شناسهٔ خبر: 54810945 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

ساختار تدافعی تیم قهرمان از هم می‌پاشد؟

بحران دفاعی در کمین استقلال

با وجود وعده‌های مدیران باشگاه مبنی‌بر حفظ شاکله تیم قهرمان، روز گذشته محمد دانشگر نیز از جمع استقلالی‌ها جدا شد و به سپاهان پیوست تا شرایط این باشگاه پرهوادار بحرانی‌تر از همیشه شود.

صاحب‌خبر -
بحران دفاعی در کمین استقلال

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال بعد از کسب عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر برای فصل جدید هنوز به خود نیامده و بعد از جدایی فرهاد مجیدی، با وجود انتخاب ساپینتو پرتغالی به‌عنوان سرمربی جدید هیچ‌اقدام خاصی را در جهت تقویت تیمی برای حضور پرقدرت در فصل جدید انجام نداده است. این درحالی است که با وجود وعده‌های مدیران باشگاه مبنی‌بر حفظ شاکله تیم قهرمان، روز گذشته محمد دانشگر نیز از جمع استقلالی‌ها جدا شد و به سپاهان پیوست تا شرایط این باشگاه پرهوادار بحرانی‌تر از همیشه شود.
با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد استقلالی‌ها روزهایی سخت و بحرانی را پیش رو داشته باشند؛ چراکه بعد از جدایی دانشگر حالا اخبار نگران‌کننده دیگری در این خصوص به گوش می‌رسد که با آنچه مدیران استقلال طی روزهای گذشته از آن خبر داده بودند، حسابی در تناقض است. نکته دیگر اینکه بیشتر اخبار نگران‌کننده برای هواداران استقلال از خط دفاعی این تیم به گوش می‌رسد و با وجود آنکه شنبه گذشته و در روز ابتدایی هفته، باشگاه چراغ اول را با خبر بازگشت و تمدید قرارداد با محمدحسین مرادمند روشن کرد، به‌نظر می‌رسد دوباره روند حرکتی قطار آبی‌ها در ادامه هفته در امر نقل‌وانتقالات در پنجره تابستانی مختل شده و لوکوموتیو از ریل خارج شده باشد.
در گزارش امروز به بهانه جدایی دانشگر از جمع آبی‌ها و پیوستنش به تیم زردپوش اصفهانی قصد داریم به‌مرور داشته‌های استقلال در خط دفاعی بپردازیم و سرنوشت احتمالی این نفرات را نفربه‌نفر با هم مرور کنیم، با این توضیح که تا این جای کار باشگاه استقلال با وجود تلاش‌های فراوان برای کسب عنوان قهرمانی در فصل گذشته از حیث جذب بازیکن در امر نقل‌وانتقالات نمره قبولی نگرفته است.

 سیستم استقلال؟
قبل از مرور داشته‌های آبی‌ها در خط دفاعی اول این پرسش به‌وجود می‌آید که استقلالی‌ها در فصل جدید با نسخه سرمربی پرتغالی قرار است با چه سیستمی به میدان بروند و اینکه این تیم مانند بیشتر دیدارهای زمان استرا و فرهاد با 3 مدافع میانی با حریفانش بازی می‌کند یا به دوران شفر و قبل‌تر بازمی‌گردد که عمده مسابقاتش با 4 دفاع برگزار می‌شد، بنابراین تا لحظه سوت دیدارهای هفته اول رقابت‌ها نمی‌توان از این موضوع با قطعیت صحبت کرد. بااین‌حال مرور کارنامه دوران مربیگری ساپینتو نشان می‌دهد این مربی با وجود آنکه بازی با 3 دفاع را در سابقه تیم‌هایی که هدایت آنها را برعهده داشته در کارنامه دارد اما معمولا با سیستم 4 دفاعه تیم‌هایش را به‌مصاف جریان می‌فرستد. درواقع از سیستم‌های 4-1-4-1 و 4-2-3-1 به‌عنوان سیستم‌های محبوب و پایه این مربی مطرح (البته در دوران بازیگری) یاد می‌شود که به این واسطه استقلال یک بازگشت به عقب 4 ساله را دوباره تجربه خواهد کرد.

 دانشگر امیدها را زنده نکرد
دوشنبه‌شب و به‌محض خبر جدایی دانشگر از استقلال برخی رسانه‌های منتسب به آبی‌ها سعی کردند با برعکس جلوه دادن ماجرا، به هواداران استقلال دلداری بدهند که مدافع جنجالی هنوز از استقلال جدا نشده و امیدها به بازگشت وی به اردوی استقلال هنوز زنده است اما ظهر روز گذشته و با اعلام رسمی سایت سپاهان مشخص شد که کار از کار گذشته و حداقل در قبال این بازیکن، آب‌رفته دیگر به جوی بازنخواهد گشت!
البته شاید برخی این جدایی را به داشتن پیامی برای هواداران، کادر فنی و مدیران استقلال تعبیر کرده، به این شکل که با بازگشت مرادمند و بالا رفتن احتمال ماندگاری سیلوا، احتمالا دانشگر فضای مساعدی را برای ادامه همکاری با باشگاه ندیده و از آنجا که جا برای بازی کردن وی تنگ‌تر شده و باز هم قرار بوده نیمکت‌نشین باشد، از جمع آبی‌ها جدا شده است. اما شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» حاکی است کار نقل‌وانتقالاتی در باشگاه استقلال پیچیده‌تر از این صحبت‌ها دنبال می‌شود؛ چراکه هنوز امید چندانی به ماندن سیلوا یا مهره‌های دیگری مانند عارف غلامی و ... هم وجود ندارد و این مساله برای تیمی که فصل گذشته بهترین خط دفاعی را داشت، نگران‌کننده است.

