شناسهٔ خبر: 54791315 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

بانک مرکزی:

سهم چک‌های برگشتی از ۳۰ درصد بیشتر شد/ معرفی بدقول‌ترین استان‌ها

بانک مرکزی با معرفی بدقول‌ترین استان‌ها در وصول چک، اعلام کرد ۳۰ درصد از ۵.۷ میلیون فقره چکی که در اردیبهشت وصول و پاس شد، برگشتی بود .

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی اعلام کرد: تهران به‌عنوان مرکز اصلی صدور چک بشمار می‌رود و از مجموع ۵.۷ میلیون فقره چکی که در اردیبهشت وصول و پاس شده، ۱.۸میلیون فقره مربوط به تهران است. همچنین تعداد چک‌های برگشتی نسبت به فروردین ۲۹.۹درصد بیشتر شد و از حیث مبلغ رشد چک‌های برگشتی ۶۵.۳درصد برآورد شده است.

بر اساس این گزارش،‌ تعداد چک‌های مبادله‌شده بین بانک‌ها نسبت به ماه قبل ۲۰.۹درصد و از نظر ارزش ریالی ۴۹.۲درصد رشد داشت. نکته مهم در خصوص وضعیت چک‌های رد و بدل شده در بین بانک‌ها به‌ عنوان شاخص اعتماد بازار اینکه تعداد چک‌های مبادله‌شده در اردیبهشت نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۱۶.۱درصد کاهش یافته‌ درحالی‌که از نظر مبلغ ریالی ۴۱.۲درصد رشد نشان می‌دهد.

از سوی دیگر تعداد چک‌های برگشتی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۸.۶درصد کمتر شده اما مبلغ چک‌های برگشتی رشدی ۴۷.۲درصدی را نشان می‌دهد. در دومین ماه از سال جاری در کل ایران حدود ۶.۳میلیون فقره چک مبادله شده که نسبت به فروردین از نظر تعداد ۲۰.۹درصد و از نظر ارزش ۴۹.۲درصد رشد را نشان می‌دهد.

از کل چک‌های مبادله شده سهم استان تهران ۲میلیون فقره بوده و ۴۹.۶درصد از کل تعداد چک‌های رد و بدل شده به ۳استان تهران با سهم ۳۱.۲درصد، اصفهان با ۱۱.۱درصد و خراسان رضوی با ۷.۳درصد اختصاص داشته است. همچنین ۶۲.۵درصد از ارزش این چک‌ها مربوط به چک‌هایی بوده که شهروندان استان‌های یادشده صادر و برای پاس شدن به بانک‌ها برده‌اند که سهم تهران ۴۹.۸درصد، اصفهان ۷.۳درصد و خراسان رضوی ۵.۴درصد است.

فرایند وضعیت صدور و وصول چک در سال‌های اخیر نشان می‌دهد شهروندان گیلانی همچنان از نظر خوش‌حسابی و خوش‌قولی در پاس کردن چک، سرآمد سایر استان‌ها هستند و در اردیبهشت سال جاری بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصول شده به کل چک‌های مبادله شده در استان به‌ترتیب به استان‌های گیلان با ۹۲.۸درصد، خوزستان با ۹۱.۴درصد و البرز با ۹۱.۲درصد اختصاص دارد.

در مقابل بدقول‌ترین استان‌ها در پاس کردن به موقع چک‌ها به کهگیلویه و بویراحمد با ۸۴.۴درصد، خراسان شمالی با ۸۴.۸درصد و کردستان ۸۷.۱درصد اختصاص دارد.

بیشترین نسبت ارزش چک‌های وصول شده به کل ارزش چک‌های مبادله شده به‌ترتیب به استان‌های زنجان و گیلان با ۹۰.۸ درصد، البرز ۸۹.۸ درصد و مرکزی ۸۷.۶ درصد مربوط بود و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۸۱.۵ درصد، کردستان با ۸۱.۸ درصد و یزد با ۸۲.۱ درصد کمترین نسبت ارزش چک‌های وصول شده را دارند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظر شما