شناسهٔ خبر: 54785373 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در رونمایی از گزارش سلامت دیجیتال ۱۴۰۰ عنوان شد؛

فعالیت ۱۴۴۰ نرم افزار ایرانی در حوزه سلامت دیجیتال

تهران - ایرنا - مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال از فعالیت هزار و ۴۴۰ نرم افزار در حوزه سلامت دیجیتال در ایران خبر داد و گفت: حدود هزار و ۶۵۰ محصول سلامت دیجیتال در کشور شناسایی شده که نزدیک به ۹۰ درصد این محصولات مختص اپلیکیشن‌های تلفن همراه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، امیر شریفیان روز یکشنبه در مراسم رونمایی  از گزارش سلامت دیجیتال ۱۴۰۰ در سخنانی گفت: پس از استقبال گسترده از گزارش سلامت دیجیتال ۱۳۹۹ از سوی عناصر مختلف زیست بوم سلامت دیجیتال کشور، امروز دومین نسخه آن با عنوان گزارش سلامت دیجیتال ۱۴۰۰ با حمایت ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی
 رونمایی و منتشر می‌شود.

مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال افزود: در این گزارش نیز علاوه بر استفاده از پایگاه داده سایتک و تحقیقات میدانی بیش از  ۱۵ هزار صفحه اینترنتی، ۱۴۰۰ اپلیکیشن در بخش‌های مختلف سلامت و چندین منبع، کتاب و گزارش چه بصورت چاپی و چه به صورت آنلاین را مورد بحث و مطالعه قرار دادیم و در نهایت بیش از  یکهزار و ۷۵۰ رکورد اطلاعاتی حاوی ۴۵ جدول تولید و گزارشی در حدود  ۲۰۰ صفحه از نمای کلی سلامت دیجیتال در ایران تهیه شد.

شریفیان با بیان اینکه در این گزارش سلامت دیجیتال به ۹ بخش دسته بندی شده است، افزود: مشاوره آنلاین، نوبت دهی و رزرو، مراقبت در منزل، گردشگری سلامت، زنان، بارداری و زایمان، کرونا، پرونده الکترونیک سلامت تجهیزات و سامانه‌های هوشمند بیمارستانی، تشخیص و پایش سلامت تناسب اندام و تغذیه از آن جمله است.

وی با یادآوری اینکه به طور متوسط روزانه ۲۵۰ اپلیکیشن سلامت دیجیتال در سال ۲۰۲۰ تولید شده است، تصریح کرد: طبق آخرین آمار ۳۵۰ هزار اپلیکیشن در حوزه سلامت دیجیتال در دنیا تولید شده است.

مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال در ادامه گفت: سهم  ایران در تعداد اپلیکیشن‌های سلامت دیجیتال در دنیا حدود نیم درصد است.

شریفیان همچنین با بیان اینکه حدود هزار و ۶۵۰ محصول سلامت دیجیتال در کشور شناسایی شده  است،   افزود: حدود ۹۰ درصد محصولات شناسایی شده در حوزه سلامت مختص اپلیکیشن‌های تلفن همراه است و در حال حاضر نیز نزدیک به ۴۵۰ محصول شاخص از منظر مخاطب و درآمدزایی شناسایی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در طول سال های اخیر حدود ۲ هزار و ۴۰۰ اپلیکیشن در حوزه سلامت راه اندازی شده است که تعدادی از آنها حذف شده اند و در حال حاضر حدود هزار و ۴۴۰ اپلیکیشن در حوزه سلامت دیجیتال درکشورمان فعال است.

مدیر مرکز رصد ترویج اقتصاد دیجیتال گفت: بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده ایم نزدیک به ۱۰۰ اپلیکیشن در حوزه سلامت توانسته اند به بیش از یکهزار نصب داشته باشند، ‌ضمن اینکه  ۵۱ درصد از این اپلیکیشن‌ها در برنامه‌های گوگل پلی و اپ استور کمتر از ۱۰۰ بار دانلود شده اند.

شریفیان در ادامه با یادآوری اینکه تنها در حوزه رژیم و تناسب اندام از سال ۱۳۹۴ حدود ۸۰۰ اپلیکیشن تعریف شده است، خاطرنشان کرد: این درحالی است که روند جهانی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ بیانگر جایگزین شدن برنامه های تخصصی بیماری ها بجای برنامه‌های عمومی سلامت و تناسب اندام است

وی با بیان اینکه در گزارش سلامت دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۰ شناسنامه‌ای برای محصولات برتر هر حوزه و آمار مخاطبان نرم افزارهای مختلف این حوزه تهیه شده است، اظهار داشت: همچنین در این گزارش نقشه بازنگری شده زیست بوم سلامت دیجیتال و سهم بازار این حوزه تا سال ۱۴۰۲ را پیش بینی شده است.

۱۸۷۰ میلیارد تومان، حجم بازار سلامت دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۰

مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال به بخش دیگری از اطلاعات گزارش جامع سلامت در حوزه اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت: حجم این بازار در سال ۱۴۰۰ حدود ۱,۸۷۰ میلیارد تومان بود.  این رقم از یک رشد ۲۳ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ برخوردار بوده است.

شریفیان افزود: در دو سال آتی پیش بینی می‌شود حجم بازار سلامت دیجیتال در کشور با افزایشی تقریبا ۵۰ درصدی به رقمی بالغ بر ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان برسد.

گزارش  سلامت دیجیتال ۱۴۰۰، راهنمای مناسبی برای فعالان و سرمایه گذاران

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در مراسم رونمایی از گزارش سلامت دیجیتال ۱۴۰۰ با تاکید براینکه این گزارش با تأیید معاونت علمی ریاست‌جمهوری منتشر می شود، افزود: این گزارش به طور حتم یک مرجع و راهنمای مناسب برای فناوران حوزه سلامت از جمله فعالان استارتاپی و همچنین سرمایه‌گذاران، رسانه‌ها و دانشجویان است.

حسین ملازاده درخصوص اقدامات ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری  در حوزه توسعه فناوری‌های مرتبط با اقتصاد دیجیتال اظهار داشت: ما اولویت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به دو بخش تقسیم بندی کرده ایم، ‌ بخش نخست شامل هوش مصنوعی، بلاک چین و پردازش ابری است و بخش دوم نیز شامل صنعتی سازی و هوشمندسازی است.

وی در ادامه با یادآوری اینکه حوزه سلامت از حساسیت بالایی برخوردار است، این حوزه را به علت اینکه با سلامت و جان مردم مرتبط است نیازمند یک تنظیم گری سخت تر و دقیق تری دانست.

نظر شما