شناسهٔ خبر: 54791779 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اجاره خانه ها سقف ندارد

بی توجهی مالکان منازل به مصوبه دولت مبنی بر مشخص بودن سقف افزایش اجاره بها، سبب بروز مشکلات زیادی برای مستأجران شده است.

صاحب‌خبر -

طبق مصوبه تعیین شده در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور، در شهر‌های بزرگ یا همان کلان شهر‌ها افزایش اجاره بهای مسکن باید ۲۵ درصد و در سایر شهر‌ها ۲۰ درصد باشد.

بررسی میدانی در بیرجند نشان می‌دهد که این مصوبه در بیرجند اجرا نمی‌شود و صاحبخانه ها، مستأجران را تحت فشار گذاشته اند تا اجاره بالاتری بپردازند.

همین امر سبب شده تا مستأجرین راه حاشیه شهر‌ها را در پیش بگیرند و از سکونت در داخل شهر خودداری کنند.

سختی تأمین مسکن برای جوانان

یکی از شهروندان شهر فردوس گفت: تا پارسال ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان اجاره برای خانه ام پرداخت می‌کردم، اما امسال این رقم به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

او گفت: کجای این اعداد و ارقام افزایش ۲۰ درصدی یا ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد؟ اجاره منزل من بیش از سه برابر شده است و کسی هم پاسخگو نیست.

بیشتر بخوانید

یکی از شهروندان بیرجندی نیز گفت: بسیاری از جوانان نمی‌توانند در ابتدای زندگی مشترک خود خانه تهیه کنند و همین امر سبب بی رغبتی جوانان به ازدواج شده است.

او گفت: افراد دارای فرزند نیز مورد تحریم صاحبان منازل قرار گرفته اند و صاحبخانه‌ها می‌گویند خانه را به زوج‌های دارای یک فرزند و یا بدون فرزند اجاره می‌دهیم.

مالکان مصوبه دولت را اجرا نمی کنند

اربابی رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند در اول خرداد امسال گفته بود: با توجه به شروع فصل جابه‌جایی مستأجران، همه بنگاه‌های املاک تنظیم قرارداد‌ها را در محدوده سقف تعیین شده پیشنهاد می‌دهند، اما با این حال حدود ۹۰ درصد مالکان این مصوبه را اجرا نمی‌کنند.

به گفته او بازار مسکن تابع سایر بازار‌ها است و کنترل آن در گرو توانمند کردن مستأجران با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و افزایش ساخت و ساز است.

اربابی گفته بود: قوانین موجود در مقابل افزایش قیمت اجاره بهای ملک از سوی مالک ضمانت اجرایی موثری ندارند و نقش واسطه‌های ملکی برای کاهش قیمت بسیار ناچیز است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر بیرجند افزایش نرخ تورم را مانع اجرای مصوبه سقف قیمت از سوی مالکین عنوان کرده بود.

نظر شما