شناسهٔ خبر: 54798877 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان؛

نکوداشت فعالان حوزه تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار شد

همدان- ایرنا- همزمان با برگزاری آیین پایانی بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان و معرفی برگزیدگان، در بخش‌های جداگانه نکوداشت فعالان حوزه تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا از محل برگزاری آیین پایانی بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان، روز دوشنبه در این آیین، نکوداشت سعید باغبانی، به پاس بیش از ۳۰ سال فعالیت در عرصه هنر و تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد.

این هنرمند همدانی متولد سال ۱۳۵۰ در این آیین گفت: هیچگاه اصالت و همدانی بودن خود را فراموش نکردم و امروز بسیار خوشحال هستم که تئاتر کودک به جایگاه بالایی رسیده است.

فعالیت‌های این هنرمند همدانی در زمینه بازیگری و کارگردانی سبب حضورش در جشنواره های مختلفی بود که از جمله آن‌ها حضور در چهارده دور جشنواره فجر، تمامی ادوار جشنواره عروسکی بعد از دوره پنجم، جشنواره بیت المقدس و فتح خرمشهر و بسیاری دیگر از جمله آن‌ها است.

همچنین بزرگداشت مرحوم کریم اکبری مبارکه و مرحوم محمدرضا الوند نیز در اختتامیه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد. 

در این مراسم از سال‌ها فعالیت در راستای آموزش، پژوهش و کارشناسی تئاتر کودک و نوجوان مرحوم اکبری‎مبارکه قدردانی شد.

وی دارای مدرک لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و فعالیتش را از تئاتر و از سال ۱۳۵۰ شروع کرد.

یکی از شاخص‌ترین رفتارهای او تربیت نوجوانان در تئاتر بود، بچه‌هایی که چیزی از تئاتر نمی‌دانستند‏، اما آهسته آهسته از قواعد حرفه‌ای تئاتر برای‌شان گفت.

همچنین از مرحوم محمدرضا الوند به پاس یک عمر فعالیت در تئاتر کودک و نوجوان تجلیل به عمل آمد.

محمدرضا الوند متولد ۱۳۴۳ در نهاوند و کارشناس‌ارشد تئاتر، نویسنده و پژوهشگر تئاتر بود و در طول سال‌ها فعالیت اجرایی، مسئولیت‌های مختلفی در هنرهای نمایشی برعهده داشت.

مشاور هنری تماشاخانه سنگلج، رییس شورای نظارت و ارزشیابی و مدیر اجرایی کانون تئاتر دانشجویی از مسئولیت‌های او بوده است، الوند علاوه بر نمایشنامه‌نویسی در زمینه نقد و تحلیل نیز با نشریات مختلفی همکاری و فعالیت داشته است.

همچنین مراسم نکوداشت مریم‌کاظمی به دلیل فعالیت‌های بیشماری که در زمینه تئاتر کودک و نوجوان و برگزاری جشنواره خصوصی با حضور بچه‌ها داشته، برگزار شد.

مریم کاظمی در سال ۱۳۴۴ در تهران متولد شد و تحصیلات عالی خود را در دانشگاه تهران دنبال و مدرک کارگردانی و بازیگری را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت کرد.

وی از سال ۱۳۷۹ تاکنون با تمرکز بر تئاتر کودک آثار متعددی را در این زمینه تولید و اجرا کرده‌ است.

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، به دبیری امیر مشهدی عباس از اول تیرماه با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان آغاز شد.

این جشنواره با حضور ۷۰ گروه نمایشی داخلی و خارجی برگزار و ۵۰۰ اثر از گروه های نمایشی داخلی و خارجی به جشنواره ارائه شد که پس از داوری اولیه ۷۰ گروه نمایشی به این دوره از جشنواره راه یافتند.

در این دوره از جشنواره گروه های نمایشی از پنج کشور ایتالیا، یونان، ارمنستان، ترکیه و عراق حضور دارند و با دیگر راه یافتگان به این رویداد رقابت کردند.

نظر شما