شناسهٔ خبر: 54791597 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

هشدار جدی درباره خطر گزگز دست‌ها و مچ!

اقتصادنیوز: علائم تونل کارپال به‌ویژه میان افرادی که شغل‌شان نیازمند حرکات تکراری زیادی در دست و مچ است، دیده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جام جم، سندرم تونل کارپال(CTS) فشردگی عصب میانی دست است که از داخل کانالی در مچ دست عبور می‌کند و اولین علائم آن بی‌حسی و گزگز دست و مچ هنگام شب است. با پیشرفت بیماری، علائم ممکن است طی روز بدتر شود. حرکات تکراری مانند تایپ‌کردن یا هرگونه حرکت مچ دست که بارها تکرار می‌شود از عوامل ایجاد سندرم تونل کارپال است.

همچنین برخی شرایط سلامت مانند کم‌کاری تیروئید، چاقی، آرتریت روماتوئید، دیابت و بارداری می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. سندرم تونل کارپال بین زنان شایع‌تر از مردان است و افراد میانسال را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد. موارد زیر کارهایی است که می‌توانید برای بهبود یا جلوگیری از این مشکل انجام دهید:

استراحت‌های مکرر داشته باشید

علائم تونل کارپال به‌ویژه میان افرادی که شغل‌شان نیازمند حرکات تکراری زیادی در دست و مچ است، دیده می‌شود. دست‌های شما به استراحت منظم بین ساعات کاری نیاز دارد، پس حتما هر دو تا سه ساعت یکبار به آنها استراحت بدهید و کمی ورزش کنید.

هنگام کار، مچ دست را صاف نگه دارید

نتایج مطالعات نشان می‌دهد ارتباط مثبتی بین وضعیت مچ دست و سندرم تونل کارپال وجود دارد. صندلی خود را طوری تنظیم کنید که ساعد شما با صفحه کلید رایانه هم‌سطح باشد. سعی کنید مچ دست‌تان را بدون خم کردن در وضعیت خنثی نگه دارید.

 استفاده از مچ‌بند آتل‌دار را درنظر داشته باشید

مچ‌بند آتل‌دار دست شما را در حالت خنثی نگه می‌دارد. استفاده از این مچ‌بند در صورتی که تایپ زیادی انجام می‌دهید یا هنگام خواب شبانه، بسیار مهم است و می‌تواند تفاوت چشمگیری ایجاد کند.

 از تمرین‌های مچ دست غافل نشوید

روی تمرین‌هایی تمرکز کنید که باعث کشیدگی عضلات اطراف مچ دست می‌شود. انجام این تمرین‌ها باعث می‌شود تاندون‌هایی که از تونل کارپال می‌گذرد حالت طبیعی خود را حفظ کند. در انجام این تمرین‌ها، حرکات کششی، خم‌کردن و حرکت دادن مچ دست خود را درنظر بگیرید.

وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید

داشتن وضعیت بدنی مناسب در حین کار، فقط برای پشت و کمر لازم نیست. اگر در بیشتر اوقات وضعیت بدنی نامناسبی داشته باشید، ممکن است اعصاب شانه شما فشرده شود و در نهایت دست‌ها و مچ شما را تحت تاثیر قرار دهد. مطمئن شوید که پشت‌تان را صاف نگه می‌دارید و پاهای‌تان را روی زمین قرار می‌دهید. 

 برای کاهش درد از یخ استفاده کنید

استفاده از یخ به تسکین درد دست‌ها و مچ کمک می‌کند. می‌توانید مچ دست‌تان را به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه در یک حمام یخ قرار دهید. این کار از سندرم تونل کارپال پیشگیری نمی‌کند اما درد ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

 

نظر شما