شناسهٔ خبر: 54786437 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

قم رتبه یک مصدومان تصادفات رانندگی در کشور/ ۱۴۰ مجوز سقط درمانی جنین در قم صادر شد

رییس سازمان پزشکی قانونی استان قم با اشاره به اینکه استان قم رتبه یک تصادفات رانندگی را دارد گفت:تصادفات منجر به فوت در داخل شهر ۹۶ مورد بود که نسبت به سال ۹۹ که ۱۲۰ مورد بود ۲۰ درصد کاهش یافته و در تصادفات جاده ای ۱۶۸ مورد ثبت شده که نسبت به سال ۹۹ که ۱۷۱ مورد بوده ۲درصد کاهش یافته است همچنین از ۲۰۲ درخواست سقط جنین برای ۱۴۰ مورد مجوز سقط درمانی جنین صادر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا حمید صدیقی آخا رییس سازمان پزشکی قانونی بعدظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت : سازمان پزشکی قانونی کشور کمک شایانی به کشف حقیقت و اجرای عدالت دارد یک سوم پرونده های قضایی برای بررسی وارد پزشکی قانونی می شود وظیفه اصلی پزشکی قانونی پاسخ به استعلام های دستگاه قضایی است.

وی افزود تنها ۳ درصد از پرونده های ورودی به پزشکی قانونی مربوط به اجساد است و اکثر پرونده ها مربوط به معاینات بالینی از جمله تصادفات ، نزاع و درکیری، روابط پدر و فرزندی و تعیین میزان تحمل کیفری برخی از محکومان است.

صدیقی آخا بیان داشت:  در سال گذشته ۳۳۲۷۳ مورد پرونده در پزشکی قانونی استان کارشناسی شده که نسبت به سال ۹۹ که این میزان ۳۲۶۵۰ پرونده بود دو درصد رشد داشتیم، همچنین روزانه حدود ۲۵۰ پرونده در سازمان پزشکی قانونی استان قم بررسی می شود.

رییس سازمان پزشکی قانونی استان قم افزود: از این میان ۱۵۷۶ مورد معاینات روانپزشکی بود، معاینات  تصادفات و نزاع بیشترین حجم معاینات بالینی را شامل می شود در سال گذشته ۱۰ هزار و ۱۳۴ مورد نزاع مورد بررسی قرار گرفت که نسبت به سال ۹۹ که ۱۰ هزار و ۴۹ پرونده در پزشکی قانونی استان بررسی شده شاهد رشد یک درصدی بودیم.

صدیقی آخا تاکید کرد: استان قم در کشور رتبه ۱۶ را در بحث مصدومان نزاع دارد که نسبت به سال ۹۹ که رتبه ۱۵ را داشت یک پله کاهش داشته است، مصدومان تصادفات رانندگی در سال گذشته ۹ هزار ۱۹۰ مورد بود که نسبت به سال ۹۹ که ۷ هزار و ۱۷۴ مورد بود ۲۹ درصد افزایش داشته، استان قم در مصدومان تصادفات رتبه یک کشور را در سال ۱۴۰۰ داشت.

وی با اشاره به اینکه در دوماهه ابتدای سال تعداد پرونده های بالینی نسبت به سال گذشته رشد ۷ درصدی را داشت تصریح کرد: مصدومان تصادفات رانندگی در دو ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته رشد ۳۳ درصدی را دارد و پرونده های نزاع نیز ۵ درصد کاهش داشته است.

رییس سازمان پزشکی قانونی استان تاکید کرد: در سال گذشته ۱۲۵۰ مورد مرگ مشکوک مورد بررسی قرار گرفت که نسبت به سال ۹۹ با ۱۱۶۷ مورد رسیدگی شاهد رشد ۸ درصدی بودیم البته مرگ مشکوک شامل تصادفات، نزاع ، برق گرفتگی، اقدامات درمانی و غرق شدگی می شود که گاهی علت مرگ نامعلوم است و بعد از بررسی پزشکی قانونی علت مرگ مشخص می شود که ممکن است علت طبیعی داشته است، همچنین در سال گذشته ۲۸۹ مورد فوتی تصادفی داشتیم که نسبت به سال ۹۹ که ۳۳۹ مورد بود کاهش ۱۴ درصدی را شاهد بودیم.

وی عنوان داشت: ۴۸ مورد فوت ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۰ ثبت شده که نسبت به سال ۹۹ با ۴۵ مورد شاهد رشد ۷ درصدی بودیم  و ۱۲ مورد هم مرگ با گاز co در سال گذشته ثبت شده که در مقایسه با سال ۹۹ با ۸ مورد شاهد رشد ۵۰ درصدی بودیم.

صدیقی آخا افزود:  استان قم در فوت غیرطبیعی رتبه ۲۷ و در حوادث کار رتبه ۵ را در سال ۱۴۰۰ داشت، تصادفات منجر به فوت در داخل شهر ۹۶ مورد بود که نسبت به سال ۹۹ که ۱۲۰ مورد بود ۲۰ درصد کاهش یافته و در تصادفات جاده ای ۱۶۸ مورد ثبت شده که نسبت به سال ۹۹ که ۱۷۱ مورد بوده ۲درصد کاهش یافته است و تصادفات عابر پیاده منجر به فوت در استان در سال گذشته ۶۲ مورد بوده که نسبت به سال ۹۹ که ۷۳ مورد بود ۱۵ درصد کاهش داشته است.

رییس سازمان پزشکی قانونی استان اضافه کرد: مرگ راکبان موتورسیکلت در سال گذشته ۷۴ مورد بوده که نسبت به سال ۹۹ با ۸۶ مورد شاهد کاهش ۱۴ درصدی مرگ و‌ میر موتور سیکلت سواران بودیم، و در ابتدای سال جاری نیز ۱۳ موتورسیکلت سوار بر اثر تصادف فوت کردند که نسبت به سال گذشته که ۱۱ مورد در دوماهه نخست سال بود رشد ۱۹ درصدی را شاهد بودیم.

وی در خصوص سقط جنین با اشاره به اینکه سقط جنین کار غیر قانونی است و در موارد قانونی نیز قبل از ۴ ماهگی جنین و با بررسی در یک گروه متشکل از نماینده قضایی، نماینده پزشکی قانونی و پزشک متخصص انجام می شود گفت: در مواردی که بارداری منجر به مرگ مادر شود و یا جنین نقص شدید داشته باشد مجوز سقط جنین صادر می شود که در سال گذشته ۲۰۲ مورد درخواست سقط جنین وارد پزشکی قانونی شدن که نسبت به سال ۹۹ با ۲۱۹ مورد شاهد کاهش ۸ درصدی بودیم و از این تعداد نیز ۱۴۰ مورد مجوز سقط درمانی جنین صادر شده است یعنی ۶۹ درصد پرونده های ورودی مجوز سقط درمانی صادر شده که نسبت به سال ۹۹ که ۱۵۲ مورد مجوز سقط درمانی جنین صادر شده ۸ درصد کاهش داشته است.

صدیقی آخا اظهار داشت: در سال گذشته ۱۵۷ پرونده قصور پزشکی وارد پزشکی قانونی استان شده که در ۴۵ درصد این پرونده ها قصور پزشکی احراز شده است، همچنین در سال گذشته ۹ هزار و ۳۲۱ مورد آزامیش روی افراد زنده و اجساد انجام شده است که گاها هزینه های زیادی را نیز داشت.

انتهای پیام/

نظر شما