شناسهٔ خبر: 54790603 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وعده‌های صادق/ ۵۴

گبرلو: شفاف‌سازی، کار درخشان دولت سیزدهم در حوزه سینماست

تهران - ایرنا - نویسنده و منتقد سینما گفت: عملکرد مثبت مدیران سینمایی در دولت جدید حرکت در راستای شفاف‌سازی است؛ اقدامی که گام بسیار مثبت و خوبی در راه بهبود وضعیت سینما در ایران است.

صاحب‌خبر -

محمود گبرلو روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: دغدغه اصلی هنرمندان امروز کسب درآمد و موضوع معاش است؛ هنرمندان سینما درآمد ثابت و پشتوانه‌ای مطمئن برای گذران زندگی خود ندارند و باید تا زمانی که دعوت به کاری می‌شوند خانه‌نشین باشند. چرا که عمدتاً به دلیل شناخته شده بودن نمی‌توانند در مشاغل دیگر هم فعال بوده و کسب درآمدی داشته باشند.

وی افزود: افرادی که در شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش انتخاب شده‌اند هنوز آیین‌نامه‌ای را بر اساس ایدئولوژی جدید دولت تعیین و اعلام نکرده است. طبق اظهارنظر یکی از این اعضا آیین‌نامه فعلی متعلق به چندین سال پیش است که همچنان از قواعد آن پیروی می‌شود و از آن زمان تاکنون به‌روزرسانی نشده، درحالی‌که شرایط تولید و ساخت و بسیاری از موضوعات دیگر تغییر کرده است.

این کارشناس سینما با اشاره به بلاتکلیفی بسیاری از سینماگران ادامه داد: به همین دلیل بسیاری از کارگردانان و تهیه‌کنندگان کارشان را تعطیل کرده یا دست نگه داشته‌اند که ببیند این شرایط عوض خواهد شد یا خیر.

گبرلو یادآور شد: هرچند رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی از بدنه سینما آمده و بر این حوزه احاطه دارد اما او اکنون در سمت یک مدیر قرار گرفته است و باید در این میدان عمل کند؛ در این مدتی که خزاعی این سمت را برعهده گرفته حرف‌های بسیار زیبایی از ایشان شنیده‌ایم اما اعتبار یک حرف به بدل شدن آن به عمل و نمود آن در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی است که بیرون بیاید.

وی تاکید کرد: امسال جشنواره فجر باید جشنواره‌ای متفاوت باشد اما موضوع نگران‌کننده اینجاست که خبر از تولیدات قوی و متعددی تاکنون به گوش نرسیده و قدرت یک جشنواره به تولیداتی است که در یک سال قبل انجام و برای جشنواره فرستاده شده است. این نگرانی از بابت تولید همچنان با سینماگران است. از سوی دیگر سینماداران نگران فروش فیلم‌ها و حتی با وجود فیلم‌های کمدی سرگرم‌کننده سینماها در حال سوق یافتن به سمت ورشکستگی هستند.

نویسنده و منتقد سینما افزود: برای سینمای پساکرونا برنامه‌ریزی و تدبیری نشده است که باتوجه‌به شرایط اقتصادی و ذهنی مردم آمادگی‌ای برای ایشان فراهم شود و آنان بتوانند از فیلم‌ها استقبال کنند. در نوروز که بهترین موقعیت برای تماشای فیلم به شکل گروهی از سوی مردم بود استقبال آن‌چنان که باید نبود و آمارها نشان از فروش رو به ورشکستگی سینماها می‌دهد. این موضوع از لحاظ اقتصادی نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی اصولی و مناسبی برای حضور مردم صورت نگرفته است.

گبرلو: شفاف‌سازی، کار درخشان دولت سیزدهم در حوزه سینماست

گبرلو ادامه داد: عملکرد مثبت مدیران سینمایی در دولت جدید حرکت در راستای شفاف‌سازی است؛ اقدامی که گام بسیار مثبت و خوبی در راه بهبود وضعیت سینما در ایران است. هرچند این شفاف‌سازی از دوره‌های قبل (دوره حسین انتظامی) شروع شده بود اما خوشحالم که آقای خزاعی همه هم‌وغمشان را برای رفع مشکلات سینما و تجمیع نظرات کارشناسی برای رسیدن به یک جمع‌بندی مطلوب می‌گذارند و در این میان تلاش در یک عملکرد شفاف دارند.

وی گفت: اینها اقداماتی هستند که در بدنه سازمان سینمایی در دولت جدید می‌بینیم. پیش‌تر در بحث‌های فکری، اندیشه‌ای و مسیر تولید فیلم مشکلاتی داشتیم که آقای خزاعی تلاش دارند تا با تشکیل مجامع و شوراهای مختلف این مشکلات عدیده را از سر راه سینما بردارند و تمام مسائل سینما را به آیین‌نامه‌ای شفاف و روشن تبدیل کنند که همه بر اساس این آیین‌نامه از مسیر مطلع باشند و کار کنند.

گبرلو اظهار داشت: این موارد از این منظر گام مثبت و خوبی است که آقای خزاعی دغدغه‌هایی در تولید سینمای ایران دارد که دغدغه خود سینماگران هم هست.

نظر شما