شناسهٔ خبر: 54785502 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

نجوم و فضا

سیاهچاله ای در حال حرکت شناسایی شد

دو تیم از پژوهشگران ناسا به تازگی داده های تلسکوپ هابل را تجزیه و تحلیل و جسم فشرده ای را پیدا کردند که امکان دارد سیاهچاله یا ستاره نوترونی در حال حرکت باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیناپرس، تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) ناسا برای نخستین بار موفق به شناسایی پدیده ای شده است که احتمالا یک سیاهچاله منزوی محسوب می شود که در کهکشان راه شیری پرسه می زند.

اشلی استریکلند از سی ان ان در این رابطه می نویسد که ستاره شناسان تخمین می زنند که این سیاهچاله سرگردان در فاصله ۵ هزار سال نوری از ما قرار داشته و با سرعتی بین ۶۷ هزار تا ۱۰۰ هزار مایل در ساعت حرکت می کند.

کایلاش ساهو، ستاره شناس موسسه علمی تلسکوپ فضاییدر این رابطه گفت: کشف ما از یک سیاهچاله با محاسبات نظری مطابقت دارد که نشان می دهد باید حدود ۱۰۰ میلیون سیاهچاله در کهکشان ما وجود داشته باشد. با فرض اینکه سیاهچاله ها از توزیع مشابهی مانند ستارگان پیروی کنند، از نظر آماری انتظار می رود که نزدیک ترین سیاهچاله ممکن است حدود ۸۰ سال نوری از ما فاصله داشته باشد.

البته ولی این شی مرموز امکان دارد اصلا سیاهچاله نباشد. دو تیم مجزا از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور- داده های هابل را تجزیه و تحلیل کرده و هر دو یک شی فشرده پیدا کردند. اما تیم بالتیمور جرم این پدیده را هفت جرم خورشیدی تخمین زد که نشان می دهد این یک سیاهچاله است.

نتایج تیم برکلی اما این جرم را بین ۱.۶ تا ۴.۴ جرم خورشیدی محاسبه کرد که اگر اینگونه باشد با یک ستاره نوترونی مواجه هستیم.

جسیکا لو از پژوهشگران تیم مطالعاتی فوق، در این رابطه می گوید:بررسی های نشان می دهد این پدیده قطعاً یک سیاه چاله است ولی ما باید همه راه حل های موجود را برسسی کنیم. احتمالات فعلی در این رابطه شامل سیاهچاله های کم جرم و حتی یک ستاره نوترونی می شود.

سیاه چاله های پرسه زن زمانی شکل می گیرند که ستارگان بزرگ و اجرامی که حداقل ۲۰ برابر بزرگتر از خورشید هستند، منفجر می شوند. در این شرایط، گرانش (Gravity) هسته ستاره را خرد کرده و به خودی خود فرو می ریزد و میدان گرانشی آنقدر قوی ایجاد می کند که حتی نور نیز نمی تواند از آن فرار کند.

النا کادوانی از دیگر محققان حاضر در این مطالعات می گوید:سیاهچاله ها نامرئی هستند، بنابراین کشف آن ها بسیار نادر است. محققان از پدیده ای به نام میکرولنزینگ گرانشی برای تخمین جرم جسم استفاده کردند. هنگامی که یک جسم از فضای مقابل ستاره عبور می کند، گرانش باعث تاب برداشتن نور می شود.بسته به نحوه تغییر نور، دانشمندان میتوانند اندازه جسم را تخمین بزنند. نخستین تصویر از یک سیاهچاله تنها در سال ۲۰۱۹ با استفاده از تکنیک متفاوتی به نام تداخل سنجی تهیه شد.

نظر شما