر معظم انقلاب فرهنگ را همچون هوایی که تنفس می‌شود، می‌دانند و به عبارتی می‌توان فرهنگ را پیش‌نیاز سیاست و اقتصاد و اجتماع و... دانست.

سفر استانی رئیس جمهور هم بیش از آن که یک رویداد سیاسی و نتایج اقتصادی داشته باشد، واقعه‌ای فرهنگی و در بستری فرهنگی است، اتفاقی که اصفهان نزدیک به یک سال منتظر آن بود و اقشار مختلف مردم، هنرمندان، صاحبان صنایع و مشاغل، نخبگان و ... انتظارش را کشیده و برای آن برنامه و مطالباتی داشتند.

حضور رئیس جمهور، وزرا و معاونانش در بین مردم و شنیدن مشکلات و خواسته‌های آن‌ها شاید حداقل کاری باشد که مردم از دولت خود توقع دارند و در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده بود و در این نوشتار برآنیم در حد توان و حوصله مخاطب، به جنبه‌هایی از این سفر بپردازیم.

 

دانش‌بنیان پیش از آن که اقتصادی باشد، فرهنگی است

از میان موضوعات مختلف به نظر می‌رسد مساله دانش‌بنیان پیش از آن که اقتصادی باشد، فرهنگی است و باید روح و فرهنگ دانش‌بنیان در کالبد مسؤولان، مردم، تولیدکنندگان و اساسا جامعه دمیده شود و تا فهم، چرایی، لازمه و اهمیت مقوله دانش‌بنیان درک و فرهنگ آن در جامعه جاری و ساری نشود، نمی‌توان انتظار اثر بخشی داشت.

یکی از مقصدهای بازدید رئیس جمهور در سفر  استانی خود به اصفهان، شرکت دانش بنیان بهیار صنعت بود که جرقه‌های امیدواری را در دل‌ها روشن می‌کند چراکه این بازید به ظاهر معمولی، بیش از آن که دلیل و نتیجه اقتصادی داشته باشد، فرهنگی است و نشان از اهمیت فرهنگ دانش‌بنیان در سطوح عالی تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور دارد.

حوزه دانش‌بنیان به درستی فهمیده نشده است

نوید نجات بخش،  مدیرعامل شرکت بهیار صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درخصوص اهمیت فهم مقوله دانش‌بنیان ابراز کرد: به نظر حوزه دانش‌بنیان به درستی فهمیده نشده، امسال هم سال دانش‌بنیان است، خوب دانش‌بنیان یعنی چه! از اسم آن هم معلوم است آنچه که برپایه دانش است. خوب همه چیز در این عالم یک دانشی در آن است! حتی یک درب هم که بسازید  دانشی در آن است ولی آنجا که نقش دانش پررنگ‌تر می‌شود آنجا می‌شود دانش‌بنیان‌تر.

 

وی ادامه داد: حالا این چه نسبتی با پول و سرمایه دارد؟ می‌گویم نسبتی ندارد! درست است که هرچه محصول ارزش افزوده‌ای پیدا کند، حوزه‌اش دانش‌بنیان می‌شود، ولی شما وقتی دانش‌بنیان شوید و توسعه پیدا کنید دیگر سرمایه‌دار نمی‌شوید، ممکن است شرکت شما بزرگ شود ولی هر موقع خواستید از سود آن پولی بیرون بکشید، سرعتش کم می شود.

می‌خواستیم بالاترین مقام اجرایی کشور، دانش‌بنیان را از نزدیک لمس کند

نجات بخش با اشاره به بازدید رییس جمهور از شرکت بهیار صنعت و مطالبه خود از وی اذعان کرد: آنچه ما دنبالش بودیم این بود که بالاترین مقام اجرایی کشور، دانش‌بنیان را از نزدیک لمس کند، رئیس‌جمهور جاهای مختلف رفته بود ولی اینجا خیلی وقت گذاشت و البته با تیم خوبی هم آمد، بحث که مطرح شد گفتیم جریان نقدینگی کشور باید عوض شود و ریل را در دانش‌بنیان بگذاریم، گفت یعنی چه؟ گفتم دانش‌بنیان مسأله نقدینگی دارد نه کارفرما.

