شناسهٔ خبر: 54788728 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حدنگاری۱۲۲هزار هکتار از اراضی کشاورزی زنجان

روزنامه جوان

با توجه به اینکه مساحت حدنگاری شده اراضی ملی و موات زنجان در سال گذشته به یک میلیون و ۱۳هزار و ۸۱۱ هکتار رسید، در سال جاری نیز عملیات حدنگاری در ۱۲۲هزار و ۱۵۸ هکتار از اراضی کشاورزی این استان انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

با توجه به اینکه مساحت حدنگاری شده اراضی ملی و موات زنجان در سال گذشته به یک میلیون و ۱۳هزار و ۸۱۱ هکتار رسید، در سال جاری نیز عملیات حدنگاری در ۱۲۲هزار و ۱۵۸ هکتار از اراضی کشاورزی این استان انجام می‌شود.
معاون املاک اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان زنجان گفت: عملیات حدنگاری در ۱۲۲ هزار و ۱۵۸ هکتار از اراضی کشاورزی زنجان انجام می‌شود. حسین کاظمی با بیان اینکه در پایان سال گذشته مساحت حدنگاری شده اراضی ملی و موات به مساحت یک میلیون و ۱۳ هزار و ۸۱۱ هکتار رسید، ادامه داد: بقیه اراضی ملی و موات حدنگاری نشده، ۵۷ هزار و ۱۸۷ هکتار است که طبق هماهنگی به عمل آمده با اداره کل منابع طبیعی استان ظرف یک ماه در صورت ارائه اطلاعات لازم از سوی متولی امر میزان اراضی ملی و موات حدنگاری شده به یک میلیون و ۱۳۲هزار هکتار خواهد رسید.
وی تصریح کرد: حدنگاری اراضی کشاورزی تا پایان سال ۱۳۹۶ از میزان ۸۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان، ۴۵۰۰ هکتار حدنگاری شده بود. کاظمی تأکید کرد: در سال گذشته اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و اخذ اعتبارات لازم از سازمان ثبت نسبت به انعقاد قرارداد با دو شرکت بخش خصوصی برای اجرایی کردن عملیات تطبیق و مستندسازی اراضی کشاورزی در شهرستان‌های زنجان، ایجرود و خدابنده اقدام کردیم.
وی افزود: نزدیک به ۵۳ هزار پرونده زمین به مساحت ۱۲۲ هزار و ۱۵۸ هکتار برای اجرایی شدن عملیات حدنگاری اراضی کشاورزی جمع‌آوری شد. معاون املاک اداره کل ثبت اسناد و املاک استان زنجان افزود: تاکنون از ۸۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۱۲هزار و ۱۳۱ هکتار حدنگاری شده و برای حدنگاری مابقی اراضی کشاورزی حدنگاری نشده باید رفع موانعی انجام پذیرد.
کاظمی تصریح کرد: حدنگاری شهر‌های زیر ۲۵هزار نفر در سال ۹۶ به میزان ۱۲۸۵ قطعه به مساحت ۴۱ هکتار حدنگاری انجام شده بود و در سال گذشته اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نسبت به حدنگاری املاک شهر‌های زیر ۲۵هزار نفر اقدام کرد و در حال حاضر از املاک شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر تعداد ۱۳هزار و ۱۸۱قطعه به مساحت ۵۶۹ هکتار حدنگاری شده است.
وی گفت: متقاضی محور بودن طرح و استقبال نکردن زارعان به دلایل مالی یکی دیگر از موانع موجود در راستای اجرایی شدن حدنگاری اراضی کشاورزی است و ۷۰ تا ۸۰ درصد متصرفان دارای قولنامه عادی است. معاون املاک اداره کل ثبت اسناد و املاک استان زنجان بیان داشت: با همکاری دستگاه‌های اجرایی تا پایان سال ۱۳۹۶ از کل املاک و اراضی دستگاه‌های اجرایی استان تعداد ۱۷۵۶ قطعه به مساحت ۱۶هزار و ۱۸۵ حدنگاری شد.
کاظمی یاد آور شد: طی سال گذشته اداره‌کل ثبت با همکاری تعدادی از دستگاه‌های اجرایی استان و انعقاد قرارداد با بخش خصوصی نسبت به حدنگاری املاک و اراضی دستگاه‌های اجرایی در سطح استان اقدام کرد و در حال حاضر از املاک و اراضی دستگاه‌های اجرایی استان تعداد ۶۷۳۱ قطعه به مساحت ۳۴ هزار و ۴۲۲ هکتار حدنگاری شده است.

نظر شما