شناسهٔ خبر: 54788981 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صادرات محصولات تولیدی کرمانشاه در دستورکار قرار گیرد

کرمانشاه - ایرنا - استاندار کرمانشاه با اشاره به قابلیت بالای کرمانشاه در حوزه تجارت و صادرات ، گفت: آنچه که امروز لازم است مورد توجه قرار گیرد افزایش کیفیت محصولات تولیدی داخل استان به منظور امکان صادرات آن هاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، « بهمن امیری مقدم» عصر یکشنبه در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان که در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: استان کرمانشاه با داشتن پنج مرز رسمی و یک بازارچه و ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، از ظرفیت بالایی برای مبادلات تجاری با هردو بخش کردی و عربی عراق برخوردار است.

وی افزود: امروز کرمانشاه به تنهایی ۴۳ درصد صادرات غیرنفتی کشور به عراق را انجام می دهد که با احتساب صادرات گاز و برق این رقم به ۵۴ درصد می‌رسد.

امیری مقدم با بیان اینکه ارزش صادرات صورت گرفته از استان کرمانشاه با احتساب صادرات غیرنفتی و گاز و برق به پنج میلیارد دلار می‌رسد، خاطرنشان کرد: این توان را داریم که با کمک بخش خصوصی صادرات خود را تا ۲ برابر ظرفیت کنونی افزایش دهیم.

صادرات محصولات تولیدی کرمانشاه در دستورکار قرار گیرد

استاندار کرمانشاه افزایش دو برابری صادرات غیرنفتی استان کرمانشاه را امری ممکن دانست و گفت: برای این کار لازم است زیرساخت های خود را تقویت کنیم که دستگاه های مرتبط مانند راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گمرکات، اتاق بازرگانی و ... شرایط لازم را برای این کار فراهم کنند.

وی یادآوری کرد: البته در سفر آتی رئیس جمهور به کرمانشاه رقم قابل توجهی نیز برای پایانه های مرزی استان جذب شده که می تواند در ساماندهی وضعیت آن ها بسیار مناسب باشد.

امیری مقدم خاطرنشان کرد: در این میان نکته ای که حتما باید مورد توجه قرار گیرد افزایش کیفیت محصولات تولیدی داخل استان به منظور فراهم شدن امکان صادرات آن هاست و چه خوب است بخش قابل توجهی از صادرات صورت گرفته در مرزهای استان محصولات تولید داخل باشد.

مدیر ارشد استان کرمانشاه در ادامه با گلایه از عدم اجرایی شدن طرح جامع ساماندهی مرز پرویزخان، گفت: این طرح قرار بوده از پنج ماه پیش آغاز شود اما متاسفانه هنوز اقدامی صورت نگرفته است که لازم است معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در این خصوص پیگیری های لازم را صورت دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۹۷ درصد مبادلات تجاری استان مربوط به صادرات و تنها سه درصد مربوط به واردات می شود، گفت: مرزهای استان باید بخش بیشتری از واردات به کشور را به خود اختصاص دهد.

امیری مقدم یادآوری کرد: در این راستا می توانیم نمایشگاه تولیدات استان را در مرزهای رسمی برپا و از تجار و بازرگانان کشورهای همسایه برای حضور در آن دعوت کنیم که هم با قابلیت های استان آشنا شوند و هم فتح بابی باشد برای اینکه صادرات و واردات خود را افزایش دهیم.

صادرات محصولات تولیدی کرمانشاه در دستورکار قرار گیرد

استاندار کرمانشاه در ادامه از مخالفت شدید خود با مسئله خام فروشی سخن گفت و افزود: باید زمینه فرآوری محصولات تولید استان را فراهم و از خام فروشی آن ها خودداری کنیم.

وی خواستار تعطیلی صادرات خام فروشی در استان شد و گفت: با فرآوری محصولات می توانیم صادرات با کیفیت آری هم داشته باشیم و خریداران بیشتری برای محصولات خود پیدا کنیم.

امیری مقدم در پایان با بیان اینکه کرمانشاه شایسته بهترین هاست، گفت: همه باید دست به دست هم دهیم و شهر و دیار خود را به بهترین شکل ممکن بسازیم و به آنچه که حقمان است دست پیدا کنیم.

در این مراسم همچنین از تعدادی صادر کنندگان نمونه استان کرمانشاه با اهدای لوح و تندیس تجلیل شد.

نظر شما