شناسهٔ خبر: 54788877 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در نشست شورای شهر شیراز چه گذشت؟

از نرسیدن قطار به کلبه سعدی تا جدایی ادبیات از حافظ

شیراز-ایرنا-سرنوشت نامعلوم احداث ادامه خط ۲ مترو شیراز تا کلبه سعدی و درخواست برای جلوگیری از جدایی دانشگاه ادبیات شیراز از مجاورت آرامگاه حافظ و مخالفت با انتقال ساختمان این واحد آموزش عالی ازئجمله موارد مهم جلسه شصت و ششم شورای شهر شیراز بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، عضو شورای اسلامی شهر شیراز یکشنبه در شصت و ششمین جلسه این شورا گفت: مصوبه رسمی و قانونی خط دوم متروی شیراز از میانرود تا میدان آزادی و سپس تا کلبه سعدی بوده، که ناقص اجرا شده و مشخص است زمانی که دستگاه حفاری از میدان آزادی بیرون آورده شده ادامه این خط تا کلبه سعدی عملیاتی نخواهد شد و مانند موضوع ایجاد تراموا در شیراز، شعاری است که هیچ وقت عملیاتی نمی شود.

هاجری با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت گردشگری در شیراز اضافه کرد: اینگونه به نظر می رسد که قطار شهری حوزه آرامگاه حافظ، سعدی، دروازه قرآن، باغ های دلگشا و جهان نما بصورت سلیقه‌ای حذف شده است.

وی اظهار داشت: یک سوم مردم شیراز درحد فاصل میدان آزادی تا کلبه سعدی، بلوار نصر، سرداران و شهرک سعدی زندگی می کنند و محروم کردن یک سوم جمعیت شیراز از خدمات قطار شهری با هیچ منطق و عدالتی همخوانی ندارد، شهرداری شیراز و سازمان قطار شهری بهتر است به جای توجیه، شعار و بهانه جویی، پاسخگوی یک سوم جمعیت شیراز در مناطق ۳، ۷ و ۱۱ شهرداری باشند.

هزینه ۲ هزار میلیارد تومان در طرحی که توجیه ندارد!

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: اصرار بر هزینه بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی در دو طرح زیرگذر و روگذر گویم و فلکه قصرالدشت به بهانه روانسازی حمل و نقل ترافیک و بدون توجه ویژه به پیوست فرهنگی – اجتماعی و به بهانه کار فنی و تخصصی قابل دفاع نبوده و نیست.

وی افزود: لازم است شورا و شهرداری در این دو طرح، تمام زوایای آن را بررسی کرده و شکاف طبقاتی شمال و جنوب شهر را در توزیع بودجه های ناعادلانه به دره عمیق تبدیل نکنند.

ادبیات را از حافظ جدا نکنید

هاجری در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: جدایی دانشکده زبان و ادبیات فارسی شیراز پس از ۷۰ سال همجواری با تربت پاک حافظ، پیشینه و هویت شهر ادبی شیراز را زیر سوال برده و مخدوش می سازد.

وی ادامه داد: دانشکده زبان و ادبیات فارسی شیراز از سال ۱۳۳۳ در سطح ملی و جهانی درخشیده و احیاء بناهای موجود به شکل و شیوه ای سنتی امری ضروری است و ارتقاء معماری اسلامی – ایرانی این بناها باید حفظ شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: به بهانه کمبود جا و امکانات رفاهی و ... نمی‌توان یک هویت نهادینه شده را جا به جا کرد،علاوه بر حفظ بناهای تاریخی می توان مرکز حافظ و سعدی شناسی را در هر دو آرامگاه و کنار آنها طراحی و عملیاتی کرد.

وی افزود: ساختمان دانشکده زبان و ادبیات فارسی شیراز روح دارد، با انسان سخن می‌گوید، بوی سیمان و آهن مدرنیته را نمی دهد، بهتر است چوب حراج به داشته های خود نزنیم.

مسکن ملی ظرفیتی برای احیاء بافت های فرسوده

عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه این جلسه گفت: طرح پرحامی و فراگیر مسکن ملی در بافت های فرسوده با تسهیلات ویژه معافیت ساخت و ساز و وام چهار صد میلیون تومانی در کلانشهر شیراز، بهترین فرصت برای احیا، بازسازی و بازآفرینی شهری است.

