شناسهٔ خبر: 54834281 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

رییس سازمان نظام پزشکی: با حذف ارز ترجیحی، قیمت تجهیزات پزشکی بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافت

رییس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه رشد قیمت‌ها در حوزه سلامت، چندین برابر تورم معمول است، در عین حال بر لزوم حذف رابطه مالی میان پزشک و بیمار تاکید کرد و گفت: زمانیکه در بحث تعرفه فریاد می‌زنیم که قیمت‌های خدمات پزشکی را نیز واقعی لحاظ کنید، برای دفاع از حقوق مردم است و همچنین برای این است که اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی تخریب نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دکتر محمد رییس‌زاده،رییس سازمان نظام پزشکی درباره وضعیت تورم در حوزه سلامت و هزینه‌های بخش خصوصی درمان گفت: ما در حوزه تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ بالای ۲۰۰ درصد رشد داشتیم، در تجهیزات مصرفی بالای ۱۳۷ درصد رشد داشتیم و در هزینه‌های پرسنلی بالای ۵۷ درصد رشد داشتیم. میانگین این‌ها تقریبا سه برابر عدد تورمی اعلامی بانک مرکزی است. یک دستگاه تصویربرداری که ۴۰۰ میلیون تومان بوده، اکنون سه میلیارد تومان است. بسیاری از این تجهیزات وارداتی هستند و ارز ترجیحی‌ برایشان حذف شده و وضعیت را دشوار کرده است. در زمینه کیت‌های آزمایشگاهی یا تولید دارو و ... نیز همینطور بوده است. رشد قیمت‌ها در حوزه سلامت، چندین برابر تورم معمول است. از طرفی هم در بحث تعرفه‌های پزشکی برخلاف قانون، نه قیمت واقعی لحاظ می‌شود و نه زمان اعلام تعرفه‌ها طبق قانون رعایت می‌شود. از یک طرف افزایش قیمت‌ها چندین برابر نرم جامعه است و از طرفی افزایش تعرفه‌ها کمتر از حدی است که قانون تعیین کرده و این موضوع مشکلات جامعه پزشکی و حوزه سلامت را مضاعف کرده است.

چالش تعرفه‌های غیرواقعی

رییس‌زاده با تاکید بر لزوم حذف رابطه مالی میان بیمار و پزشک، افزود: زمانیکه در بحث تعرفه فریاد می‌زنیم که قیمت‌های واقعی را لحاظ کنید، برای دفاع از حقوق مردم است و همچنین برای این است که اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی تخریب نشود. بنابراین ما اولین مطالبه‌گر اصلاح روابط مالی بین پزشک و بیمار هستیم. زیرا مهمترین سرمایه جامعه پزشکی اعتماد مردم است. در ذهن مردم جامعه پزشکی قداستی دارد. در مطالعات جامعه‌شناسی باز هم جامعه پزشکی جزو یکی از سه قشر مرجع و مورد اعتماد مردم است. در مجموع در هر صنفی ممکن است تخلفاتی وجود داشته باشد، اما مردم می‌دانند که بالای ۹۵ درصد همکاران ما  دارند با همین وضع موجود در مراکز دولتی و خصوصی به مردم خدمت ارائه می‌دهند.

ارائه سالانه بیش از ۹۰۰ میلیون نفر خدمت در کشور 

وی با بیان اینکه سالانه بالای ۹۰۰ میلیون نفر خدمت در کشور ارائه می‌شود، گفت: حجم تخلفات در مقابل این میزان ارائه خدمت، از نظر آماری صفر است، اما به هر دلیلی برجسته‌سازی می‌شود. البته اعتراضات و اشکالات هم وجود دارد، اما در مقایسه با حجم خدمات از نظر آماری عدد آن صفر است و به همین دلیل هنوز هم جامعه پزشکی جزو اقشار مورد احترام مردم است و حفظ این سرمایه برایمان بسیار اهمیت دارد. چیزی که به این سرمایه آسیب می‌زند، روابط مالی بین مردم و حوزه سلامت است. ما به عنوان جامعه پزشکی و نظام پزشکی اولین مطالبه‌گر اصلاح این رفتارها و روابط  مالی هستیم. ما از همه بیشتر آسیب می‌بینیم و از همه بیشتر دل‌مان می‌خواهد این مشلات رفع شود.

