شناسهٔ خبر: 54788992 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تحقق وعده رئیس جمهور در آینده نزدیک/ جان گرفتن دوباره سد معشوره در انتظار تایید آب‌نیرو است

از سفر آذرماه سال گذشته ریاست جمهوری به لرستان و دستور مستقیم آیت‌الله رئیسی مبنی بر آغاز عملیات اجرایی سد معشوره(گاوشمار)، چند ماه می‌گذرد و طرح همچنان در حال انجام مطالعات بوده و ساخت سد به طور رسمی شروع نشده است. این در حالی است که گفته می‌شود آغاز عملیات تکمیل این سد مهم و حیاتی برای لرستان در گرو مصوبه آب نیرو است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس لرستان- پریسا قربانی نژاد، لرستان به واسطه منابع آبی غنی همچون ۱۳۰ رودخانه فصلی و دائمی و دارا بودن حدود ۱۲ درصد روان‌آب‌های کشور‌، از مهمترین شبکه‌های آب سطحی کشور محسوب می‌شود. این در حالی است که کشاورزی لرستان که به نوعی مهمترین شاخص اقتصادی در این دیار محسوب می‌شود، وضعیت خوبی نداشته و تنها حدود ۲۶ درصد اراضی استان آبی هستند. از این رو سدسازی و تکمیل سد در این استان موضوعی حیاتی و بس قابل توجه است.

 چهارم خردادماه سال ۹۲ با حضور رئیس‌جمهور وقت، کلنگ ساخت سد معشوره(گاوشمار) بر زمین زده شد، سدی که قرار شد علاوه بر آب‌رسانی به زمین‌های بالا و پائین دست، حجم زیادی از روان‌آب‌ها را در خود ذخیره و سبب توسعه بخش کشاورزی در استان شود.

سال‌ها گذشت و بنا به دلایل مختلف از جمله برخی کارشکنی‌ها در سطح ملی و استانی، عملیات اجرایی سد معشوره به تعویق افتاد، سال‌هایی که می‌توانست در لرستان با رونق تولید همراه شود و  بخش کشاورزی آن به شکل بهتری توسعه یابد، به دلیل سوء‌مدیریت‌ها و مافیای آب از دست رفت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم تکمیل سد گاوشمار یا معشوره در لرستان مورد توجه ویژه قرار گرفت و استاندار لرستان نیز در ابتدای حضور در این استان در نشست با رسانه‌ها، تکمیل این پروژه مهم را یکی از اولویت‌های مدیریت ارشد در استان اعلام کرد.

این امیدها اما با سفر آیت‌الله رئیسی به لرستان، جان تازه‌ای به خود گرفت، آنجا که ریاست جمهوری در نشست خبری خود با خبرنگاران استان این موضوع را عنوان کرد که امروز اعلام کردیم کار سد معشوره باید آغاز شود و هر مقدار بودجه داریم برای سال ۱۴۰۱ برای این پروژه می‌گذاریم و در سال‌های دیگر هم اختصاص می‌دهیم. این صحبت‌ها نقطه عطفی شد برای آغاز راهی جدید، شروعی که می‌تواند نقطه عطفی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام استان محسوب شود.

وزیر کشور نیز در جریان بازدید از سد معشوره، سد سازی را از موضوع‌های ویژه در دستور کار دولت عنوان کرد و با اشاره به اینکه پروژه از پیشرفت بالایی برخوردار نیست و تنها ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بر تامین منابع مالی برای احداث معشوره تاکید کرد.

حال از سفر آذرماه ریاست جمهوری به لرستان و دستور مستقیم آیت‌الله رئیسی مبنی بر آغاز عملیات اجرایی سد معشوره، چند ماه می‌گذرد و طرح همچنان در حال انجام مطالعات بوده و ساخت سد به طور رسمی شروع نشده است.

این در حالی است که انتظار می‌رود تحقق دستور رئیس‌جمهوری، بیش از این‌ها سرعت گرفته و با ساخت سد معشوره جان تازه‌ای در پیکره استان دمیده شود.

احداث معشوره(گاوشمار) دستور مستقیم ریاست جمهوری است

در همین راستا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان با بیان اینکه بر اساس پیگیری‌های استاندار، آخرین مراحل مطالعات طرح انجام شده، به خبرنگار فارس گفت: پس از تصویب در شرکت آب نیرو، عملیات اجرایی سد شروع خواهد شد.

