شناسهٔ خبر: 54793038 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

پژوهشگر عرصه رسانه:

شبکه نمایش خانگی عفاف خانوادگی را به عریانی رسانده است

حسین سلطان‌محمدی معتقد است که آثار در شبکه نمایش خانگی بدون توجه به استانداردها و اصول فرهنگی ساخته می‌شود تا جایی که شبکه نمایش خانگی حرمت و عفاف خانوادگی را به عریانی رسانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، حسین سلطان‌محمدی، پژوهشگر عرصه رسانه درباره معضل تولیدات شبکه نمایش خانگی در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو، اظهارکرد: از زمان شهید آوینی که پتانسیل ساخت بیرونی آثار در حال شکل گرفتن بود، صداوسیما به سمتی رفت که ساخت و تولید را به بیرون از سازمان و دفاتر تولید بیرونی ارجاع دهد. در دوگانگی دیدگاه‌ها بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما موازی کاری‌هایی شکل گرفت، کار در شبکه نمایش خانگی عمدتاً با فیلم‌های بلند سینمایی شروع شد، اما هم اکنون کل مسئولیت نمایش خانگی طی سال‌های اخیر به کمک مجلس برعهده ساترا است.

از عفاف خانوادگی به عریانی رسیدیم

سلطان‌محمدی درباره تداخل و تضادهای گوناگون در این حوزه، اظهارکرد: در حال حاضر برخی سریال‌ها برای نمایش خانگی ساخته شدند اما در شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شوند، همانند مجموعه «مستوران» که به پخش شبکه یک سیما رسید. این نشان می‌دهد که انگیزه‌ها تا حدودی به هم نزدیک شدند اما در عین حال مجموعه‌هایی هم وجود دارد که برای پخش از شبکه‌های سیما مشکل‌دار هستند.

این کارشناس فیلم و سینما در ادامه بیان کرد: سازندگان برخی سریال‌های نمایش خانگی فکر می‌کنند چون مخاطبان محدودتری دارند، می‌توانند آثار را به شکلی آزادتر تولید کنند. این‌گونه خود را با ساختار اصولی که در نظارت و پخش وجود دارد در چالش قرار می‌دهند، مرتب هم درگیر می‌شوند. البته اخیراً پیمان جبلی، رئیس صداوسیما از جانب ساترا اظهار کرد که چون این موضوع به خانواده‌ها مربوط می‌شود باید برخورد جدی‌تر داشت.

پژوهشگر عرصه رسانه خاطرنشان کرد: امروزه ابزارهای مختلف به آسانی تصاویر را به هر مدلی انتقال می‌دهند با علم به اینکه همه مردم تماشا می‌کنند. لذا صرف تولید بر مبنای تعداد تماشاگر اولویت ندارد حتی اگر پخش اول آن چند ساعت بعد روی شبکه‌های ماهواره‌ای منتشر شود. در حال حاضر آثار در شبکه نمایش خانگی بدون توجه به استانداردها و اصول فرهنگی ساخته می‌شود و ناظران فرهنگی هم که دائماً تغییر می‌کنند و جابه‌جا می‌شوند. در نبود قانون و آیین‌نامه، کار به سلیقه کشیده شده است تا جایی که شبکه نمایش خانگی حرمت و عفاف خانوادگی را به عریانی رسانده است.

انتهای پیام/۱۱۰/

نظر شما