شناسهٔ خبر: 54791941 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک مقام بهداشتی:تزریق واکسن سالانه کرونا مورد تاکید وزارت بهداشت است

مشهد- ایرنا- رییس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به دنبال مهار و فروکش کردن ویروس کرونا، اکنون تزریق دز یادآور سالانه واکسن کرونا مورد تاکید وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلای به این ویروس است.

صاحب‌خبر -

دکتر محمد پهلوان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در شرایط کنونی بحث تزریق نوبت چهارم و یا پنجم واکسن کرونا به عنوان سیاست کلی در کشور مطرح نیست، بلکه تزریق دز یادآور سالانه برای پیشگیری از این بیماری دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به واکسیناسیون انجام شده و کاهش قدرت انتقال و سرایت ویروس کرونا و شرایط مناسب کنترل این بیماری طی ماههای اخیر، تصمیماتی را اتخاذ کرد که برداشتن الزام استفاده از ماسک در فضای باز و آزاد در شهرهای زرد و آبی از این جمله است.

رییس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همه‌گیری کرونا در کشور تمام نشده اما این بیماری در شرایط مهار قرار دارد بنابراین همچنان استفاده از ماسک در فضاهای سربسته و اجتماعات به ویژه در مترو و اتوبوس ضروری است چرا که امکان ابتلا به کرونا در این مکان‌ها نسبت به سایر مکان‌ها بیشتر است.

پهلوان افزود: همچنان در فضاهای مسقف، بسته و دارای تهویه کم که افراد برای مدت زمان طولانی می‌خواهند در آن مکان حضور داشته باشند ریسک ابتلا به بیماری وجود دارد و در چنین مکان‌هایی امکان ابتلا به ویروس کرونا بیشتر است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کرونا ریشه کن نشده است و همچنان وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود که ویروس کرونا از مرحله اپیدمیک وارد آندمیک شود بدین معنا که این ویروس به عنوان بیماری منطقه‌ای و با بروز فصلی مثل آنفلوانزا  وجود داشته باشد.

رییس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر تمام مراکز بهداشتی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد واکسیناسیون کرونا را انجام می‌دهند و از لحاظ آماری تغیر خاصی در میزان واکسیناسیون کرونا مشاهده نشده است.

پهلوان ادامه داد: همچنین در خصوص ابتلا به کرونا در شرایط خوبی قرار داریم، به طوری که طی یک ماه گذشته فقط برای چند روز معدود، یک نفر فوتی کرونا در خراسان رضوی داشته ایم و در سایر روزها فوتی ناشی از ابتلا به این بیماری در استان مشاهده نشده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، اکنون ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون هفت میلیون و ۲۳۶ هزار و ۶۴ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت چهار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۱ هزار و ۳۸۳ تن رسیده است.

همچنین هفت میلیون و ۶۱ هزار و ۵۱۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

۲۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

هم‌اکنون ۱۲۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری هستند.

تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۲۱ دُز اول، ۵۷ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۱۶۳ دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۴۰۹ دُز سوم واکسن کرونا در ایران تزریق شده و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۵۹۳ دُز رسیده است.

هم اینک ۹۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهرستانی در کشور در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار ندارد. 

نظر شما