سمانه حسن‌پور بیان داشت: سد معشوره(گاوشمار) در سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان اعتبار داشت، در سال جاری نیز ۷۴ میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه تبصره ۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ ظرفیت خوبی برای مشارکت ایجاد کرده است، افزود: سرمایه‌گذار خوبی پای کار است و مدیریت ارشد استان در حال پیگیری است که با پایان یافتن مطالعات طرح و وارد شدن به فاز اجرایی، سرمایه ساخت فراهم شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان بیان داشت: احداث راه‌آهن و معشوره از دستورات مستقیم ریاست جمهوری در سفر به استان بود و به نظر می‌رسد با توجه به تحرک‌های خوبی که جهت خروج از تنگنا انجام شده، عملیات اجرایی آن‌ها به زودی آغاز شود.

ساخت فراز بند سد معشوره شروع شده است

رئیس مجمع نمایندگان لرستان نیز در خصوص آخرین وضعیت سد معشوره، به فارس گفت: در دیداری که با مهندس هنربخش مجری سد معشوره داشتیم، چند نکته تاکید و قرار شد در ساخت سد لحاظ شود.

مهرداد ویسکرمی، با اشاره به ظرفیت یک میلیارد مترمکعبی مخزن سد، بیان داشت: در خصوص سهم ۱۸۵ میلیون متر مکعبی تخصیص آب برای استان نیز مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امسال ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت سد معشوره در نظر گرفته شده است، افزود: بر اساس گفته مجری سد، ساخت فراز بند سد شروع شده است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در خصوص انجام مطالعات سد نیز در گذشته کارهایی انجام شده و باید تا پیش از پایان تابستان این روند خاتمه یابد، مطالعه جدیدی نداریم و این نکته مثبتی است، چرا که یکی از عوامل تاخیر ساخت سد به بهانه مطالعات بوده است.

ویسکرمی در خصوص تملک روستاها و زمین‌های بالادست سد نیز گفت: به موازات و بر حسب نیاز در حین ساخت فرازبندی سد انجام خواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان با بیان اینکه سد معشوره داری بخش برق‌آبی نیز هست، افزود: خوشبختانه وزیر نیرو تاکید بسیاری برای ساخت سد دارد و اراده خوبی برای تحقق این مطالعه وجود دارد.

وی اظهار کرد: پیمانکار سد معشوره قرارگاه خاتم است و محدودیتی برای تهاتر وجود ندارد.

 

 با گرفتن مجوز ترک تشریفات، عملیات اجرایی سد آغاز می‌شود

معاون عمرانی استانداری لرستان  با اشاره به پیگیری‌های متعدد برای ساخت سد معشوره به عنوان مطالبه مردمی، به فارس گفت: هیچ ماهی نیست که موضوع توسط استاندار و یا معاونت عمرانی در مرکز پیگیری نشود.

احمدرضا دالوند با بیان اینکه قرارگاه خاتم در اقدامی مثبت پیمانکار سد ساز خود را که در این زمینه تجربه خوبی دارد را در سد معشوره مستقر کرده، افزود: در حال حاضر یک سری کارهای مقدماتی توسط این پیمانکار از جمله انجام فرازبندی سد و همچنین تهیه اسناد برای وزارت نیرو جهت اخذ مجوز ترک تشریفات صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: با گرفتن مجوز ترک تشریفات، عملیات اجرایی سد به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

معاون عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه چند مجموعه برای اجرای سد اعلام آمادگی کرده است، گفت: قرارگاه خاتم در بحث تهاتر نفت اعلام آمادگی کرده، همچنین مجموعه بانک پاسارگاد نیز اعلام آمادگی کرده، اما اینکه کدام مجموعه انتخاب شود، باید تا گرفتن مجوز ترک تشریفات صبر کرد.

دالوند، اعتبار مورد نیاز جهت ساخت سد معشوره را ۶ هزار میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: سد معشوره موقعیت خاصی دارد و در صورت تخصیص اعتبارها، کارها به سرعت انجام می‌شود.

به گزارش فارس؛ تکمیل سد معشوره یا گاوشمار یکی از مهمترین دغدغه و مطالبات مردم لرستان بوده و می‌تواند نقش بسزایی در توسعه لرستان داشته باشد، از همین رو از مسوولان ارشد کشوری انتظار می‌رود در جهت رفع موانع این سد اقدامات لازم را هر چه سریع‌تر انجام دهند تا ضمن تحقق وعده رئیس جمهور به مردم لرستان در آینده نزدیک، شاهد رفع دغدغه مردم در مورد این پروژه حیاتی شویم.

انتهای پیام/

نظر شما