شناسهٔ خبر: 54791443 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

چگونه مغز حرکت اجسام را تفسیر می‌کند؟

science daily مترجم: پریناز نصرتی

محققان نوعی نورون را در مغز کشف کردند که ترکیب خاصی از ویژگی‌ های پاسخ به حرکت را دارد و باعث می‌شود نورون به خوبی در وظیفه تمایز بین خود حرکتی و حرکت اجسام دیگر نقش داشته باشد.

صاحب‌خبر -

محققان نوعی نورون را در مغز کشف کردند که ترکیب خاصی از ویژگی‌ های پاسخ به حرکت را دارد و باعث می‌شود نورون به خوبی در وظیفه تمایز بین خود حرکتی و حرکت اجسام دیگر نقش داشته باشد.

 به گزارش سیناپرس اردبیل، تحقیقات جدید بینش هایی را در مورد یک مکانیسم عصبی در نحوه تفسیر اطلاعات حسی توسط مغز را ارائه می دهد. این تحقیق ممکن است کاربردهایی برای درمان اختلالات مغزی و طراحی هوش مصنوعی داشته باشد.

مغز انسان دائماً با چنین ورودی های حسی مبهم روبرو می شود.  برای رفع ابهام و درک صحیح جهان، مغز ما از فرآیندی به نام استنتاج استفاده می کند. استنتاج کلید یادگیری، استدلال و تصمیم گیری است، اما محققان در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد نورون های دخیل در این فرآیند دارند.

در مقاله جدیدی که در مجله eLife منتشر شده است، محققان دانشگاه روچستر، از جمله آنجلیس و پروفسور جورج ایستمن، مکانیسم عصبی جدیدی را توصیف می‌کنند که به مغز کمک می کند حرکت اشیا را در حین حرکت تشخیص دهد. این تحقیق بینش های جدیدی را در مورد چگونگی تفسیر اطلاعات حسی مغز ارائه می دهد و ممکن است در طراحی دستگاه های هوش مصنوعی و توسعه درمان ها برای اختلالات مغزی کاربرد داشته باشد.
 تصور کنید یک شیر خمیده و ساکن منتظر است تا طعمه را تشخیص دهد، وقتی شیر ساکن است، تشخیص اینکه چه زمانی اجسام در جهان حرکت می کنند برای او آسان است، زیرا حرکت در جهان مستقیماً به حرکت روی شبکیه نشان داده می شود، ولی وقتی ناظر نیز در حال حرکت است، یعنی نسبت به اشیاء در صحنه حرکت می کند، تشخیص درست حرکت اجسام متحرک برای او سخت است.

این باعث ایجاد یک الگوی حرکتی پیچیده می شود که تشخیص زمان حرکت یک جسم در جهان و زمان ساکن بودن آن را برای مغز دشوارتر می کند.  در این مورد، مغز باید بین حرکت تصویری که از خود ناظر ناشی می‌شود و حرکت تصویر سایر اشیاء اطراف خود تمایز قائل شود.

اگرچه مغز احتمالاً از ترفندهای متعددی برای حل این مشکل استفاده می‌کند، اما این مکانیسم جدید این مزیت را دارد که می‌توان آن را به صورت موازی در هر ناحیه محلی از میدان بینایی انجام داد، و بنابراین ممکن است نسبت به فرآیندهای جهانی سریع‌تر اجرا شود.این مکانیسم ممکن است برای وسایل نقلیه خودمختار نیز قابل استفاده باشد، که همچنین نیاز به شناسایی سریع اجسام متحرک دارند. این تحقیق علاوه بر این ممکن است در توسعه درمان های اختلالات عصبی که تصور می شود استنتاج گاه به گاه مختل می شود، مانند بیماری های اوتیسم و اسکیزوفرنی تاثیر داشته باشد.

 

منبع:science daily
مترجم: پریناز نصرتی

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما