شناسهٔ خبر: 54789341 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

جنگ اطلاعاتی آنکارا-آتن با دستگیری جاسوس یونانی

در تداوم تنش بین دو کشور همسایه یونان و ترکیه، رسانه‌های ترکیه از بازداشت جاسوس یونانی متهم به جمع آوری اطلاعات از ارتش ترکیه خبر دادند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، رسانه‌های ترکیه روز یکشنبه گزارش دادند که سازمان اطلاعات ترکیه یک شهروند یونانی را به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی یونان بازداشت کرده است.

به نوشته روزنامه «حریت» این فرد ظاهراً در جمع آوری اطلاعات در مورد استقرار واحدهای مرزی ارتش ترکیه وهمچنین اطلاعاتی در مورد جمعیت سوری‌های مقیم ترکیه دست داشته است. سازمان اطلاعاتی ترکیه جزئیات بیشتری را از این رویداد منتشر کرده است.

تلویزیون ترکیه به نقل از منابع امنیتی اعلام کرد که این فرد یونانی که «آمپارا» نام دارد در طول سفرهای خود به ترکیه با لباس مبدل به عنوان یک تاجر فعالیت می‌کرد. مقامات سفارت یونان در آنکارا از اظهار نظر در مورد این اتهامات خودداری کردند.

این بازداشت در بحبوحه تنش های مجدد بین ترکیه و یونان انجام شد. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهور ترکیه در اوایل ماه جاری گفت که دیگر با سران یونان دیدارهای دوجانبه‌ای که در توافقنامه سال ۲۰۱۰ بین دو طرف پیش‌بینی شده بود، برگزار نخواهد کرد.

ترکیه همچنین یونان را متهم کرده که از استرداد نظامیان ترکیه که به اعتقاد آنکارا نقش مستقیمی در کودتای ۲۰۱۶ علیه اردوغان داشته‌اند خودداری کرده است.

یونان و ترکیه برای چندین دهه بر سر حقوق دریای اژه و مدیترانه شرقی با هم اختلاف دارند. آنها همچنین در یک مسابقه تسلیحاتی شدید گرفتار شده‌اند که در مقایسه با سایر کشورهای عضو ناتو، بیشترین هزینه را برای دفاع انجام داده‌اند. این دو کشور هر از گاهی همدیگر را به عملایت جاسوسی علیه هم متهم می‌کنند.

پیشتر یک رسانه مخالف دولت ترکیه از رخنه نیروهای امنیتی ترکیه در اردوگاه پناهجویان در یونان و جاسوسی از مخالفان دولت رئیس جمهور ترکیه خبر داده بود. به نوشته وبگاه «ترکیش مینت» نیروهای پلیس مخفی ترکیه با رخنه به اردوگاه پناهجویان در یونان در تلاش برای یافتن منتقدان رجب طیب اردوغان هستند.

 

نظر شما