 موجودی استقلال در خط دفاعی
با جدایی قطعی دانشگر از استقلال و با ذکر این نکته که احتمالا پسران آبی در فصل بیست‌ودوم با ترکیب 4 دفاعه به‌مصاف حریفان می‌روند، حالا می‌توان با قطعیت بیشتری درخصوص موجودی واقعی آبی‌ها در خط دفاعی صحبت کرد. استقلال در مرکز خط دفاعی تا این جای کار فقط محمدحسین مرادمند باتجربه و تنومند و محمدجواد به‌آفرین بی‌تجربه و بلندقامت را در ترکیب خود به‌صورت قطعی دارد و تکلیف ماندن یا رفتن سایر بازیکنان مشخص نیست. درباره آنهایی که در مسیر بلاتکلیفی در این پست قرار دارند می‌توان به سیلوا، غلامی و احتمالا روزبه چشمی و سیاوش یزدانی اشاره کرد. سیلوا با وجود آنکه ساز جدایی کوک کرده اما همچنان بی‌میل نیست با پیشنهادی خوب به جمع بازیکنان تیم قهرمان در فصل گذشته بازگردد. در این خصوص شنیده می‌شود مذاکرات با مدافع برزیلی ادامه دارد و طرفین نیز به نقاط مشترک و مثبت خوبی رسیده‌اند و اگر اتفاق خاصی نیفتد به‌زودی باید منتظر تمدید قرارداد سیلوا با استقلال باشیم.
عارف غلامی که قراردادش با استقلال تمام‌شده با دریافت یک آفر از پرتغال مواجه شده اما شنیده‌ها حاکی است که در سال جام‌جهانی می‌خواهد در ایران به فوتبال خود ادامه بدهد. البته بازی در داخل کشور به معنای ادامه همکاری با استقلال نیست و اگر مدیران استقلال دست نجنبانند، این بازیکن هم می‌تواند مانند دانشگر همین شب‌ها هواداران این تیم را ‌یک‌باره سورپرایز کند و سر از اصفهان دربیاورد. با همه این تفاسیر طبق شنیده‌ها تا این جای کار وضعیت جدایی یا ادامه همکاری غلامی با استقلال 50 – 50 است.
روزبه چشمی هم از اصفهان و هم از اهواز پیشنهاد دارد اما اخبار حاکی است که اعلام کرده قبل از هر تصمیمی می‌خواهد با سرمربی جدید استقلال صحبت کند تا از افکار او آگاهی پیدا کند. چشمی از بزرگ‌ترهای استقلال محسوب می‌شود تا جایی که در صورت جدایی وریا غفوری، این بازیکن بعد از حسینی کاپیتان دوم آبی‌ها می‌شود. ضمن اینکه این بازیکن به‌جز بزرگ‌تری در زمین یا نیمکت و رختکن، بازیکنی چندپسته محسوب می‌شود که توانایی همراهی تیم در وسط زمین و خط دفاعی را همزمان داراست. بنابراین این ویژگی‌ها باعث شده باشگاه به همکاری مجدد حداقل یک‌فصل دیگر با این بازیکن بی‌میل نباشد.
درباره سیاوش یزدانی هم همچنان حرف‌وحدیث زیاد است و مشخص نیست آینده مدافع سرباز استقلالی‌ها با بحث خدمت سربازی او به کجا خواهد انجامید. شنیده می‌شود این بازیکن با وجود آنکه با باشگاه تهرانی قرارداد دارد، درصورتی‌که کارهای مربوط به خدمتش هم درست شود، تمایلی به ادامه همکاری با استقلال نداشته و ترجیح می‌دهد فوتبالش را با تیم دیگری دنبال کند.
در بخش دفاع راست و چپ استقلالی‌ها وضعیت بهتری دارند و درصورتی‌که وریا غفوری هم ماندگار شود هر 4 بازیکن این تیم در این دو بخش یعنی جلالی، سلمانی و حردانی  همراه کاپیتان غفوری در این تیم ماندگار شده و خبری از تغییر و تحول در این بخش نخواهد بود. البته یامگا هم می‌تواند در پست بک راست استقلال را همراهی کند. هرچند که خبرها حاکی از ضعیف بودن احتمال ماندن غفوری است.
از بازیکنانی مانند سامان فلاح، امیرمهدی جانملکی، آرمین سهرابیان و چندنفر دیگر به‌عنوان گزینه‌های آبی‌ها در پست مدافع مرکزی نام برده می‌شود اما با این وضعیت به‌نظر می‌رسد روزهای پرچالشی در انتظار استقلال و هوادارانش باشد.

نظر شما