شناسهٔ خبر: 54834407 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

اقدام جهاد کشاورزی برای صدور پروانه بهره‌برداری ۲۳۰ طرح صنایع تبدیلی؛

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده حوزه کشاورزی در کردستان/ دسترنج‌هایی که باید به ثروت و اشتغال حداکثری تبدیل شوند

استان کردستان با داشتن ظرفیت‌های بالقوه به ویژه در بخش کشاورزی برای توسعه همچنان با مشکل کمبود صنایع تبدیلی مواجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، توسعه کشاورزی به عنوان کانون و محور اصلی توسعه استان از جایگاه خاصی برخوردار است که صنایع تبدیلی را می‌توان به عنوان شرط لازم و محرک توسعه این بخش برشمرد.

کردستان قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور است و با ایجاد واحد‌های فرآوری و صنایع تبدیلی در این بخش می‌توان از خام فروشی محصولات جلوگیری و در این این حوزه ارزش افزوده نیز فراهم کرد.

راه اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری مناسب در کنار محصولات باغی و زراعی استان می‌تواند در رونق اشتغال و تولید نقش مهمی داشته باشد.

این در حالی است که هر چند تبیین صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی  امری ضروری و اساسی برای توسعه به شمار می‌رود اما استان کردستان  علی‌رغم داشتن ظرفیت‌های کشاورزی بالقوه و به اصطلاح استراتژیک همچنان با مشکل کمبود این صنایع روبرو است.

ایجاد صنایع تبدبلی یکی از سودمندترین راهکارهای افزایش توسعه اشتغال و اقتصاد است

 احمدی یکی از کشاورزان کردستانی در گفتگو با خبرنگار کردتودی در این باره اظهار داشت: استان کردستان علی ‌رغم داشتن محصولات استراتژیک از جمله توت فرنگی ، سیب زمینی و گوجه فرنگی همچنان بی‌نصیب از صنایع تکمیلی و تبدیلی است.

وی به تشکیل تعاونی فراگیر این محصولات در استان  اشاره کرد و عنوان داشت: متاسفانه در راستای تشکیل تعاونی فراگیر محصولات استراتژیک در استان کارها بسیار کند پیش می رود و این در حالی است که با ایجاد صنایع تبدیلی در نقاط مختلف نیمی از محصولات زراعی و باغی استان کردستان دیگر روی دست کشاورزان نمی ماند و مهمتر از همه این که می توان در این راستا هم اشتغال پایدار ایجاد کرد وهم قیمت تمام شده برای مصرف کننده منطقی تر و منصفانه تر خواهد بود.

 

پروانه بهره برداری ۲۳۰ طرح صنایع تبدیلی در کردستان صادر شد

 امید سلیمی، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی بدلیل نا امنی در در دو ده اول انقلاب (وجود جنگ تحمیلی و...) و نبود تهسیلات کم بهره در این حوزه را دلیل فاصله موجود با وضعیت مطلوب صنایع تبدیلی استان عنوان کرد.

وی گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر بدلیل امنیت خوبی که در استان حاکم شده طرح های خیلی خوبی به بهره برداری رسیده اما با شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. بطوری که  از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۶حدودا ۸۵ پروانه بهره برداری  صادر شد  اما خوشبختانه از سال ۱۳۹۷ تا این لحظه  تعداد طرحهای صنایع تبدیلی به بهر برداری رسیده به حدود ۲۳۰ طرح رسیده است که شامل انبار، سردخانه، بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی می باشد.

سلیمی خاطرنشان کرد: تا این تاریخ حدود ۳۳۰ پروانه تاسیس نیز صادر شده که با حمایت دولت و اعطای تسهیلات کم بهره می توان ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی استان را بمقدار قابل توجهی را بالا برد و وعده های داده شده به کشاورزان و باغداران و جلوگیری از خام فروشی  را عملی کرد و  آینده خوبی را برای صنایع تبدیلی در استان پیش بنی کرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 104 طرح صنایع تبدیلی در دست احداث وجود دارد. بیان داشت: با به بهر برداری رسیدن درصد بالای از این تعداد امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ظرفیت فرآوری  مناسبتری را در حوزه صنایع تبدیلی در جهت کمک به باغداران و کشاورزان به انجام برسانیم.

سلیمی در این باره خاطر نشان کرد:  افزایش سطح زیر کشت و تولید در واحد سطح محصولات کشاورزی، جلوگیری از ضایعات این محصولات  و ایجاد ارزش افزوده، بالا بردن بهره‌وری و سطح درآمد روستاییان و افزایش سهم اشتغال در مناطق روستایی از مهمترین مزیت‌های صنایع تبدیلی و غذایی است.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از ۲۳۰ طرح با ظرفیت ۱۶۰۰ تن حدود ۲۱۱۹ نفر اشتغالزایی ایجاد شده اظهار داشت: بیشترین طرح ها مربوط به زیربخش زراعی، دام و طیور و انبار و سردخانه  است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۷پروانه بهره‌برداری صنایع تبدیلی و غذایی هم طی سه ماه ی نخست سال جاری در استان صادر شده است.

و اما...

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۴۴۲ هزار تُن از این میزان مربوط به  محصولات باغی و مابقی مربوط به بخش زراعت است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما