شناسهٔ خبر: 54795345 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رویداد «عصر امید»/ ۴۳۵

احدی: ربات‌های طراحی تنیس روی میز داخلی از نمونه خارجی بهتر است

سرمربی تیم تنیس روی میز دانشگاه آزاد به موارد جالبی درباره فناوری ورزشی اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

مهران احدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، درباره نقش علم در توسعه ورزش اظهار کرد: در هر زمینه‌ای ورود علم می‌تواند کمک کند. در ورزش هم کمک شایانی می‌کند به خصوص در رشته‌های ورزشی مثل تنیس روی میز فناوری خیلی مهم است، از جمله موارد کمک فناوری، نرم‌افزارهای آنالیز مسابقات است. تنیس روی میز ورزش بسیار پیچیده‌ای بوده و در آن ذهن و برنامه‌ریزی خیلی دخیل است و حتما باید آنالیزهای خاصی صورت بگیرد. نرم‌افزارهای آنالیز هر چه قدر قوی‌تر باشد هم خود بازیکن و هم حریف آنالیز می‌کند. خیلی با سیستم بسیار عالی و سریع این کار را انجام می‌دهد و بازیکن می‌تواند بر اساس آن با حریفش بازی کند.

وی افزود: یک سری ربات‌های مخصوص تنیس روی میز بر دو نوع هستند. برخی ربات‌ها فقط توپ پرتاب می‌کنند و اینها انواع و شرایط مختلفی دارند. این ربات‌ها قادر هستند که همه کار را با توپ بکنند، در نقاط مختلف میز ضربه بزنند با پیچ‌ها و سرعت‌های مختلف توپ‌ها را پرتاب کنند تا بازیکن بتواند با آن تمرین کند و نیاز به حرکت دیگری نباشد. یک سری ربات‌های جدیدی آمدند و به عنوان حریف کامل تمرینی هستند، یعنی بر اساس ضربات بازیکن جواب می‌دهند، خیلی پیشرفته‌تر هستند و یک سری سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی هستند که از طریق یک سری سنسورهایی روی میز عمل می‌کنند و تست‌های مختلفی در مورد بازی بازیکن‌ها می‌توانند داشته باشند. در کنار این فناوری‌های، در زمینه‌های مختلف دیگر از جمله آمادگی جسمانی در تنیس روی میز فناوری‌های مختلفی وجود دارد که از آنها هم می‌شود برای پیشرفت هر چه بیشتر ورزشکاران در این رشته تنیس روی میز استفاده کرد.

سرمربی تیم تنیس روی میز دانشگاه آزاد یادآور شد: در کشورمان دستگاه توپ اندازی طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شده که از خیلی ربات‌های توپ انداز خارجی هم بهتر عمل می‌کند و در اصل این یکی از بزرگترین حسن‌هایش پشتیبانی است. هر مشکلی که برای ربات پیش می‌آید در داخل کشور می‌تواند رفع شود اگر برای دستگاه خارجی ایرادی پیش بیاید کاری نمی‌شود انجام داد. دنبال این هستیم نرم‌افزار آنالیز در داخل کشور تولید کنیم که مراحل مقدماتی‌اش را انجام می‌دهیم و از امکانات دانشگاه آزاد هم در این زمینه استفاده خواهیم کرد. احساسم بر این است نرم‌افزاری بسیار سطح بالا شود و پیش‌بینی کردیم در کل دنیا هم اول خواهد شد. در این چند سال اخیر پیشرفت‌های خیلی خوبی شده و یکی از بزرگترین مواردی که در این سال‌های اخیر توجه شده همین ورود علم است.

وی افزود: در تیم دانشگاه آزاد بازیکنان مستعد را در دانشگاه آزاد می‌آوریم و کمک می‌کنیم به فدراسیون تنیس روی میز هم کمک شود. متاسفانه این را اعتراف می‌کنم که در سال‌های قبل خیلی به مسئله فیزیولوژی ورزشی توجه نمی‌شد، ولی الان خیلی فرق کرده و اعتقاد راسخی به این قضیه دارم، خیلی هم پیگیر هستم و دوستان دیگر و شاهد این هستیم که این قضیه در تیم‌های ملی تنیس روی میز وارد شده و همچنین تیم‌های باشگاهی از علم فیزیولوژی که منجر به بدنسازی مختلف ورزشی و موارد دیگر می‌شود در حال استفاده است. در تیم ملی نوجوانان یک تیم کاری درست کردیم که شامل بدنساز، روانشناس، پزشک است و حتی ما در تیم ملی تنیس روی میز مرکز پردازش اطلاعات داریم که فناوری را وارد کردیم تا در تیم کاری ما تاثیر داشته باشد.

احدی: ربات‌های طراحی تنیس روی میز داخلی از نمونه خارجی بهتر است

رویداد ملی گام دوم (رویداد عصر امید) که از هشتم خرداد ۱۴۰۱ به مدت چهار روز در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد و بخشی از فعالیت ۴۰ ساله دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش نیروی انسانی، فرهنگ، اقتصاد، علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم انسانی و ... عرضه شد.

انتهای پیام/۴۰۴۸/

نظر شما