شناسهٔ خبر: 54791060 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

اطلس شرکت‌های فناور به زودی تدوین و منتشر می‌شود

پارک فاوا با هدف تعمیق تکنولوژیک شرکت‌های عضو و نیز در راستای مسئولیت خود مبنی بر شناسایی شرکت‌های فناور و صدور مجوز فعالیت برای آن‌ها، نسخه جدید اطلس فناوری شرکت‌های مستقر/عضو را در ۳۳۱ صفحه منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگا گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا به نقل از مرکز روابط عمومی پارک علم و فناوری،اطلس فناوری شرکت‌های مستقر/عضو پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل کلیه مستندات مربوط به معرفی کالا و خدمات شرکت‌های مستقر/عضو پارک از قبیل معرفی کالا/خدمت، حوزه فناوری مربوطه، مشخصات فنی، مشتریان اصلی و عمق فناوری آن‌ها مطابق داوری‌های تخصصی انجام شده وفق ارزیابی عملکرد منتهی به سال 1399 شرکت‌ها می‌باشد.

اطلس فناوری پارک فاوا در واقع شناسنامه رسمی محصولات شرکت‌های فناور مستقر در این پارک است. این اطلس فناوری حاوی معرفی 133 محصول از 33 شرکت فناور مستقر در پارک است که طی یک فرایند داوری متقن و دقیق توسط کارشناسان و داوران متخصص به سرانجام رسیده است.

همچنین هر محصول توسط یک داور علمی، مورد ارزیابی تخصصی قرار گرفته و با بررسی محصول مورد نظر، عمق تکنولوژی محصول (درصد فناوری متعلق به سازنده محصول و میزان پیچیدگی آن) تعیین می‌شود. در نتیجه این فرایند داوری، کلیه محصولات منتخب بسته به عمق فناوی آن‌ها، در سه طبقه محصولات با عمق فناوری A ، B و C تقسیم‌بندی شده‌اند که بر این اساس 39 محصول دارای عمق فناوری A ،93 محصول دارای عمق فناوری B و 1 محصول دارای عمق فناوری C تشخیص داده شده‌اند.

در مقدمه این اطلس فناوری آمده است:

«کشور ایران از آغاز برنامه چهارم توسعه نسبت به فراهم‌سازی زمینه توسعه بر مبنای دانایی اقدام نموده و در این راستا قوانین تسهیل‌گر برای انجام فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه به تصویب رسانده است. از جمله این قوانین می‌توان به اعطای معافیت‌های مالیاتی و گمرکی به شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری اشاره نمود که یکی از مدرن‌ترین قوانین حمایتی از فعالیت‌های فناورانه در بین کشورهای جهان است. شرط استفاده از این مزایا در قانون و مستندات پایین دستی آن، تحقق فناورانه بودن فعالیت‌های شرکت‌های مستقر در پارک‌ها شناخته شده است. پارک فاوا جهت انتظام‌بخشی به موضوع نحوه صدور مجوزهای معافیت‌های مالیاتی و نیز جهت‌دهی سایر حمایت‌های مالی پارک به سوی ارتقای سطح فناوری شرکت‌ها همه ساله نسبت به اجرای ارزیابی سالانه اقدام می‌نماید. این ارزیابی با استفاده از بهترین داوران ملی و با رعایت اصول محرمانگی اطلاعات شرکت‌ها صورت می‌گیرد. به این منظور، هر محصول توسط یک داور علمی متخصص مورد ارزیابی تخصصی قرار گرفته و با بررسی محصول مورد نظر عمق تکنولوژی محصول (درصد فناوری متعلق به سازنده محصول و میزان پیچیدگی آن) تعیین می‌شود. نتیجه ارزیابی سپس به شرکت سازنده اعلام شده و درخواست می‌شود اگر ارزیابی را ناصحیح می‌دانند اعتراض خود را اعلام نموده تا فرایند داوری تجدید شود. گزارش پیشِ رو که نشان دهنده نتایج ارزیابی عملکرد سال ۱۳۹۹ شرکت‌های عضو پارک می‌باشد حاکی از آن است که شرکت‌های مستقر در پارک تعداد ۱۸ محصول جدید را در این سال ارائه نموده و ۵۵ محصول خود را ارتقا داده‌اند و ۲۶ محصول در مرحله تحقیق و توسعه دارند. این واقعیت نشان از فعالیت قابل توجه شرکت‌های عضو پارک در عرصه نوآوری و توسعه فناوری است. امید است این اقدام زیرساختی پارک فاوا کمکی به توسعه روشمند فعالیت در خانواده پارک‌های علم و فناوری و خانواده شرکت‌های فناور در سطح ملی باشد.»

انتهای پیام/

نظر شما