شناسهٔ خبر: 54791048 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

احراز هویت به زودی شرط استفاده از اینستاگرام در آمریکا می‌شود

احراز هویت همیشه یکی از راه‌های محبوب بین دولت‌ها و مدیران اپ‌ها برای کنترل کاربران و نظارت بر رفتار آن‌ها است، البته شناسایی کاربران از چهره برای پلتفرم‌ها، خصوصا آن‌هایی که مانند اینستاگرام چندملیتی هستند می‌تواند جذابیتی های دیگری مانند به دست‌اوردن اطلاعات بیومتریک هم داشته باشد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، یکی از تفاوت‌های عمده‌ فضای سایبر و فضای حقیقی پنهان بودن هویت در اولی است، شاید همین مسئله سبب می‌شود تا بعد از پایان یک مسابقه فوتبال یا رخ دادن یک رویداد مهم سیاسی صفحات برخی شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی مملو از نظرات جسورانه و بعضا هتاکانه شود، محرز نبودن هویت به کاربر جسارت می‌دهد که گاهی رفتار کنترل نشده از خود بروز بدهد.

چالش بعدی که گمنامی در فضای مجازی به دنبال دارد، انجام جرم بدون ترس از تعقیب و مجازات است، البته که مجرمان تصور غلطی از فضای سایبر دارند، ابزار ارتباطات شبکه‌ای به وجود نیامد که تعریف حریم شخصی کاربر را گسترده کنند، آن‌ها برای جمع آوری و کسب اطلاعات بیشتر متولد شدند اما بسته به این که سرورهای ذخیره داده یک پلتفرم در داخل کشور قرار دارد یا خارج کشور و برای مدیران آن پلنفرم همکاری با دولت متبوع قربانی چقدر همکاری دارد، زمان دسترسی به اطلاعات تغییر می‌کند ولی به هر صورت مجرمان احساس امنیت نسبی در این فضا دارند به همین جهت روزانه شاهد فعالیت صدها صفحه قاچاق اسلحه، مواد مخدر، مشروبات الکلی و ... بر بستر آن‌ها هستیم.

مسئله بعد فشارهایی هست که طی ماه‌های اخیر به متا (فیسبوک سابق) در رابطه با مسائل مختلفی مانند نقض حریم خصوصی، انتشار محتوای نامناسب کودک و نوجوان و ... وارد شد، جالب است که این فشارها از جانب کشورهای اروپایی و حتی برخی مقامات آمریکایی وارد می‌شد که محتوای نامناسب کودکان در این شبکه ها وجود دارد و رده بندی سنی با حساسیت انجام نمی‌شود، حالا اینستاگرام قصد دارد احراز هویت با چهره را برای سرویس‌ خود فعال کند، بر این اساس کاربران در اولین ورود خود به این برنامک باید به صورت تصویری احراز هویت شوند.

نکته قابل ذکر اینکه احراز هویت در فضای مجازی به خصوص درباره شبکه‌های اجتماعی و خدمات پولی، بانکی مسبوق به سابقه است به خصوص در پلتفرم‌های فروش آنلاین کالا و خدمات نمونه‌های زیادی از احراز هویت به وسیله OTP (پیام تایید به رایانامه با شماره همراه)، بررسی چهره و ... وجود دارد.

بر همین اساس خبرها حاکی از این مسئله است اینستاگرام در حال بررسی راه‌های جدیدی برای نوجوانان است تا سن خود را تأیید کنند و قوانین پلتفرم را رعایت کنند. اپلیکیشن متعلق به متا در حال آزمایش سلفی های ویدئویی با نرم افزار تحلیل چهره به عنوان یک روش جدید تایید سن است.

برخی از کاربران در اینستاگرام سعی می‌کنند با ویرایش تاریخ تولد خود از قانون بالای 13 سال آن چشم پوشی کنند تا بالای 18 سال ظاهر شوند.

اما نوجوانان آمریکایی که این کار را انجام می دهند اکنون سه راه برای تأیید سن در اختیار خواهند داشت:

۱. شناسه بارگذاری

۲. سه کاربر بزرگسال سن آن‌ها را تضمین کنند

۳. یک سلفی ویدیویی بگیرند.

متا می‌گوید امیدوار است این روش‌های جدید تضمین کند که نوجوانان «تجربه‌ای متناسب با سن» در اینستاگرام خواهند داشت.

این غول فناوری قبلاً در مورد ایمنی نوجوانان و کودکان در پلتفرم های خود با انتقاداتی روبرو شده بود. چندین ایالت ایالات متحده در پاسخ به افشاگری‌های افشاگر فیس‌بوک، فرانسیس هاوگن، سال گذشته اینستاگرام را به دلیل تجربیات کودکان در برنامه اشتراک‌گذاری عکس بررسی کردند.

