شناسهٔ خبر: 54787747 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک تشریح کرد

فرآیند کلان در سندباکس چگونه است؟

عبدالهی، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک گفت: تیم نظارتی هفته به هفته گزارش می کند که مسیر چگونه طی شده است و در نهایت خاتمه آزمون و خروج را داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، علی عبدالهی مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک درباره رونمایی از پروژه سندباکس بانک مرکزی اظهار داشت: امروزه فناوری‌ها و نوآوری‌های تحول‌آفرین شکل گرفته‌اند، ذات این فناوری‌ها اینگونه است که شکل‌دهنده مدل‌های کسب و کاری جدید و برهم زننده قوانین حاکمیتی هستند و تمرکززدایی بالایی را به سیستم‌ها و نهادها دیکته می‌کنند و ریسک‌پذیری بالایی را هم به همراه خواهند داشت.

وی با طرح این سوال که محیط آزمون تنظیم‌گری چیست؟ اظهار داشت: تعریف این محیط مبتنی بر مصوبه جلسه شماره ۸۸ کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی است که محیطی است متشکل از گروهی متخصص و مجموعه‌ای از رویه‌های بررسی و سنجش ایده که پس از دریافت ایده نوآورانه نسبت به ایجاد محیط کنترل شده، برای شروع فعالیت در دوره‌های زمان‌بندی شده و با شرایطی اقدام می‌نماید.

عبدالهی اظهار داشت: با یک نگاه سیستماتیک ما یک ورودی‌هایی داریم که ایده‌های نوآورانه است و یک پردازش‌هایی توسط رگولاتور، سازمان‌ها، نهادهای متولی و ذینفعان دیگر و مشتریان و کاربران و یک معافیت‌های محدودی که در یک محیط کنترل شده داده می‌شود. زیرساخت‌های فنی هم فراهم است. در نهایت خروجی این سازوکار این گونه است که یا تغییر قوانین و مقررات است و یا تمدید زمان حضور است و یا اینکه اساسا این طرح موفق نمی‌شود. زیرا الزامی ندارد که وقتی وارد سندباکس شد منجر به این شود قوانین و مقررات را تغییر دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک اهداف سندباکس شناسایی و مدیریت ریسک فناوری‌های نوین، حمایت از ابداعات و ارتقای فناوری‌های مالی، کاهش زمان و هزینه‌های ورود به بازار و ارتباط و هماهنگی با تنظیم‌گر و ذینفعان اصلی برای رفع موانع و چالش‌ها است. همچنین بررسی موانع قانونی و ارزیابی ریسک‌ها، آزمون محصول و خدمت در یک شرایط کنترل شده، تسهیل قوانین و مقررات برای کسب و کارها و امکان آزمون محصولشان با مدل مدنظر به وجود می آید.

عبدالهی افزود: طبق آخرین آمارهای جهانی حدود ۷۳ محیط آزمون در ۵۷ کشور جهان در حوزه‌های مالی ایجاد شده است. عمده آن‌ها بر نوآوری های خدمات مالی دیجیتالی، بلاکچین، سیستم‌های پرداخت، بحث‌های مرتبط با بازار سرمایه و... متمرکز بوده است.

وی تاکید کرد: بررسی بانک‌های مرکزی با تمرکز بر حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد که بانک مرکزی برزیل با تمرکز بر رمزارزها و بانک مرکزی چین و سنگاپور نیز با تمرکز بر نوآوری خدمات مالی دیجیتالی شروع کرده‌اند.

عبدالهی افزود: اولین فراخوان ما در تیرماه خواهد بود و به مدت یک ماه درگاه سندباکس باز است تا ایده ها ارائه شود و هم زمان بررسی‌ها صورت می‌گیرد. منتهی بر اساس اولویت‌هایی که تعیین و مشخص شده است. در فصل بعد نیز فراخوان ها اعلام خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فرآیند کلان در سندباکس به این صورت است که در مرحله اول ثبت درخواست‌ها است، مرحله دوم بررسی درخواست‌های تکمیل شده در دبیرخانه و در نهایت پس از ارزیابی و پایش در شورای سیاست‌گذاری مصوب و نتیجه اعلام می شود و بعد طراحی آزمون هست که با خود متقاضی برنامه آزمون طراحی می شود و در نهایت امکان حضور در محیط آزمون بر اساس معافیت ها و زیرساخت ها تعیین خواهد شد. تیم نظارتی هفته به هفته گزارش می کند که الان مسیر چگونه طی شده است و در نهایت خاتمه آزمون و خروج را داریم. کل این فرآیند در دنیا معمولا دوازده ماه است ولی ما هدفمان این است که با توجه به تجربه فراسندباکس وزارت اقتصاد و بلوغی که تا الان ایجاد شده است، انشاالله بتوانیم این فرآیند را سه تا چهارماهه طی کنیم.

عبدالهی یادآور شد: برنامه های آتی ما همکاری نزدیک با سایر محیط های آزمون تنظیم گری در کشور، توسعه همکاری های بین المللی که مذاکراتی هم در این زمینه انجام شده تا منجر به این شود که درگاه سندباکس باعث ورود کسب و کارهای نوآور به عرصه بین المللی شود.

نظر شما