اولین مطالبه از رئیس جمهور با رنگ دانش‌بنیان

نجات بخش خاطرنشان کرد: امسال که سال دانش‌بنیان است جلسات در طبقات بالای وزارتخانه‌ها فایده‌ای ندارد، باید بیایید خط مقدم را ببینید، اولین مطالبه ما از رئیس جمهو دستور حرکت وزرا در حوزه دانش‌بنیان است، مطالبه ما از رئیس جمهور این است که دستور بدهد وزرا هم وارد این مسیر شوند و در خط مقدم شرکت‌های دانش‌بنیان حضور پیداکنند؛ خط مقدم جنگ اقتصادی، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

 

مدیرعامل شرکت بهیار صنعت تاکید کرد: سه دهم از سال دانش‌بنیان گذشت و فرصتی باقی‌نمانده، باید از روزمرگی‌ها دور شد، در راستای خصوصی‌سازی شرکت‌ها باید گفت که مزایده اشتباه است زیرا با این کار فردی که پول بیشتری دارد صاحب شرکت می‌شود در صورتی که این شرکت‌ها و فضاها باید به متخصص همان حوزه سپرده شود.

وی افزود: امروز حدود ۵۰ نفر در اینجا مشغول طراحی و ساخت هستند و به لطف خدا بخشی از طراحی‌ها در مرحله ساخت قراره گرفته‌ و ما با همین قدرت و امید ادامه می‌دهیم ولی اگر دولت پشتیبانی کند طبیعتا سرعت ما در کار بالا رفته و روند طراحی و ساخت سریع‌تر پیش می‌رود.

اهمیت حضور در میدان روایتگری

نجات بخش گفت: حضور در میدان و روایتگری درست در جذب سایر افراد به این حوزه بسیار مهم است؛ پیشنهاد من به آقای رئیسی این است که در کنار خود تیم چند نفره از حوزه دانش‌بنیان داشته باشد و هفته‌ای یک بار با این افراد نشستی برگزار کندو یا حتی می‌توان پیشنهاد داد که هر بار در جلسات هیأت دولت یک نفر از حوزه دانش بنیان ارائه‌ای داشته باشد‌.

این فعال حوزه دانش‌بنیان یادآور شد: در استان اصفهان فهم خوبی در حوزه دانش‌بنیان شده و اقدامات خوبی هم صورت گرفت ولی صنایع استان همچنان به این سمت نیامدند و وارد مسیر دانش‌بنیان نشده‌اند؛ مسائل و تصمیمات ما در سطح استان نیست بلکه باید در سطح ملی به آن پرداخت، در لایه عمل محصول دانش بنیان نمی‌تواند دولتی شود ولی کارها و اقداماتی می‌توان انجام داد که اتصال درستی میان شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های مختلف شکل بگیرد.

 

مقصدهای وزیر فرهنگی دولت در اصفهان

مطمئنا از مرتبط‌ترین مسؤولان دولتی با فضای اصفهان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در سال‌های اخیر هنرمندان و عموم اصفهانی‌ها خواسته‌ها، مشکلات، مسایل و نگرانی‌های بسیاری در این زمینه داشته‌اند و از میان موضوعات گوناگون، میراث فرهنگی و حراست از آثار تاریخی در مقابل تخریب را شاید بتوان به عنوان عمومی‌ترین مطالبه مردمی به حساب آورد.

علی رضا ایزدی مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص بازدیدها و نشست‌های وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی در سفر اخیر رئیس‌جمهور از استان اصفهان اظهار داشت: در سفر اخیر رئیس‌جمهور، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی به عنوان نماینده رئیس جمهور بازدید از منطقه حصه، بازدید از مجموعه شهرک سلامت، هم اندیشی و نشست با علما و طلاب، بازدید از بیمارستان فرهنگستان و مترو شهر بهارستان، بازدید از مجموعه گردشگری صفه، نشست با فرهیختگان در اتاق بازرگانی، بازدید از پل خواجو، افتتاح هتل کاربات وهتل هنر، بازدید مختصر از میدان امام، بازدید از منطقه منارجنبان و پل خواجو داشت.

 

تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای حوزه میراث

 وی در خصوص تامین اعتبارحاصل از دیدارها و نشست‌های این سفر اظهار داشت: در شورای اداری وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی با توجه به بازدیدهای انجام شده از تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی برای بخش میراث فرهنگی خبر داد.