رییس‌زاده گفت: اگر تلاش و پیگیری می‌کنیم که تعرفه‌ها واقعی شود، به این معناست که سازمان‌های بیمه‌گر تعهدات‌شان را بهتر انجام دهند تا به مردم فشاری وارد نشود. از طرفی هم رفتار همکاران ما اصلاح خواهد شد. ریشه رفع همه اینها در رعایت قانون است و قانون هم مشخص کرده که سازمان‌های بیمه‌گر باید نقش خودشان را بر اساس قیمت واقعی و منابع و مصارف لحاظ کنند و قبل از پایان سال و قبل از قانون بودجه تعرفه را اعلام کنند تا بودجه را متناسب با افزایش تعرفه برای سازمان‌های بیمه‌گر ببینند. نه اینکه منابع سازمان‌های بیمه‌گر در قانون بودجه مصوب شود و از مجلس هم بیرون بیاید و بعد بخواهیم متناسب با بودجه، تعرفه‌ها را به صورت دستوری لحاظ کنیم. این سیکل معیوبی است که هر سال اتفاق می‌افتد و ضررش هم متوجه مردم و هم متوجه جامعه پزشکی است.

آدرس غلط دادن در تعرفه‌گذاری‌

وی با بیان اینکه مردم و جامعه پزشکی باید در کنار هم باشند، گفت: سازمان‌های بیمه‌گر باید تعهدات‌شان را خوب ایفا کنند تا روابط مردم و جامعه پزشکی به هم نخورد و به هیچ یک ظلم نشود. در این زمینه مقداری با بی مسئولیتی و آدرس غلط دادن مواجهیم که در برخی رسانه‌ها هم این موضوع وجود دارد. یعنی به جای اینکه رابطه را حفظ کنند، به اشتباه مردم و جامعه پزشکی را رودرروی هم قرار می‌دهند و آن کسی که وظیفه دارد، قِسر درمی‌رود. این موضوع باید اصلاح شود.

۷۰ درصد مراجعات سرپایی مردم در بخش خصوصی است

رییس‌زاده درباره افزایش‌ پوشش‌های بیمه‌ای در حوزه بستری و سرپایی در بخش دولتی، گفت: اولا باید توجه کرد که بالای ۷۰ درصد مراجعات مردم در حوزه سرپایی در بخش خصوصی است و این است که به چشم مردم می‌آید. در بخش خصوصی قانون هدفمندی یارانه‌ها مشخص کرده و راهکارش را هم دیده است که سازمان‌های بیمه‌گر تعهدات‌شان را بیشتر کنند تا بتوانند خدمات را پوشش دهند تا پرداخت از جیب مردم در بخش خصوصی کاهش یابد. باید این موارد اصلاح شود که به مردم فشار وارد نشود.

تاخیر ۵ تا ۷ ماهه پرداخت‌های بیمه‌ای به بیمارستان‌های خصوصی 

وی درباره پرداخت‌های بیمه‌ها به بیمارستان‌های خصوصی نیز به ایران اکونومیست، گفت: طبق آخرین آمار پنج تا هفت ماه تاخیر در پرداخت‌های بیمه‌ها را داریم. البته وضعیت بیمه سلامت بهتر است، اما باز هم تاخیرهایی دارند، اما در بیمه تامین اجتماعی حتی تا ۹ ماه هم تاخیر در پرداخت‌ها را داریم.

رییس‌زاده تاکید کرد: ساختارهای بیمه‌ای ما فرسوده و از کار افتاده است. بیمه‌ها نقش نظارتی خودشان را از دست داده‌اند و تبدیل به سیستم پرداخت شده‌اند. در بخش خصوصی که ۱۸ هزار تخت داریم و کمک موثری به درمان کشور است، ‌حتما و حتما با این روند بیمارستان‌های بخش خصوصی دچار مشکلات جدی خواهند شد. همین الان هم به سختی خودشان را اداره می‌کنند.

سهم ۷۰ درصدی مردم در پرداخت هزینه‌های درمانی

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد هزینه‌های درمانی را مردم می‌پردازند و ۳۰ درصد را بیمه‌ها تقبل می‌کنند، گفت: در حالی که در قانون برعکس است و باید ۷۰ درصد هزینه تحت پوشش بیمه‌ای باشد و پرداخت از جیب مردم هم ۳۰ درصد باشد.

وی در ادامه درباره بحث شهید خدمت محسوب شدن شهدای مدافع سلامت، گفت: جلساتی را با بنیاد شهید در این زمینه داشتیم تا پرونده‌ها تعیین تکلیف شود. نماینده‌ای هم برای پیگیری این پرونده‌ها قرار دادیم. خیلی‌ها کارشان انجام شده است. در تعیین مصداق‌ها مقداری اختلاف نظر وجود دارد. بسیاری از همکاران ما در جریان خدمت به مردم جان‌شان را از دست دادند. تعیین مصداق‌ها در جاهایی که اختلاف نظر وجود دارد، ‌کار دشواری است، اما بنیاد شهید، نظام پزشکی و وزارت بهداشت به طور جدی پیگیرند.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما