شناسهٔ خبر: 54834387 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهار هزار تن گیلاس در قم برداشت می‌شود

قم - ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به پیش‌بینی تولید چهار هزار تن گیلاس در این استان گفت: برداشت گیلاس از سطح باغ‌های استان قم در شهرستان کهک و بخش قاهان همزمان با آغاز فصل تابستان آغاز شده‌است و این روند تا پایان تیر ماه ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قم، مسلم ابراهیمی در گفت‌وگویی افزود: ۶۰۰ هکتار باغ گیلاس در این استان وجود دارد و پیش‌بینی می‌کنیم چهار هزار تُن محصول گیلاس باکیفیت در قم برداشت شود.

وی با بیان اینکه متوسط عملکرد هر هکتار باغ گیلاس به هفت تُن می‌رسد گفت: عمده محصول گیلاس قم تکدانه است که علاوه بر مصرف در داخل استان به تهران، مرکزی و استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به سرمازدگی‌های سال گذشته، ادامه داد: متوسط عملکرد سال گذشته گیلاس قم هفت هزار تُن بود که این میزان با توجه به حجم سرمازدگی‌های رخ داده، کاهش قابل توجهی یافته‌است.

وی با تاکید بر این‌که گیلاس قم دارای کیفیت مطلوبی است و بازار خوبی دارد، افزود: کشاورزان قمی در تولید این محصول باغی دارای مهارت بالایی هستند.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان موجود است که در ۶۴ هزار هکتار آن (۴۲ هزار هکتار زراعی و ۲۲ هزار هکتار باغی) فعالیت کشاورزی صورت می‌گیرد.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

نظر شما