شناسهٔ خبر: 54832061 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

جام‌جهانی با ایمنا، بررسی ادوار جام‌جهانی فوتبال؛

دومین دوره جام‌جهانی در ۱۹۳۴ به میزبانی ایتالیا

پس از جام‌جهانی ۲۰۰۲، این دومین مرتبه است که جام‌جهانی در آسیا برگزار می‌شود. این تورنمنت آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام‌جهانی ۲۰۲۶ و پس از آن، حضور ۴۸ تیم برنامه‌ریزی شده‌است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، جام جهانی فوتبال پربیننده‌ترین رخداد ورزشی در دنیا است و هر چهار سال یک بار برای مشخص شدن قهرمان فوتبال جهان بین تمام کشورها توسط فدراسیون جهانی فوتبال موسوم به «فیفا» برگزار می‌شود.
جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، بیست‌ودومین جام جهانی است که از بیست‌ویکم نوامبر تا هجدهم دسامبر ۲۰۲۲ (سی‌ام آبان تا بیست‌وهفتم آذرماه ۱۴۰۱) به میزبانی کشور قطر برگزار خواهد شد و نخستین مرتبه است که یک کشور عربی، میزبانی جام جهانی را برعهده خواهد داشت. همچنین پس از جام جهانی ۲۰۰۲، این دومین بار است که جام‌جهانی در آسیا برگزار می‌شود. این تورنمنت آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام جهانی ۲۰۲۶ و پس از آن، حضور ۴۸ تیم برنامه‌ریزی شده‌است.

دومین دوره جام جهانی در ۱۹۳۴ به میزبانی ایتالیا

دومین جام جهانی به میزبانی ایتالیا در سال ۱۹۳۴

دومین دوره مسابقات قهرمانی جهان جهانی تیم‌های ملی فوتبال مردان از ۲۷ می تا ۱۰ ژوئن ۱۹۳۴ (ششم تا بیستم خرداد ۱۳۱۳ شمسی) به میزبانی ایتالیا پیگیری شد و برای اولین بار بود که جام جهانی در اروپا برگزارمی شد. تیم‌ها برای شرکت در جام جهانی ایتالیا، باید در رقابت‌های انتخابی شرکت می‌کردند که بعد از مسابقات انتخابی از ۳۲ کشور تنها ۱۶ تیم به مرحله پایانی رسیدند.

در جام جهانی ایتالیا تیم‌هایی از قاره‌های آمریکای‌جنوبی، آمریکای‌شمالی و اروپا شرکت کردند. کشورهای مصر، آمریکا، آرژانتین، برزیل، آلمان غربی، اتریش، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، چکسلواکی، رومانی، سوئد، سوئیس، فرانسه، مجارستان و هلند تیم‌های حاضر در دومین دوره جام جهانی بودند. تیم اروگوئه قهرمان دوره قبل مسابقات به دلیل اینکه در رقابت‌های نخستین جام جهانی در سال ۱۹۳۰ فقط چهار تیم اروپایی دعوت کشورش را را پذیرفته بودند در دومین دوره جام جهانی شرکت نکرد؛ همچنین تیم‌های بولیوی، پاراگوئه، پرو و شیلی نیز از شرکت در جام جهانی ۱۹۳۴ کناره‌گیری کردند و کشورهای برزیل و آرژانتین بهترین بازیکنان خود را به دلیل ترس از آسیب‌دیدگی به ایتالیا نفرستادند که همین موضوع باعث شد که هر دو تیم با شکست در مقابل سوئد و اسپانیا شانس حضور در ادامه رقابت‌ها را از دست بدهند. در این دوره هشت شهر میزبانی بازی‌ها را به عهده داشتند و گزارش رادیویی بازی‌ها در ۱۲ کشور پخش شد.

دومین دوره جام جهانی در ۱۹۳۴ به میزبانی ایتالیا

تیم‌های حاضر در جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا

در جام دوم به میزبانی ایتالیا برخلاف جام ۱۹۳۰ که ۱۳ کشور برای حضور در آن ابراز علاقه‌مندی کرده بودند، ۳۲ کشور به فیفا اعلام آمادگی کردند، اما جام باید فقط با ۱۶ تیم برگزار می‌شد به همین علت فیفا تصمیم به برگزاری دیدارهای انتخابی گرفت که در نهایت تیم‌های مصر، آمریکا، آرژانتین، برزیل، آلمان غربی، اتریش، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، چکسلواکی، رومانی، سوئد، سوئیس، فرانسه، مجارستان و هلند موفق به عبور از مسابقات انتخابی شدند. ایتالیای میزبان نیز در مسابقات انتخابی شرکت کرد و موفق شد با پیروزی چهار بر صفر مقابل تیم یونان در شهر میلان به دور نهایی راه یابد.

قوانین عجیب جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا

در رقابت‌های جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا، به علت استقبال دو برابری برای شرکت در جام، برای اولین بار مسابقات انتخابی برگزار شد و ایتالیای میزبان نیز در این مسابقات شرکت کرد. جام دوم، مرحله گروهی نداشت و از شروع رقابت‌ها ،۱۶ تیم به قید قرعه به صورت تک حذفی با یک دیگر به تقابل پرداختند. در رقابت‌های ۱۹۳۴ ایتالیا، اگر یک بازی در وقت قانونی و اضافه با نتیجه مساوی به پایان می‌رسید، کار به پنالتی کشیده نمی‌شد بلکه باید دو تیم در یک بازی دیگر به مصاف هم می‌رفتند.

دومین دوره جام جهانی در ۱۹۳۴ به میزبانی ایتالیا

تیم‌های آسیایی و آفریقایی حاضر در جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا

در جام جهانی ایتالیا ۱۹۳۴، برای اولین بار تیم‌هایی از آسیا و آفریقا برای حضور در رقابت‌ها اعلام آمادگی کردند. نماینده آفریقا تیم مصر و نماینده آسیا، فلسطین امروز بود که در آن زمان به عنوان مستعمره انگلستان بود و با نام (British Mandate ) شرکت کرد. این دو تیم طبق تصمیم FIFA برای حضور در جام، در یک بازی رفت و برگشت به مصاف هم رفتند تا برنده مجموع دو بازی جواز حضور را پیدا کند. تیم مصر با دو پیروزی با نتایج ۱-۷ و ۱-۴ جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرد. تیم مصر در نخستین بازی در مقابل مجارستان به میدان رفت و پس از اتمام بازی با نتیجه تساوی ۲-۲ در وقت قانونی، با نتیجه ۴-۲ در وقت‌های اضافه بازی را واگذار کرد.

هدایت تیم ایتالیا به دست یک خبرنگار در جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا

یک روزنامه‌نگار به نام (ویتویوپوزو) چند سال قبل از شروع جام جهانی ۱۹۳۴ استخدام شد تا هدایت تیم ایتالیا را عهده‌دار شود و برنامه‌ای جهت رساندن تیم ایتالیا به مقام قهرمانی تهیه کند. پوزو برنامه‌ای دقیق برای هدایت تیم ایتالیا داشت و از چهار بازیکن آرژانتین‌الاصل در تیم خود استفاده می‌کرد اما قهرمانی ایتالیا بدون حمایت‌های آشکار داوران مسجل نبود.

جریان مسابقات جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا

مسابقات جام جهانی ایتالیا ۱۹۳۴، با دیدار ایتالیا و آمریکا در شهر رم و با حضور موسولینی به طور رسمی آغاز شد. در این دیدار، ایتالیای میزبان با نتیجه خرد کننده ۷ بر یک به برتری رسید. در دور نخست در کنار ایتالیا، تیم آلمان با شکست ۵ بر ۲ بلژیک، اتریش با پیروزی ۳ بر ۲ بر فرانسه، اسپانیا با غلبه بر برزیل با نتیجه ۳ بر ۱ و سوئد، مجارستان، سوئیس و چکسلواکی با برتری در برابر آرژانتین، مصر، هلند و رومانی، قدم به یک چهارم نهایی نهادند. دیدار فینال جام جهانی ۱۹۳۴ میان ایتالیا و چکسلواکی، رویارویی دو تن از بهترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال به نام جیان پیرو کومبی و فرانتیسک پلانیکا بود. دروازه هر دو در وقت قانونی تنها یک بار گشوده شد اما ایتالیا در وقت اضافه توانست ۲- ۱ پیروز شود. بلیس از تیم آرژانتین اولین گل این جام را زد.

