شناسهٔ خبر: 54788923 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاندار کرمانشاه:

۲ برابر کردن میزان صادرات کرمانشاه کاری سخت، اما شدنی است

فاطمه کمانی

استاندار کرمانشاه با تاکید بر لزوم دو برابر کردن میزان صادرات استان، گفت: این کار سخت، اما شدنی است.

صاحب‌خبر -

بهمن امیری مقدم در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه که عصر امروز (۵ تیر) برگزار شد، با اشاره به وجود پنج مرز رسمی و یک بازارچه مرزی استان و همچنین ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با هر دو بخش کردی و عربی عراق، افزود: سهم بیش از ۵۰ درصدی کرمانشاه از صادرات به عراق و سهم ۱۰ درصدی از کل صادرات کشور گواهی بر مزیت‌های صادراتی استان است.

وی با بیان اینکه همین میزان صادرات نیز تمام ظرفیت صادراتی استان نیست، خاطرنشان کرد: ظرفیت بخش خصوصی کرمانشاه آنقدر هست که صادرات استان را دو برابر کنیم.

مدیر ارشد استان کرمانشاه اظهار کرد: هدف‌گذاری افزایش دو برابری صادرات کرمانشاه سخت، اما با تلاش و همراهی دولت و بخش خصوصی قابل دسترس است.

امیری مقدم وظیفه دولت در این راستا را فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه صادرات خصوصا در مرزها اعلام کرد و خواستار همراهی دستگاه‌های اجرایی خصوصا راهداری و گمرک برای رفع موانع زیرساختی شد.

امیری مقدم اضافه کرد: البته برای پایانه‌های مرزی استان نیز عدد قابل توجهی در سفر هیات دولت به استان در نظر گرفتیم که امیدواریم تزریق این اعتبارات به بهبود زیرساخت‌های مرزی استان کمک کند.

وی از راهداری خواست هرچه زودتر طرح جامع مرزهای شوشمی، شیخ صله و سومار و همچنین کمربندی مرز سومار را پیگیری کند.

استاندار کرمانشاه از کوتاهی پنج ماهه در اجرای طرح جامع گمرک پرویزخان هم انتقاد کرد و این فرصت سوزی را غیرقابل قبول دانست.

امیری مقدم با بیان اینکه باید برنامه زمانبندی برای اجرای این طرح تدوین شود، افزود: از این پس در هریک از پروژه‌های استان یک نماینده خاص برای رصد پروژه خواهم گذاشت.

استاندار کرمانشاه وظیفه بخش خصوصی را نیز برای افزایش صادرات استان خطیر دانست و عنوان کرد: تمام واحدهای تولیدی استان باید از این پس در صادرات سهم داشته باشند و از تمام تولیدات استان برای صادرات استفاده شود.

وی اضافه کرد: البته این صادرات باید برای مواد فرآوری شده با ارزش افزوده باشد و خام فروشی را در استان تعطیل کنیم.

استاندار کرمانشاه بر لزوم برپایی نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی استان در مرز پرویزخان هم تاکید کرد تا تجار عراقی بتوانند در همانجا بازدید و عقد قرارداد داشته باشند.

موضوع دیگری که مورد تاکید استاندار کرمانشاه قرار گرفت لزوم برقراری حمل یکسره در مرزها با عراق بود و با بیان اینکه این موضوع باید از طریق وزارت امور خارجه پیگیری شود، گفت: باید جلسه‌ای مشترک در این زمینه بین مسئولین امور خارجه دو کشور و استانداران استان‌های مرزی برگزار شود.

وی همچنین از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مرزهای استان به شدت استقبال کرد و افزود: باید زمینه حضور سرمایه‌گذاران در طرح‌های جامع و حتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فراهم شود.

استاندار کرمانشاه معتقد است، همه دستگاه‌ها باید بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در مرزها حمایت کنند.

وی همچنین بر لزوم افزایش سهم حوزه تجارت از پرداخت تسهیلات خصوصا از محل تسهیلات تبصره ۱۸ تاکید کرد.

امیری مقدم بر لزوم رونق واردات از عراق با اولویت تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و تجهیزات و ماشین آلات صنایع هم تاکید کرد و ادامه داد: نباید منتظر بمانیم که تجار عراقی سراغ ما بیایند، بلکه حتی باید تجار خرد عراق را هم پای کار بیاریم.

در پایان این جلسه، از تعدادی از صادرکنندگان برتر کرمانشاه نیز تجلیل شد.

انتهای پیام

نظر شما