شناسهٔ خبر: 54788739 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

تجمع جوانان شیرازی؛تجدید آزمون هنجارهای رسمی

​انتشارفیلم کوتاهی از تجمع جوانان شیرازی در بلوار چمران بازتاب های متفاوتی داشت گروهی آن را سیاسی ارزیابی کردند و برخی نیز با نگاه اجتماعی آن را تحلیل کردند .

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز انتشارگسترده ویدیویی در فضای مجازی با موضوع تجمع چند نوجوان در بلوار چمران شیراز که میانگین سنی‌شان 13 تا 14  سال بیشتر نیست، نگاه های متفاوتی شد . گروهی سعی کردند آن را اتفاقی سیاسی بدانند و گروهی دیگر تحلیلی جامعه شناختی نسبت به این اتفاق داشتند .

نسخه گروه اول دعوت دولت به برخورد و اقدام بود و پیشنهاد گروه دوم شناخت و درک از نسلی تازه که به دنبال نوجویی و نوخواهی است .

عباس عبدی پژوهشگرو فعال سیاسی در واکنش به تجمع برخی از دهه نودی های در شیراز، نوشت: فرماندار شیراز درباره تجمع بلوار چمران گفته که تاکنون تعدادی از این عوامل دستگیر، ضمن اینکه «سرتیم» هم شناسایی شده و برای دستگیری وی اقدام شده است.«عوامل» و «سرتیم»؛ یعنی ماجرا را امنیتی می‌بینند و نه فرهنگی. پس قطعا مسأله حل نخواهد شد.

گروه دوم اعتقاد دارند که ما در گذشته تلاش کردیم کارکردها و نمادهایی بسازیم که شاهد صحنه هایی مانند بلوارچمران شیراز نباشیم اما وقوع آن نشان از ایراد کارکردها و نمادهای ساخته شدن دارد و پاک کردن صورت مسئله راهکار درستی نیست .

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه معتقد است به ماجرای شیراز باید از منظر شکاف نسل ها نگاه شود . او به اکو ایران می گوید :‌اینها روند طبیعی است ؛نسل جوان و نوجوان نسلی نوآور ،نوجو،نوخواه و خودمختار است که اگر این گونه نباشد نسل جوان نیست.

وی ادامه می دهد : این نسل برخلاف سنت گرایان به دنبال خودمختاری بیشتر است و به قول جان دیوید سوند شاعر اسکاتلندی«در کشور فریاد می زند ،هیچ عملی ،هیچ اندیشه ای و برای هیچ رسمی حرمت را واجب نمی داند ».

این جامعه شناس معتقد است این رفتارها همان شکاف بین نسلی است که میان مادران ما و مادربزرگ هایشان ، میان ما و مادرانمان و ما و فرزندانمان وجود دارد . این که ما توقع داشته باشیم نوجوانان ما به صورت صد در صدی به هنجارهای و ارزش های ما پایبند باشند درست نیست اگر چنین باشد جامعه پویا نیست و می میرد و تحول و دگرگونی در جامعه ضعیف می شود .

اما ماجرای بلوار چمران شیراز چه بود که تا این اندازه مسئولان استان فارس را نگران کرده است ؟خبرگزاری ایرنا دورهمی نوجوانان اسکیت بازدرشیراز را این گونه روایت کرده است که ساعت ۱۷ سه‌شنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ برنامه‌ای با عنوان روز جهانی اسکیت بورد در زمین همایش های شهری برگزار شد که طی آن شمار قابل توجهی از دختران نوجوان سیزده چهاردساله شرکت‌کننده بدون پوشش سر رسمی  در این برنامه حضور داشتند.پس از انتشار تصاویر این گردهمایی ، مدیرکل حوزه اجتماعی و فرهنگی استاندار فارس، این اتفاق ناشایست را محکوم کرد و از برخورد قانونی و سلبی در مقابل بی حجابی در استان خبر داد.

این مقام استانی درپاسخ به پیگیری خبرگزاری اصولگرای فارس ضمن تاکید بر اینکه حسب دستور وزیر کشور، قرارگاه عفاف و حجاب یک ماهی است کار خود را با جدیت آغاز کرده، اظهار داشت: بی‌تفاوتی‌های گذشته سبب بروز این بیماری ریشه‌ای در تن جامعه شده است که مداوای آن کار یک روز و دو روز نیست.

به گفته او چنین رخدادهایی در شان شیراز، سومین حرم اهل بیت نیست، می گوید: بر اساس قانون کشف حجاب جرم آشکار است و باید با آن برخورد شود.جامعه اسلامی کسی نمی‌تواند این قبح‌شکنی‌ها و این ناهنجاری‌ها را تحمل کند، از لزوم برخورد سلبی و قاطع دستگاه‌های متولی خبر داد.

فرماندار شیراز هم به رسانه ها گفته است  :طبق بررسی‌های انجام شده و بر اساس اقدامات ضابطین قوه قضاییه و نیروی انتظامی، مراسمی که در بلوار چمران برگزار شده با طرح و برنامه قبلی بوده که برای روزهای آتی نیز برنامه‌ریزی شده است.

روابط عمومی دادگستری کل استان فارس هم اعلام کرده است : عوامل اصلی برگزاری تجمع هنجار شکن بلوار چمران شیراز تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

شهرداری شیرازنیز  در بیانیه‌ای هرگونه صدور مجوز به منظور دعوت شهروندان برای تجمع در گردهمایی اسکیت‌بازان با مشارکت این نهاد را در بلوار شهید چمران تکذیب کرد.

قرایی مقدم جامعه شناس اما با این نوع برخوردهای تند موافق نیست و آن را بیشتر باعث خشمگین شدن جوانان و نوجوانان می داند . او معتقد است که نسل گذشته را که نگاه کنیم آرام می روند و می آیند و دربرابر مسائل محافظه کارانه برخورد می کنند اگر ما از جوانان هم همین انتظار را داشته باشیم نباید انتظار جامعه ای زنده را داشته باشیم .

او ادامه می دهد :‌با وجود فضای مجازی ، رسانه ها و ... تحولات شتاب بیشتری گرفته است ، با بگیر و ببند هم انتقال هنجار و ارزش صورت نمی گیرد و درمان درد نیست ما باید با ابزار های فرهنگی به دنبال انتقال ارزش ها باشیم با روش های ایجابی نه سلبی . اگر اقدامات سلبی  جواب می داد باید درسایر موارد که سال هاست با روش های سلبی به دنبال اصلاح آن هستیم به جواب می رسیدیم .

این استاد دانشگاه نقش خانواده ها و محیط زندگی ، دوستان و ... را هم در بروز چنین رفتارها مهم ارزیابی می کند.

نظر شما