شناسهٔ خبر: 54785325 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وزارت راه هنوز قرارداد تیپ برای تعاونی مسکن را تهیه نکرده است/ عضویت ایران در اتحادیه جهانی تعاون

رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه ایران برای اولین‌بار عضو هیأت مدیره مجمع عمومی اتحادیه جهانی تعاون شد، گفت: برای ساخت مسکن کارگران هنوز وزارت راه و شهرسازی قرارداد تیپ برای تعاونی‌های مسکن را تحویل نداده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در آستانه 11 تیرماه یا همان اولین شنبه ماه جولای روز جهانی تعاون، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران امروز در جمع خبرنگاران گفت: اتاق تعاون ایران برای اولین بار در طول تاریخ به عضویت هیأت مدیره مجمع عمومی اتحادیه جهانی تعاون ICA به مدت چهار سال در‌آمده است.

وی افزود: بخش تعاون در دنیا 1.2 میلیارد نفر جمعیت دارد که به طور متوسط 12 درصد اشتغال دنیا مربوط به تعاونی‌ها است. در ایران سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور بین 6 تا 7 درصد تولید ناخالص داخلی و 9 درصد اشتغال کشور توسط تعاونی‌ها ایجاد می‌شود.

رئیس اتاق تعاون ایران اظهار داشت: اتحادیه جهانی تعاون که مقر آن در بروکسل - بلژیک قرار دارد دارای 110 کشور عضو است که ایران برای اولین‌بار توانست عضو هیأت مدیره این اتحادیه شود که امیدواریم از محل این عضویت بتواند دانش تعاونی را به داخل کشور منتقل کند و همچنین در تعامل با سازمان‌های بین‌المللی مانند فائو، آی‌لو و ایکائو بتواند خدمات قابل توجهی به توسعه بخش تعاون در کشور و توسعه صادرات این بخش ارائه کند.

عبداللهی تصریح کرد:  در کشورهای دنیا حتی در کشورهای دارای اقتصاد سرمایه‌داری بانک‌های بزرگ و شرکت‌های بزرگ عضو تعاونی هستند به گونه‌ای که برخی از شرکت‌های تعاونی پروژه به ارزش 5.2 میلیارد دلار اجرا می‌کنند. در کشور ما هم بخش تعاون به مدد تلاش‌های شهید آیت‌الله بهشتی و گنجاندن دو اصل 43 و 44 قانون اساسی مورد تأیید و تأکید قانون اساسی و مقام معظم رهبری قرار دارد و حمایت‌های بی‌سابقه‌ای از تعاون از سوی مقام معظم رهبری دیده شده است.

وی در مورد بحران غذا و غلات و نقش تعاونی‌ها در تأمین غذا عنوان کرد: بخش عمده تعاونی‌ها در کشور ما مربوط به کشاورزی است که 52 درصد تعاونی‌های کشور در بخش کشاورزی و دامپروری است و عمده تولیدات دامی و شیلاتی در شرکت‌های تعاونی انجام می‌شود.

رئیس اتاق تعاون ایران همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که بخش تعاون در سال گذشته چقدر اشتغال ایجاد کرده است، گفت: براساس آخرین آمار مرکز آمار ایران 9 درصد اشتغال کشور توسط تعاونی‌ها انجام شده در حالیکه سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی 6 تا 7 درصد است. همچنین ظرفیت تعاون برای ایجاد اشتغال تا 15 درصد هم قابل استفاده است. زیرا ایجاد شغل در بخش تعاونی نسبت به بخش خصوصی و دولتی حداقل 20 تا 25 درصد ارزان‌تر است.

عبداللهی در پاسخ به این پرسش که در اجرای سهام عدالت تعاونی‌ها چه نقشی دارند، اظهار داشت: از دو سال گذشته که بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح شده است گرچه در دولت قبل تلاش می‌شد که نقش تعاونی‌ها در اجرای سهام عدالت حذف شود و به جای آن شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار گیرد و این شرکت‌ها پرتفوی سهام عدالت را در دست گیرند.