دومین دوره جام جهانی در ۱۹۳۴ به میزبانی ایتالیا

جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا سیاسی‌ترین جام

جام جهانی ایتالیا ۱۹۳۴ تا کنون سیاسی‌ترین جام جهانی لقب گرفته است. دومین جام جهانی در حالی به میزبانی ایتالیا برگزار شد که دولت فاشیستی (بنیتو موسولینی) دیکتاتور ایتالیا بر مسند قدرت بود و تلاش می‌کرد با استفاده از محبوبیت فوتبال در بین مردم و شکوه و ارزش جام جهانی در دنیا، به تبلیغ افکار خود و همفکرانش در حزب فاشیست ایتالیا بپردازد. موسولینی مشتاق بود که از این جام به عنوان ابزاری برای تبلیغ فاشیسم استفاده کند، و اتهامات رشوه‌دهی، فساد و دخالت موسولینی در مسابقه‌های تیم ملی ایتالیا مطرح بود.

اتفاقات دیدار پایانی جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا

دیدار پایانی جام جهانی ایتالیا ۱۹۳۴، روز یکشنبه ۱۰ ژوئن در شهر رم با حضور ۷۲ هزار تماشاگر پیگیری شد و (بنیتو موسولینی) برای روحیه بخشیدن به تیم ایتالیا، به ورزشگاه رفت. در دقیقه ۲۵ گل اول بازی توسط پوک مهاجم چکسلواکی وارد دروازه ایتالیا شد و خشم تماشاگران ایتالیایی را شعله‌ور کرد تا حدی که تعدادی از تماشاگران به یکی از بازیکنان چک حمله کردند و وی را با تور سیمی بستند که در نهایت این اتفاقات با دخالت پلیس ایتالیا به پایان رسید. در دقیقه ۳۳، اورسی از ایتالیا بازی را به تساوی کشاند. بازی در وقت قانونی با همین نتیجه به پایان رسید تا با صحبت‌های انگیزه‌بخش پوزو در رختکن، تیم ایتالیا وقت اضافه را بسیار هجومی آغاز کند. حمله‌های تیم ایتالیا سرانجام به بار نشست و چیاویو از ایتالیا با به ثمر رساندن گل پیروزی باعث پیروزی و فتح جام شود.

توپ جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا

در جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا برای نخستین‌بار از تیوپ‌های جداگانه ۹ استفاده شد تیوپ داخلی توسط ۶ ردیف تور محصور شده بود. نام توپ جام جهانی فدراله ۱۰۲ بود.

دومین دوره جام جهانی در ۱۹۳۴ به میزبانی ایتالیا

گلزنان جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا

  • اولدریخ نجدلی، چک ۵ گل
  • آنجلو چیاویو، ایتالیا ۴ گل
  • ادموند کونن، آلمان ۴ گل

اسامی بازیکنان و مربی تیم ایتالیا در جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا

  • دروازه‌بانان: جوزپه کاوانا، گیامپرو کومبی، گویدو مساتی
  • مدافعان: لوییجی آلماندی، ارالدو مونزگلیو، ویرجینیو روسه تا، ماریو وارگلین
  • هافبک‌ها: پیترو آرکاری، لوییجی برتولینی، اومبرتو کالیگاریس، ماریو کاستلاتزی، آتیلیو فراریس، لوییز مونتی، ماریو پیتزیولو
  • مهاجمان: فلیسی پلاسیدو بورل، آتیلیو اماریا، جیووانی فراری، انریکه گوآیتا، آنفیلوگینو گوآریسی، جوزپه مه آتزا، رایموندو اورسی، آن جلو چیاویو
  • سرمربی: ویتوریو پوزو

تیم‌های برتر جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا

  • قهرمان: ایتالیا
  • دوم: چکسلواکی
  • سوم: آلمان
  • چهارم: اتریش

نتایج بازی‌های جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا

دومین دوره جام جهانی در ۱۹۳۴ به میزبانی ایتالیا

نظر شما