ویل گاردنر OBE، مدیر اجرایی Childnet و مدیر مرکز اینترنت ایمن بریتانیا، می گوید که این آزمایش دلگرم کننده است:

"این پتانسیل وجود دارد که سعی کنیم کودکان را در برابر محتوایی که برای آنها مناسب نیست محافظت کنیم و تجربه اینترنتی آنها را مناسب تر کنیم."

Rights Foundation، یک سازمان بریتانیایی که برای ایمنی کودکان در محیط دیجیتال کمپین می‌کند، می‌گوید چنین تلاش‌هایی «مدت‌ها دیر شده است».

5Rights می‌گوید پلت‌فرم‌ها باید «نگرش را که منجر به در معرض خطر قرار گرفتن میلیون‌ها کودک شده است را کنار بگذارند، و اضافه کرد که «ساده دانستن سن کاربران شما کافی نیست».

اوایل این ماه به والدین و سرپرستان کاربران نوجوان اینستاگرام ابزارهای اضافی برای نظارت بر تجربه فرزندشان در اینستاگرام داده شد. آنها اکنون می‌توانند محدودیت‌های زمانی تعیین کنند و جزئیات گزارش‌هایی را که فرزندشان در پلتفرم می‌دهد را مشاهده کنند. همچنین در صورت مشاهده مکرر موضوعات مشابه در صفحه کاوش اینستاگرام، نوجوانان را تشویق می‌کنند تا به محتوای دیگر نگاه کنند، و در صورت پیمایش مداوم در حلقه‌ها، تشویق می‌شوند که «یک استراحت کنند».

سلفی ویدیویی و ضمانت اجتماعی

سلفی های ویدیویی به روشی محبوب برای پلتفرم های دیجیتال - مانند برنامه های بانکداری آنلاین - برای تأیید سن یا هویت کاربران تبدیل شده است.

اینستاگرام در حال حاضر از سلفی‌های ویدیویی استفاده می‌کند، زیرا دارندگان حساب می‌توانند هویت خود را در صورت قفل شدن در حساب خود تأیید کنند.

متا با ارائه‌دهنده شناسایی دیجیتالی بریتانیایی Yoti، که فناوری آن سن را با تجزیه و تحلیل چهره و ویژگی‌های صورت انسان تخمین می‌زند، همکاری کرده است.

Yoti می‌گوید الگوریتم آن که بر روی تصاویر چهره افراد ناشناس و تاریخ تولد آنها آموزش داده شده است، نمی‌تواند به‌جز سن کاربران یا هر چیزی در مورد آنها را به‌طور جداگانه شناسایی کند.

در جدیدترین کاغذ سفید آن که در ماه مه منتشر شد، آمده است که این فناوری برای کودکان 6 تا 12 ساله با محدوده خطای 1.36 سال - و محدوده خطای 1.52 سال برای افراد 13 تا 19 ساله دقیق است.

متا می گوید هر دو شرکت پس از تایید سن کاربر، تصویر را حذف خواهند کرد. در همین حال، ضمانت اجتماعی به کاربران اجازه می دهد تا از سه فالوور متقابل بخواهند تا سن خود را تأیید کنند. کسانی که از آنها خواسته می‌شود تأیید کنند که یک کاربر چند سال دارد باید حداقل 18 سال داشته باشند و نمی‌توانند در آن زمان برای هیچ کاربر دیگری ضمانت کنند.

احساس امنیت در شبکه های اجتماعی

دکتر یسابل جرارد، مدرس رسانه های دیجیتال و جامعه در دانشگاه شفیلد، می گوید که روش های جدید تأیید سن اینستاگرام علاوه بر درخواست از کاربران برای آپلود شناسه است. اما او می‌گوید اتکا به ابزارهای تأیید سن به عنوان راهی برای محافظت از جوانان آنلاین می‌تواند دلیل تلاش آنها برای ایجاد حساب‌های بزرگسالان را در وهله اول نادیده بگیرد.

دکتر جرارد می‌گوید: «بسیاری از آنها در اینستاگرام می‌گویند که 18 ساله هستند تا کارهای بد انجام ندهند یا محتوای بد را مشاهده نکنند.ثبت نام فنی به عنوان یک بزرگسال باعث می شود آنها احساس امنیت کنند زیرا فکر نمی کنند هدف قرار بگیرند.

برای دکتر جرارد، مکانیسم‌های تأیید جدید اینستاگرام سؤالات بزرگ‌تری در مورد اینکه چه چیزی به کودکان کمک می‌کند در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی احساس امنیت کنند، ایجاد می‌کند.تظاهر به بزرگسالی یکی از آنهاست. این یک واقعیت تلخ است، اما ما نمی توانیم وانمود کنیم که این اتفاق نمی افتد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار:زهرا وجدانی 

 

 

 

 

نظر شما