وی افزود: ارزش پرتفوی سهام عدالت در حال حاضر به بیش از 750 هزار میلیارد تومان رسیده که رقم بسیار بزرگی است که می‌تواند بازار بورس را به هم بریزد، اما از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم قرار شد تعاونی‌ها در مدیریت سهام عدالت نقش داشته باشند.

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: از حدود 48 میلیون سهامدار عدالت 19 میلیون نفر روش مدیریت مستقیم را انتخاب کردند در حالی که سیاست‌های کلی اصرار داشت که مردم در سهام عدالت باقی بمانند و حدود 27 تا 28 میلیون نفر در روش مدیریت غیر مستقیم باقی ماندند. مقام معظم رهبری در سه نامه تأکید کردند که تلاش شود ماندگاری مردم در سهام عدالت تشویق شود.

عبداللهی اظهار داشت: سهام عدالت که در ابتدا به ارزش اسمی 532 هزار تومان بود به 8 تا 10 میلیون تومان رسید و هنگام آزادسازی بخشی از آن عده‌ای از افراد سهام خود را فروختند و بعد از آن ارزش این سهام به 25 میلیون تومان هم رسید. الان بحث سر این است که تعاونی‌های سهام عدالت همچنان فعال باقی بمانند چون اعتقاد ما بر این است که اگر تعاونی‌های سهام عدالت حذف شوند آن موقع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بی‌محتوا می‌شوند، چون این شرکت‌ها منتخب شرکت‌های تعاونی شهرستانی هستند. 

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز برخی دیدگاه‌ها در سازمان بورس وجود دارد که می‌خواهند فقط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باشند اما در هفته گذشته در جلسه شورای عالی بورس و در جلسه شورای عالی امنیت ملی به شدت تأکید شد که تعاونی‌های سهام عدالت باید باقی بمانند و با محوریت مردم به فعالیت خود  ادامه دهند. در واقع این شرکت‌ها وکیل مردم هستند که با رأی مردم تشکیل شده و مردم صاحبان اصلی سهام عدالت هستند، بنابراین نباید شرکت‌های تعاونی سهام عدالت حذف شوند.

رئیس اتاق تعاون ایران در مورد نقش اتاق تعاون در کمک به توسعه صادرات گفت: با مجوزی که سازمان توسعه تجارت داده است قرار است مرکز تجاری ایران در کشور روسیه و همچنین عراق و پاکستان و کشورهای جنوب خلیج فارس به ویژه قطر و عمان ایجاد شود که بتوانیم به توسعه صادرات محصولات ایرانی و شرکت‌های تعاونی کمک کنیم.

عبداللهی در مورد تعاونی‌های مسکن عنوان کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون 2.2 میلیون واحد مسکونی توسط شرکت‌های تعاونی ساخته و به مردم تحویل داده شده البته اشکالاتی وجود داشته اما نباید خدمات آنها نادیده گرفته شود.

به گفته وی، برای ساخت مسکن کارگری 6 ماه قبل در حضور رئیس جمهور تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی امضا کردیم که قرار شد 200 هزار واحد مسکونی در جوار شهرک‌های صنعتی برای کارگران احداث شود، همچنین برای نوسازی بافت‌های فرسوده هم 140 تا 150 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده احداث شود، اما با وجود اینکه زمین به مساحت 820 هکتار به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم، اما هنوز کارهای قانونی آن برای کلنگ‌زنی و شروع ساخت و ساز آغاز نشده و قرار است در این زمینه‌ها برای کارگران و افراد دیگر مسکن تعاونی ساخته شود.

رئیس اتاق تعاون ایران ادامه داد: متأسفانه دوستان ما در وزارت راه و شهرسازی علی‌رغم پیگیری ما هنوز قرارداد تیپ برای مسکن کارگری را فراهم نکرده‌اند که بتوانیم شروع به ساخت و ساز کنیم، بنابراین احداث مسکن کارگری با کم مهری دوستان راه و شهرسازی همراه است.

عبداللهی گفت: تاکنون 10 مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی داشته‌ایم تا حداقل فرمت قرارداد تیپ مسکن ارائه کنند، اما هنوز بعد از 6 ماه حتی قرارداد ساخت مسکن را به ما نداده‌اند و پیگیری‌های ما هنوز به نتیجه نرسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما