شناسهٔ خبر: 54787609 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

کشف شواهد بیشتری از وجود آب در سیاره مریخ

مرتضی یعقوبی مرتضی یعقوبی / techspot

صاحب‌خبر -

ناسا اخیرا تصاویری را از مریخ‌نورد Curiosity خود منتشر کرده که در حال عبور از یک منطقه مملو از خاک رس در مریخ به یک منطقه‌ای با مقادیر بالایی از سولفات است.
این سازمان فضایی این دو منطقه را در آرزوی دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص گذشته آبی این سیاره و کشف نشانه‌هایی از وجود آب انتخاب کرده است، حال به نظر می‌رسد که حد فاصل بین این دو منطقه توجه محققان ناسا را به خود جلب کرده است.
تصویر فوق که به صورت موزاییکی از شش تصویر ایجاد شده، توسط دوربین این مریخ‌نورد در ۲ ژوئن ۲۰۲۲ ثبت شد و محققان این احتمال را مطرح کردند که لایه‌های سنگ پوسته پوسته نشان داده‌شده در این تصویر، متعلق به یک دریاچه بسیار قدیمی باشد.
مریخ‌نورد Curiosity از سال ۲۰۱۴ به سمت دامنه کوهی به ارتفاع تقریبی سه مایل (۴.۸ کیلومتر) به نام کوه شارپ حرکت کرده که در پای این کوه، منطقه‌ای غنی از خاک رس قرار دارد که احتمالا زمانی محل جاری شدن جویبارها و دریاچه‌ها بوده است.
بر اساس مشاهدات، کمی بالاتر از این منطقه، نهرهایی بودند که خشک شدند و به تپه‌های شنی تبدیل شدند و در بالای رسولات دریاچه شکل گرفتند. آشوین واسادادا، از محققان پروژه Curiosity ناسا می‌گوید: ما دیگر رسوبات دریاچه‌ای را که سال‌ها در پایین‌تر از کوه شارپ می‌دیدیم، نمی‌بینیم. اما به جای آن، شواهد زیادی دال بر وجود آب و هوای خشک‌تر را می‌بینیم، همانند تپه‌های شنی خشک که گهگاه جویبارهایی در اطراف آنها جاری بودند.
ناسا در این خصوص گفت این مریخ‌نورد به زودی نمونه‌های نهایی خود را از منطقه مدنظر حفاری خواهد کرد تا بتوان به اطلاعات دقیق‌تری در خصوص تغییرات ترکیب معدنی سنگ‌ها دست یافت.
مریخ‌نورد Curiosity در آگوست سال ۲۰۱۲ در سیاره مریخ فرود آمد و از آن زمان تاکنون، مشغول اکتشافات پیرمون آب و هوا و زمین‌شناسی در این سیاره بوده است. عجیب نیست که پس از نزدیک به یک دهه حضور و فعالیت در سیاره سرخ، برخی از قسمت‌های این مریخ‌نورد کارایی اولیه خود را نداشته باشند. اخیرا نیز یکی از چرخ‌های آلومینیومی آن، چند آج خود را از دست داد اما فعلا این موضوع چندان نگران‌کننده نیست.
مگان لین، مدیر پروژه Curiosity در این رابطه گفت که از طریق آزمایش‌های زمینی مشخص شد که در صورت لزوم می‌توان با خیال راحت، روی رینگ‌های این چرخ نیز برای حرکت حساب کرد.

نظر شما