شناسهٔ خبر: 54790773 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

گزارش« ایران» از دستور رئیس‌جمهور برای بررسی تخلفات احتمالی در واردات نهاده توسط یک شرکت خصوصی

بدون تعارف در برخورد با ناکارآمدی

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی :چند روز پیش بود که آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در پی انتشار اخباری مبنی بر تخلف احتمالی در واردات نهاده‌های دامی، به معاون اول خود و وزیر اطلاعات مأموریت داده بود بسرعت موضوع را بررسی و نتیجه آن را گزارش کنند. دستوری که در روز پنجم تیرماه به تغییر، مدیرعامل سازمان مرکز تعاون روستایی منجر شد. همزمان رئیس قوه قضائیه نیز در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی قوه قضائیه با اشاره به گزارش رئیس سازمان بازرسی کل کشور پیرامون تخلفات متعدد رخ داده در زمینه واردات نهاده‌های دامی گفته بود آن‌طور که سازمان بازرسی گزارش داده، تعداد قابل توجهی از افراد با استناد به اعلام ورود نهاده‌های دامی به بندر و ثبت آن در سامانه بازارگاه، اقدام به واریز وجه برای خرید کالا و ترخیص و دریافت آن ظرف یک تا چند هفته بعد کردند در حالی که اساساً نهاده‌ای وارد کشور نشده بود و در نهایت هم هیچگونه کالایی به دست مردم نرسید.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین واگذاری ۴۹ درصد از سهام شرکت خصوصی واردکننده نهاده به سازمان تعاونی روستایی را از دیگر تخلفات صورت گرفته در جریان واردات اخیر محموله نهاده‌های دامی عنوان کرد.
براین اساس همانگونه که بارها رئیس دولت سیزدهم درخصوص مقابله با فساد و تخلفات مالی تأکید کرده و به تمام مسئولان هشدار داده بود، به محض مشخص شدن تخلف دریک سازمان دولتی و بدون توجه به اینکه فردی که درخصوص آن شائبه تخلف وجود دارد از مدیران ارشد دولتی محسوب می‌شود؛ حکم به تغییر وی داده شد تا تمام مسئولان دولتی در هر رده‌ای بدانند که دولت سیزدهم هیچ خط قرمزی درمقابله با فساد و رانت ندارد و با جدیت دراین زمینه برخورد می‌کند. این اقدام دولت ضمن اینکه از تداوم یک تخلف جلوگیری و کمک زیادی به تولیدکنندگان کرد، به‌دلیل شفافیت رویکرد جای قدردانی دارد به طوری که دولت بدون استفاده از روش‌های مرسوم اداری و لاپوشانی‌های مرسوم، با شجاعت دستور رسیدگی صادر کرد. بدین ترتیب با حکم وزیر جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت به‌عنوان سرپرست جدید این سازمان منصوب شد.
 حواشی سازمان تعاون روستایی
نام سازمان تعاون روستایی و اسماعیل قادری‌فر مدیرعامل سابق این سازمان از نوروز سال گذشته به میان آمد و توجهات را به خود جلب کرد. براساس گزارش خبرگزاری‌ها، سازمان تعاون روستایی بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۵ هزار تن سیب و ۲۵ هزار تن پرتقال برای ذخیره‌سازی و عرضه در روزهای پایانی سال خریداری و انبار کرده‌ بود. این سازمان هر کیلوگرم پرتقال را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم سیب را ۱۴ هزار تومان خریده بود، در حالی که قیمت عرضه عمده این محصولات در سردخانه‌ها کمتر از این مبلغ گزارش شده است. برهمین اساس پس از سپری شدن تعطیلات نوروز دو هزار و ۶۵۳ تن سیب و بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ تن پرتقال روی دست سازمان تعاون روستایی ماند. به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار، این تصمیم اشتباه سازمان تعاون روستایی خسارت سنگینی برای دولت درپی داشت.
هرچند شاید بتوان نام «خرید گران میوه‌های نوروزی» را اشتباه و ناکارآمدی گذاشت، اما چند ماه بعد، حواشی واردات نهاده‌های دامی از دل همین سازمان بیرون آمد که به‌دلیل تأثیر منفی بر تأمین خوراک دام و طیور داشت و به مراتب مهم‌تر بود.
براساس گزارش‌های ارائه شده، یک شرکت خصوصی به‌عنوان مباشر خرید نهاده‌های دامی به متقاضیان یعنی دامداران و مرغداران وعده داده بود تا پس از چند هفته، نهاده‌های مورد نیاز این تولیدکنندگان در اختیار آنها قرار گیرد، اما پس از سپری شدن حدود دو ماه نهاده‌ای وارد نشد. برهمین اساس به منظور تأمین سریع خوراک مورد نیاز تولیدکنندگان، شرکت پشتیبانی امور دام مسئولیت واردات و تأمین نهاده‌ها را برعهده گرفت. این درحالی است که یکی از مهم‌ترین مشکلات دامداران و مرغداران تأمین بموقع خوراک است که به‌دلیل عدم تأمین ازسوی شرکت مذکور با تأخیر مواجه شده بود.

نظر شما