شناسهٔ خبر: 54825137 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مجمع خیرین اشتغال کشور:

ضرورت ساماندهی جمعیت بیکار کشور / موادمخدر پدیده‌ای پیچیده است

تهران - ایرنا - نماینده مجمع خیرین اشتغال کشور با بیان اینکه باید جمعیت بیکار کشور را ساماندهی کنیم گفت: اگر مساله اشتغال در کشور حل نشود به طور یقین مشکلاتی همچون بیکاری، طلاق و اعتیاد را به پیوست خود خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از ستاد مبارزه با موادمخدر، سیدمحمد میرمحمدی در نشست ملی خیرین و سفیران زندگی که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، اظهارداشت: در حوزه اشتغال باید خیرسازی شود چون معتقدیم اگر به حوزه اشتغال توجه شود، خود به خود دیگر آسیب‌ها حل می‌شود بنابراین باید جمعیت بیکار را ساماندهی کنیم.

وی تصریح کرد: حرف و گفتار زیاد شنیده‌ایم، اکنون وقت عمل است، حرف و عمل باید یکی باشد، سند گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، یک نکته اساسی دارد و آن، آوردن مردم پای صحنه است؛ دولت‌ها یک توان مشخصی دارند، اما کارکرد مردم براساس اعتقاد است.

میرمحمدی ادامه داد:  مواد مخدر پدیده‌ای پیچیده است و همه کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته درگیر آن هستند اما ایران به دلیل همسایگی با بزرگترین تولیدکننده موادمخدر دنیا متحمل خسارت‌های بیشتری نسبت به دیگر کشورها است.

نماینده مجمع خیرین اشتغال کشور اضافه کرد: حوزه اشتغال، باید اولویت نخست در کشور باشد، چرا که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند کسانی که در حوزه اشتغال فعالیت می‌کنند، باید اتاق جنگ تشکیل دهند، اتاق جنگ یعنی فرماندهی اوضاع را بر عهده گرفت و برنامه ریزی کرد.

میرمحمدی با بیان‌ اینکه خیرین در کشور بسیار هستند، تصریح کرد: خیر مدرسه‌ساز، فعال در حوزه درمان و فعال در تهیه بسته‌های معیشتی زیاد داریم اما خیرین در حوزه اشتغال فعالیت کمی دارند، بنابراین باید در حوزه اشتغال خیرسازی کنیم.

نماینده مجمع خیرین اشتغال کشور گفت: اگر به حوزه اشتغال توجه شود، خود به خود دیگر آسیب ها حل می شوند؛ لذا باید جمعیت بیکار را ساماندهی کنیم.

میرمحمدی تاکید کرد: ستاد مبارزه با موادمخدر باید به این سمت برود که خیرین به امر اشتغال بپردازند و همچنین از خیرین خارج از کشور که در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعال هستند، دعوت کند و به آنها بها دهد، وقتی مردم حرکت کنند و مسئولان پشت سر آنان در حرکت باشند، موفق خواهیم شد.

اختصاص زمین در بهترین نقطه تهران برای احداث مرکز ترک اعتیاد

احمد احمدی صدر مدیر عامل سازمان رفاه شهرداری تهران با بیان اینکه ما در شهرداری تهران برنامه داریم در حوزه اعتیاد باری را از دوش ستاد مبارزه با موادمخدر برداریم، افزود: زمینی را در بهترین نقطه تهران در مد نظر داریم تا در آن بزرگترین مرکز ماده ۱۵ و ۱۶ و همچنین در کنار آن، کارآفرینی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: همه مسئولان و آحاد مردم باید به این سخن رهبری توجه کنند که ایشان فرمودند «به مساله آسیب اجتماعی طوری نگاه کنید که انگار در خانواده خودتان اتفاق افتاده است».

وی تصریح کرد: وقتی به معتاد فارغ از جرم و بیماری، به منزله فرزند خود نگاه کنیم، کارها تسهیل تر می‌شود. اما نگاه‌ها اینگونه نیست، کدام فرهنگ در جامعه ما در بین مسئولین است که معتاد را فرزند خود یا دختر فراری را دختر خودمان بدانیم؟

اگر هر هیات، رسیدگی به یک معتاد متجاهر را بر عهده بگیرد و خانواده‌اش را مادام‌العمر حمایت کند، مشکل هر ۱۰ هزار معتاد بدون ایجاد زیرساخت حل می‌شود

مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری تهران بیان کرد: ما در شهرداری تهران نگاه‌مان اینگونه است که معتادان را فرزندان و اهل و عیال خود بدانیم؛ زیرا معتقدیم مساله مهم و بحرانی که در کشور اتفاق می‌افتد، نباید رفع تکلیفی به آن نگریست، ما در شهرداری با همه وجود در کنار ستاد مبارزه با موادمخدر هستیم و نیازمند حمایت ستاد هستیم.

احمدی صدراضافه کرد: در حوزه خیرین و مسئولان، امروز در تهران سه هزار خیریه و ۱۵ هزار سازمان‌های مردم نهاد گروه‌های مردمی و همچنین حدود ۱۰ هزار هیات ثبت شده داریم.

وی پیشنهاد داد: ما ۱۰ هزار معتاد متجاهر در تهران داریم و ۱۰ هزار هیات داریم که سال‌هاست اعضای آن با عشق و جان برای حضرت سیدالشهدا هزینه می‌کنند، اگر هر هیات، رسیدگی به یک معتاد متجاهر را بر عهده بگیرد و خانواده‌اش را مادام‌العمر حمایت کند، مشکل هر ۱۰ هزار معتاد بدون ایجاد زیرساخت حل می‌شود.

به گزارش ایرنا،  براساس ماده ۱۵قانون مبارزه با موادمخدر، همه ‌معتادان به موادمخدر موظفند ظرف شش ماه، اقدام به ترک اعتیاد کنند و ستاد مباره با موادمخدر هم موظف است از همین تاریخ مطابق‌برنامه و با رعایت الویت‌ها معتادان مذکور را به مراکز ترک اعتبار معرفی کند. همچنین در ماده۱۶ این قانون هم آمده است که معتادان به مواد مخدر و روان گردان مذکور در دو ماده (۴) و (۸) فاقد گواهی موضوع ماده (۱۵) و متجاهر به اعتیاد، با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب نگهداری می‌شوند. تمدید مهلت برای یک دوره سه ماهه دیگر با درخواست مراکز مذکور بلامانع است. با گزارش مراکز مذکور و بنابر نظر مقام قضایی، چنانچه معتاد آماده تداوم درمان طبق ماده (۱۵) این قانون باشد، تداوم درمان وفق ماده مزبور بلامانع است.

نظر شما