شناسهٔ خبر: 54790788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

امروز با تاریخ

صاحب‌خبر -

نخستين چاه ايران به نفت رسيد
از به نفت رسيدن نخستين چاه در ايران به نفت در منطقه مسجد سليمان ( 27 مه  99(1908 سال گذشت. اين چاه با رسيدن به نفت ، دشواري هاي تازه اي هم براي ايرانيان به همراه آورد! امتياز نفت ايران از نخستين سال قرن بيستم در اختيار انگليسي ها بود. درست ربع قرن پس از رسيدن نخستين چاه مسجد سليمان به نفت (هفتم خرداد 1312 = 28 مه 1933) مجلس تنها با هشت راي مخالف و ممتنع تمديد قرارداد نفت را كه امتياز آن در انحصار انگلستان بود تصويب كرد. هجده سال بعد در همين روز (7 خرداد 1330) به مناسبت سالروز تصويب اين قرارداد، ايران شاهد بزرگترين تظاهرات تاريخ خود تا آن زمان بود و تظاهركنندگان ضمن محكوم كردن اين اقدام مجلس خواستار محاكمه و مصادره اموال آن دسته از نمايندگان ــ چه مرده و چه زنده ــ شدند كه به اين قرارداد راي موافق داده بودند. مردم شعار مي دادند: سالروز «تصويب خيانت». نفت ايران در اسفندماه 1329 هجري ملي اعلام و مراحل قانون مربوط 29 اين ماه تکميل شد.درآمد ارزي ايران از صدور نفت در سال 1385 هجری پنجاه و پنج ميليارد و از دیماه 1389 تا آذرماه 1390 (یازده ماه) کمی بیش از 110 میلیارد دلار بود.

آغاز بکار مجلس شورای اسلامی1359
ششم خرداد 1359 (27 مي 1980) نخستين دوره مجلس شورای اسلامی ـ که ششم خرداد 1389 سی ساله شده است ـ در تهران و در ساختمان سنای سابق آغاز بكار كرد. تا آن زمان وظيفه قانونگذاري عملا برعهده شوراي انقلاب بود.قضاوت تاريخي درباره يك پارلمان برپايه جامعيت و به دور از تبعيض بودن قوانيني است كه به تصويب مي رساند و نيز نظارت دائمي بر اجرا و رعايت كامل آنها و رسيدگي به شكايات مردم و اعلام نتايج اين رسيدگي در رسانه هاي همگاني است.

دفاع شاه عباس از بحرین
 بيست و هفتم ماه می 1614 شاه عباس یکم پس از دریافت دومين پيام فيليپ پادشاه وقت اسپانيا كه در آن، بار ديگر خواسته بود كه ايران جزيره بحرين را به اسپانيا بسپارد [تا مروارید استخراج کند.شاه عباس در همان جلسه خطاب به فرستاده پادشاه اسپانيا كه به ديدار وي شتافته بود گفت كه بحرين طبق اسناد موجود و فرهنگ مردم آن جزيي از قلمرو ايران بوده است و وي بر سر قلمرو ايران با كسي مذاكره و مصالحه نخواهد كرد و اگر پادشاه اسپانيا از آن گوشه جهان مدعي بحرين است تنها از طريق جنگ مي تواند آن را از ما بگيرد كه گمان نمي كنم در جهان ارتشي يافت شود كه بتواند با سرباز ايراني مصاف دهد.

خاطرات هاشمی رفسنجانی
6تیر سال 1374: در خبرها، سوءقصد به ریيس‏جمهور مصر مورد توجه است1. مصري‌ها، سودان را متهم كرده‌اند و نخست‏وزير اسرایيل، ايران را؛  اخوي محمد پرسيد كه تكذيب كنند. گفتم مقداري صبر كنند. آقای گلپایگانی، رییس دفتر آیت‏الله خامنه‏ای آمد. از آقای [حسین] محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] شکایت داشت که به دفتر رهبری اهانت کرده است؛ ولی عبارتی که از روزنامه صبح نقل کرد، توهینی نداشت. قبلاً آیت‏الله خامنه‏ای هم از او نقل کرده بودند. به حسین [مرعشی، ریيس دفتر رییس‏جمهور] گفتم نطق [آقای محلوجی] را ببیند. خبر رسيد كه [حمد بن‏خلیفه آل‏ثانی]، وليعهد قطر، عليه پدرش [خلیفه بن‏حمد آل‏ثانی]، كودتا كرده و او را كه در سویيس به سر مي‌برد، خلع نموده است. قبلاً خبر از اختلافات‏شان داشتيم. به رسانه‌ها گفتم، موضع‌گيري عجولانه‌اي نكنند.

نظر شما