شناسهٔ خبر: 54834542 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

برنامه هفتم توسعه در هاله ای از ابهام

19 دی: فقط ۳۰ درصد برنامه ششم توسعه به طور کامل اجرا شده است و حالا دولت سیزدهم اعلام کرده است که برنامه هفتم به سرنوشت برنامه ششم دچار نخواهد شد. هرچند این احتمال وجود دارد که برنامه هفتم امسال اصلا به تصویب هم نرسد.

صاحب‌خبر -

برنامه ششم توسعه(۱۴۰۰-۹۶) در تاریخ ۱۶ فروردین سال ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در همان روز هم ابلاغ شد. قرار بود در طول مدت پنج سال اجرای این برنامه، کشور به رشد ۸ درصدی دست یابد اما دیوان محاسبات اعلام کرد که متوسط رشد در سال‌های اجرای برنامه، تنها ۰.۷۶ درصد بوده است. همچنین براساس گزارش دیوان محاسبات، هدف گذاری قانون‌گذار در برنامه ششم توسعه در ۳۰ درصد به طور کامل محقق شده، در ۲۲ درصد احکام محقق نشده و در ۴۸ درصد احکام بخشی از آنها محقق شده است. 

امسال با پایان یافتن دوره برنامه ششم توسعه، برنامه هفتم باید تدوین، تصویب و اجرا شود. سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور گفته است که «برنامه هفتم توسعه به سرنوشت برنامه ششم مبتلا نخواهد شد.» اکنون برنامه هفتم توسعه در مرحله بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه مدتی پیش در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد که «سیاست‌های کلی برنامه هفتم هنوز ابلاغ نشده است و در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آن بحث می‌شود... جلسات مشترکی با مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی شروع کردیم و وقتی سیاست‌های کلی نهایی شد، تدوین برنامه هفتم هم به شکل جدی‌تر شروع می‌شود. با این حال ما مقدمات کار را شروع کردیم تا از برنامه عقب نمانیم. تدوین برنامه هفتم پس از ابلاغ سیاست‌های کلی آغاز خواهد شد 

پس از تصویب کلیات برنامه هفتم درمجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت کار تدوین این برنامه را آغاز کرده و پس از نهایی کردن، آن را به مجلس شورای اسلامی ارسال می کند تا در نهایت پس از تصویب مجلس، برنامه هفتم به قانون تبدیل و اجرا شود. با این حال میرکاظمی هشدار داده است که زمان برای تهیه برنامه هفتم کوتاه است. او با اشاره به بررسی برنامه هفتم در مجمع تشخیص مصلحت گفته است که:«باید حداکثر تا شهریور در مجلس تصویب شود که این زمان خیلی خیلی کوتاه است، امیدواریم برسانند.» او در پاسخ به این که اگر این کار انجام نشود، چه خواهد شد، گفت: «همین قانون باید یک سال دیگر تمدید شود و سال بعد در برنامه قرار بگیرد 

بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا در زمان مقرر، کلیات برنامه هفتم تصویب شده و در اختیار دولت قرار می گیرد یا قرار است برنامه ششم توسعه یکسال دیگر تمدید شود ولی آنچه اهمیت دارد این است که برنامه هفتم باید به گونه ای تدوین و تصویب شود که سرنوشتش مانند برنامه ششم نشود.

نظر شما