شناسهٔ خبر: 54789828 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معرفی دو کتاب داستانی در «چاپخانه» رادیو فرهنگ

"مجموعه‌ داستان «در پسِ وهم و خیال» " و "پاتریسیا" دو اثری است که یکشنبه ۵ تیرماه در برنامه «چاپخانه» رادیو فرهنگ معرفی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان ، «چاپخانه» برنامه‌ای از گروه کتاب با موضوع معرفی تازه‌های نشر و گفتگو با نویسندگان و مترجمان است که در برنامه این هفته ضمن گفتگو بانویسنده و مترجم دو  كتاب "مجموعه‌ داستان «در پسِ وهم و خیال»  "  و “ پاتریسیا ”این آثار معرفی می‌شوند.
در گفتگوي اول برنامه این هفته«صادق وفایی» به عنوان کارشناس مجری برنامه با«پیام پاک‌باطن» نویسنده مجموعه داستان «در پس وهم و خیال»  گفتگو می کند.

مجموعه‌ داستان «در پسِ وهم و خیال» را  نشر خزه چاپ کرده  که شامل ۱۶ داستان کوتاه است؛ «در پس وهم و خیال»، «اجباری»، «به همین سادگی!»، «چادر سیاه»، «دانه‌های انار»، «رفیق قدیمی»، «گیتی»، «گل‌های سرخ روتختی»، «نیمه‌شب اتفاق افتاد!»، «برو بمیر!»، «پرواز شماره ۵۱۳ PC»، «کافه تریا»، «جان که بادنجان نیست!»، «حق، همیشه با شماست!»، «ریگ» و «ابدیت!» داستان‌های این کتاب هستند.

«پاک‌باطن در داستان «در پسِ وهم و خیال» که عنوانش را به کل کتاب داده، نقبی به تاریخ معاصر می‌زند، اما در داستان‌های دیگر کتاب به موضوعات روز و آشوب‌های زمانه خود می‌پردازد. حتی موضوع ویروس کرونا را دستمایه یکی از قصه‌های کتاب کرده است، با این حال کوشیده است که روایت‌هایش تاریخ مصرف نداشته باشند و با نقبی به درون شخصیت‌ها به خلق داستان‌هایی بپردازد که در آینده هم بتوان به آن‌ها رجوع کرد. مقوله مرگ در همه داستان‌های کتاب «در پسِ وهم و خیال» حضوری پررنگ دارد، اما نگاه طنزآمیز نویسنده باعث شده است که فضای قصه‌هایش عبوس و غمگین نباشند.»

در ادامه نیز«مهسا دهقانی‌پور» کارشناس برنامه با دکتر «محبوبه فهیم‌کلام» مترجم رمان «پاتریسیا» اثر نویسنده فرانسوی، خانم «ژانووی‌یِو داما»از انتشارات  «قفنوس»درباره این اثر گپ و‌گفتی دارد ‌وبه معرفی این کتاب می پردازد.

ژنویو داما نویسنده این‌کتاب، کمدین و نمایشنامه‌نویس بلژیکی، متولد ۱۹۷۰ است و ۵۲ سال دارد. او ۴ کتاب در کارنامه دارد و «پاتریسیا» را سال ۲۰۱۷ منتشر کرده است.

«پاتریسیا» درباره زندگی مهاجرانی است که از کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته به امید زندگی بهتر به کشورهای توسعه‌یافته می‌روند. در این‌داستان، یک‌سیاهپوست آفریقایی به‌دلیل مشکلات مالی و به امید رفاه و زندگی بهتر به کانادا مهاجرت می‌کند. این‌رمان سه‌راوی دارد که هرکدام از زاویه دید و دغدغه‌های خود به روایت داستان مشغول است. هویت فردی، مهاجرت، شغل، هویت خانوادگی، عاطفه، عشق و … ازجمله مضامینی است که در این‌کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

این برنامه با گویندگی لیدا وحیدی و تهیه کنندگی زهرا نصرالهی، یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

پایان پیام/523

نظر شما