شناسهٔ خبر: 54808700 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه نسل‌فردا | لینک خبر

استفاده از فضای مجازی برای یادگیری در دوران کرولا چقدر مفید یا غیر مفید بود!

شادی‌ها و ناشادی‌های «شاد»

نویسنده : سودابه توکلی / آموزگار

صاحب‌خبر - سال تحصیلی در حالی به پایان رسید که چندین ماه از آن را دانش آموزان اکثر شهرهای ایران به‌صورت مجازی درس خواندند درواقع کرولا درس‌های زیادی به ما داد، زمانی که آموزش مجازی شروع شد خیلی از افراد با چشم تهدید به آن نگاه می‌کردند و کمتر کسی بود که به آن به چشم فرصت بنگرد. اما گذشت زمان ثابت کرد اگرچه کرولا رخت بست و کلاس‌های درس حضوری شد ولی این نحوهٔ آموزش، راه دیگری بر روی سیستم آموزشی در سطح جهان بازکرده است. کرولا و تحت تأثیر قرار گرفتن مسئله آموزش در دوران کرولا اتفاقات زیادی رخ داد اما یکی از موارد مهمی که تحت تأثیر این تغییرات دگرگون شد مسئله آموزش بود. چراکه آموزش حضوری جای خودش را به آموزش مجازی داد و این تازه شروعی بود برای یک دگرگونی بزرگ‌تر. دانش‌آموزان تمام مقاطع تحصیلی با چالش‌هایی روبرو شدند که تا آن روز نمی‌شناختند و در این میان، چالش‌های آموزش مجازی برای دانش آموزان ابتدایی از همه بیشتر بود. اما در روزهای سختی که ویروس کرولا باعث تعطیلی طولانی‌مدت مدارس شد و همین امر احتمال عقب ماندن دانش آموزان از درس‌ها و درنتیجه مردود شدن آن‌ها در امتحانات آخر فصل را تقویت کرد، وزارت آموزش‌وپرورش تصمیم گرفت با طراحی یک سامانه آموزشی، امکان آموزش مجازی دانش آموزان را فراهم کند و از همین رو اپلیکیشن شاد را طراحی کرد. در اپلیکیشن شاد دانش آموزان موظف بودند در ساعت مقرر در کلاس‌های درس آنلاین خود شرکت کرده و مطالب درسی را با دقت فرابگیرند. علاوه بر آن دانستن نکاتی برای یادگیری از راه دور در دوران قرنطینه و به کار بردن این نکات توانست برای برخی دانش آموزان دریچه جدیدی را به یادگیری و قابلیت‌هایش باز کند و برای برخی دیگر هم افت تحصیلی به دنبال داشت چراکه معتقد بودند در آموزش مجازی امکان یادگیری وجود ندارد. امکان موفقیت هر چه بیشتر دانش آموزان در استفاده از اپلیکیشن شاد و پیشرفت در دروس را فراهم کند. کاهش انگیزه تحصیلی و عدم تجربه کافی کاهش انگیزه تحصیلی یکی از مشکلاتی بود که همهٔ دانش آموزان در دوره کرولا آن را تجربه کردند. اما این بی‌انگیزگی بین دانش آموزان مقطع ابتدایی به این خاطر که آن‌ها نسبت به مقاطع بالاتر درک کمتری از اهمیت دانش‌اندوزی داشته و درک درستی از اهمیت این موضوع نداشتند بیشتر بود و به خاطر همین، کاهش انگیزه تحصیلی را می‌توان از مهم‌ترین چالش‌های آموزش مجازی برای دانش آموزان ابتدایی دانست. درواقع آموزش مجازی با استفاده از شاد در دوره کرولا جنبه‌های مثبت و منفی بسیاری داشت و باوجوداینکه دانش آموزان در مدارس و تحصیل آن‌ها زیر نظر معلمان نبود اما به‌صورت تصویری و صوتی بادانش آموزان در ارتباط بودیم و شاد یک کلاس درس مجازی را به وجود آورد. اما از طرفی حضور در این کلاس برای برخی از دانش‌آموزان که دسترسی به اینترنت و تلفن‌های همراه هوشمند نداشتند امکان‌پذیر نبود و همین مشکل حضور در کلاس‌های آنلاین را بسیار سخت و دشوار کرد. البته در برخی از تلفن‌های همراه، قابلیت نصب اپلیکیشن شاد وجود نداشت و تهیه یک گوشی دیگر هم کار را در بحران کرولا برای خانواده‌ها سخت‌تر می‌کرد. اینکه امکان پرسش و پاسخ و تعامل حضوری بین معلم و دانش‌آموز وجود نداشت و دانش‌آموز کمتر تمرکز دقیق بر روی درس داشت و معلمان نیز کنترل کمتری روی دانش آموزان داشتند، کار را بسیار دشوارتر می‌کرد و همچنین شادی حضور در کلاس درس و تعامل با همکلاسی‌ها و لذت بودن در مدرسه در آموزش مجازی نبود. کند بودن سرعت برنامه شاد در بارگذاری و ارسال فایل‌های صوتی و تصویری تهیه‌شده توسط معلمان، عدم تجربهٔ کافی معلمان در ارائه مباحث درسی به‌صورت آنلاین و تایم کوتاه کلاس‌های درسی به دلیل محدودیت‌های حجمی برنامه شاد هم از دیگر مشکلات و معایب مربوط به این سامانه بود. محدودیت یادگیری برای آموزش برداشته شد البته به این نکته هم باید اشاره‌کنم که در کنار معایب سیستم آموزشی شاد مزیت‌هایی نیز وجود داشت که این اپلیکیشن به وجود آورد و آن‌هم برداشته شدن محدودیت زمان و مکان برای آموزش بود و دانش آموزان می‌توانستند با استفاده از آموزش‌های مجازی در هر زمان و مکانی به آن‌ها دسترسی نامحدود داشته باشند، دوره‌های آنلاین کمتر از تدریس‌های در مدرسه وقت می‌گرفت و این کلاس‌ها ضبط می‌شد و بنابراین دانش آموزان می‌توانستند در هر زمان که بخواهند آن‌ها را دانلود کرده و مشاهده کنند.

نظر شما