ایزدی در رابطه با بازدید وزیر میراث فرهنگی از منطقه حصه بیان کرد: عمده مسأله منطقه حصه زمین‌های وقفی آن است، که معضل حل نشده‌ای در مسیر تردد فرهنگی ،گردشگری فرودگاه بین‌المللی استان اصفهان قرار دارد که برای رفع آن نیازبه هم‌افزایی بین سازمان‌ها برای رفع مشکلات فرهنگی ،اجتماعی منطقه احصا می‌شود.

 

 مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان اصفهان در خصوص نشست فرهیختگان اتاق بازرگانی بیان داشت: این نشست با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس، نمایندگان  حوزه‌های مختلف گردشگری، صنایع دستی و فناوری‌های نوین با همت فرمانداری اصفهان برگزار شد.

حال باید منتظر نتایج جلسات و بازدیدهای این وزیر فرهنگی در اصفهان باشیم و البته این سفر آغازی برای حضور مستمر وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی باشد تا نگرانی‌هایی از جمله فرونشست، گنبد مسجد امام(ره) و... از اذهان عمومی مردم برچیده شود.

 

سهم بانوان نصف‌جهان از سفر استانی رئیس‌جمهور

بانوان نیمی از جمعیت نسبی هر جامعه را تشکیل می‌دهند که وظیفه تربیت و تعالی جامعه را برعهده دارند و طبیعتا ثمرات توجه به دغدغه‌ها، نیازها، خواسته‌ها، مشکلات و ظرفیت‌های آنان را تمام جامعه حس خواهند کرد.

مقوله بانوان و مسائل آن‌ها در اصفهان اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند زیرا افزون بر آنچه گفته شد، بانوان اصفهان در صنایع دستی و  هنر نیز نقشی موثر و حضوری چشمگیر دارند، از این رو توجه به این قشر از جامعه در نصف‌جهان اهمیتی بیشتر دارد و امید است سفر معاون امور بانوان و خانواده ریاست‌جمهوری به اصفهان نقطه عطفی در رسیدگی به مسایل و شنیدن حرف‌های آن‌ها باشد.

 

معاون رئیس‌جمهور پای صحبت‌ بانوان نصف‌جهان

مرضیه استکی مسؤول امور بانوان وخانواده استانداری اصفهان در گفت‌وگو باخبرنگار فارس با اشاره به سفر معاون امور زنان وخانواده رئیس جمهور اظهار داشت: در سفر رئیس‌جمهور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، بازدیدها و نشست‌هایی با اقشار مختلف بانوان اعم از دانشجویان، بانوان کارآفرین، کارگران، اقلیت‌های مذهبی، بسیجیان و مادران شهدا داشت.

 

 

وی درباره بازدید‌های متعدد معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور، از مراکز مرتبط با فعالیت‌های زنان بیان کرد: تخصیص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار ذیل ۱۰ مصوبه خاص زنان، تامین اعتبار مشاوره و مهارت آموزی، تکمیل ساختمان مقابله با مواد مخدر، تکمیل خوابگاه دختران، تکمیل و تجهیز ورزشگاه دختران، اعتبار مسکن بانوان سرپرست خانوار و اعتبار ویژه تسهیلات برای اشتغال و کارآفرینی بانوان ره‌آورد این سفر بوده است.در رابطه با تسهیلات حمایتی، اختصاص ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات جهت حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی زنان از جمله دستاوردهای سفر استانی خانم خزعلی به اصفهان بوده است .

انتظار برای نتایج گفت‌وگوها

استکی درباره بازدید معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از مرکز نوآوری و سرگرمی، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق مرکز رشد دانشگاه اصفهان افزود: وی در این گفت‌وگوی بدون واسطه با نخبگان اصفهانی در شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به تسهیلات، سرمایه‌گذاری و فراهم شدن بازار فروش محصولات فناورانه، خواستار حمایت و همکاری دستگاه‌های اجرایی برای به کارگیری محصولات بومی با فناوری هوشمند در جهت تحقق دولت الکترونیک شد.

 مسؤول امور زنان و خانواده استانداری اصفهان ادامه داد: با توجه به مسائل و مشکلاتی که بانوان در نشست‌ها و بازدید‌ها به سمع و نظر معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده رساندند، وی بر هم‌افزایی بانوان برای محرومیت‌زدایی از جامعه زنان تاکید داشت.