هاجری افزود: ساخت ۳۰ درصد مسکن ملی در بافت های فرسوده، طرح معقول و منطقی است اما دستگاه های متولی تاکنون برای اجرای ان اعلام آمادگی نکرده اند.

از نرسیدن قطار به کلبه سعدی تا جدایی ادبیات از حافظ انتقاد به رخداد پیست اسکیت چمران

شصت و ششمین جلسه علنی و شورای اسلامی شهر شیراز با انتقاد اعضای این نهاد به رخداد اخیر بلوار چمران شیراز آغاز شد.

ساعت ۱۷ سه‌شنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ برنامه‌ای با عنوان روز جهانی اسکیت بورد در زمین همایش های شهری برگزار شد که در تصاویر انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی، شمار قابل توجهی از بانوان نوجوان و جوان شرکت‌کننده بدون پوشش سر و برخی از آنها با لباس غیرمتعارف دیده شدند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در ابتدای این جلسه ضمن قبیح و حرام دانستن و برگزاری چنین محافل و مجالسی و تقاضای پرهیز از برخوردهای سلبی بدون ریشه یابی، بر حمایت های قضایی از آمران به معروف و ناهیان از منکر تاکید کرد و گفت: امیدوارم دستگاه های آموزشی و تربیتی نظام در حوزه فرهنگی تمام تلاش خود را برای بهبودی فضای تربیتی و فرهنگی جامعه بکارگیرند.

مهدی طاهری افزود: در صورت عدم توجه به این مهم و سوء استفاده دشمنان انقلاب از چنین صحنه هایی و سیاسی و امنیتی کردن چنین معضلات فرهنگی اجتماعی، نتایج آن برای هیچ یک از آحاد جامعه مطلوب نخواهد بود.

رییس کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شورای شهر شیراز نیز در ادامه این جلسه گفت: مسأله حجاب و عفت عمومی از مهمترین مباحث زیرساختی یک کشور اسلامی است که می‌بایست مسئولان و متولیان توجه ویژه به آن داشته باشند.

افسانه خواست خدایی افزود: رخداد اخیر پیست اسکیت بلوار چمران شیراز اگر چه باعث ناراحتی و نگرانی مردم، مسؤولان و ساکنین شهر سومین حرم اهل بیت (ع) شد، اما فراموش نکنیم که به گفته شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی،تمامی این دختران و پسران فرزندان ما و خانواده همه ما هستند و باید با دلسوزی و محبت و کار فرهنگی شبانه روزی آنها را به سمت خیر و نیکی دعوت و راهنمایی کرد.

وی با تاکید بر لزوم انجام وظایف تعریف شده و قانونی در مصوبات ۸۲۰ و ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی،گفت: امروز برخورد با بی حجابی یک مطالبه مردمی است که نهادینه‌سازی این فرهنگ بعنوان یکی از ضرورتهای باورهای دینی مستلزم برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است و تکلیف شرعی و قانونی همه مسئولان است.

دو مصوبه عمرانی و زیست محیطی برای شیراز

در ادامه این نشست طرح کمیسیون عمران شورا، مبنی بر انعقاد تفاهم نامه و قرارداد اجرای زیرگذر گویم با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و به تصویب رسید.

بر این اساس به شهرداری شیراز اجازه داده می شود با رعایت صرفه و صلاح شهرداری به انعقاد تفاهم نامه و قرارداد جهت اجرای زیرگذر گویم با قرارگاه خاتم الانبیاء و موسسات وابسته به مبلغ پنج هزار و ششصد میلیارد ریال اقدام کند.

طرح یک فوریتی جمعی از اعضای شورا، درخصوص استفاده و حمایت از انرژی های پاک و تجدیدپذیر در شهرداری شیراز نیز با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و به تصویب رسید.

براساس ماده واحده این طرح شهرداری مکلف است که ظرف مدت سه سال با مشارکت سرمایه‌گذاران یا از منابع شهرداری نسبت به تامین ۲۰ درصد از انرژی مصرفی ساختمان‌ها و مراکز زیرمجموعه خود از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر اقدام کند.

نظر شما