گفت‌وگوی نخبگانی

توجه به نخبگان جامعه و شنیدن نظرات آن ها همواره می‌تواند راهگشا باشد و این مهم، حداقل در حد شنیدن نظرات، در سفرهای استانی رییس جمهور محقق شده اما قطعا اکتفا به حداقل مطلوب و کافی نیست و نیازمند ورود در عرصه عمل و به کارگیری است که سازوکار پیگیری و مطالبه گری خاص خود را لازم دارد.

جلسه رئیس جمهور با نخبگان اصفهان هم به نظر می‌رسد در مرتبه نخست به خوبی برگزار و مباحث در حوزه‌های گوناگون از جمله زیرساخت‌های خانواده و جمعیت، پرهیز از سیاست زدگی در فرهنگ و استفاده از نیروها و مدیران جهادی برای تغییر وضع موجود مطرح شده و اکنون نیازمند پیگیری و ادامه یافتن این مباحث هستیم که در این خصوص چشم‌ها به نخبگان نصف جهان است که این بنا، نیمه تمام نماند.

وزیر فرهنگ در پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی

یکی دیگر از همراهان  و رئیس جمهور در سفر به اصفهان، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که به عنوان نماینده تام الاختیار رئیس جمهور به شهرضا سفر کرده، پای حرف مردم نشسته و پیگیر امورات دولتی این شهرستان شد.

 

یکی از محورهای صحبت‌های اسماعیلی در این سفر، مسجد بود که در این رابطه ابراز داشت: دولت برای تحقق شعار مسجد محوری هدف و برنامه دارد، تحقق شعارمسجدمحوری باهمراهی مردم در دوره همین دولت محقق خواهد شدو برکات و آثار ارزشمند آن را بزودی شاهدخواهیم بود.

وی همچنین تاکید کرد: خودکفایی داخلی مهم‌ترین شعار وزارت فرهنگ در حوزه کاغذ است و به دلیل اهمیت بالای این موضوع؛ کارگروهی به ریاست معاون اول محترم رئیس جمهور و عضویت وزرای فرهنگ و صمت شکل گرفته که به‌صورت ادواری در جلسات مسائل مرتبط با حوزه کاغذ را دنبال می‌کنیم.

 

فرهنگ و هنر اصیل، با تلاش هنرمندان زنده است

مشاور وزیر ومدیرعامل صندوق اعتباری هنر در این سفر و در بین هنرمندان شهرضا با اشاره به این که استان اصفهان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین استان‌های کشور از نظر پیشینه تاریخی و فرهنگی درکشور و مهد هنر و صنایع دستی است گفت: با تلاش هنرمندان، فرهنگ و هنر اصیل این منطقه از کشور پویا و زنده است.

پوراحمد با بیان این که اصفهان زادگاه هنرمندان بزرگ و سرمایه‌های معنوی کشور است ادامه داد: در حدود ۴ هزار نفر از اهالی فرهنگ و هنر اصفهان عضو صندوق اعتباری هنر هستند و علی‌رغم محدودیت‌های منابع مالی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تلاش کردیم حداکثر اقدامات در جهت رفع مشکلات بیمه‌ای و معیشتی اهالی فرهنگ،هنر ورسانه خصوصاً در ایام شیوع کرونا صورت گیرد.

 

آخر بی‌پایان سفر رئیس جمهور

رویدادهایی همانند سفر رییس جمهور به شهرهای مختلف نباید پایان داشته باشد، به این معنا که ارتباط مستقیم مردم و اقشار گوناگون با مسؤولان و مدیران کشور از خرد تا کلان باید مستمر و سهل الوصول باشد، از طرف دیگر مصوبات و وعده وعیدهای این سفرها باید پیگیری و مطالبه عمومی تا رسیدن به نتیجه مطلوب شود.

از مسؤولان استانی اصفهان و همچنین نمایندگان اقشار مختلف و نخبگان نصف جهان انتظار می‌رود که پیگیری حل معضلات و مشکلات استان و انجام مصوبات این سفر را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند، همانطور که رئیس‌جمهور در سفر خود به اصفهان گفت: مدیران استان و معاون اجرایی رییس جمهور باید پیگیر مصوبات این سفر باشد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/آ/ی

نظر شما