شناسهٔ خبر: 54781336 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

به کمک فناوران دانشگاه آزاد اسلامی؛

سند بالادستی در حوزه اسباب بازی و نوشت‌افزارِ ایرانی تدوین می‌شود

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح ملی اسباب بازی را از طریق دانشگاه آزاد اسلامی و نهادهای آموزشی پیگیری می‌کنیم تا در تعامل با سایر بخش‌ها به یک سند بالادستی در این زمینه دست پیدا کنیم. باور داریم بازی‌های فکری و مهارتی به صورت منسجم، دانش آموزان را وارد دنیای فناوری و نوآوری می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، وحید ضرغامی، قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال بازدید از نمایشگاه نوشت افزار و نمایشگاه تخصصی اسباب بازی ( ایرانپنکس) گفت: در این نمایشگاه با تولیدکنندگان و دست اندرکاران بازی‌های کودکان وارد مذاکرات جدی شدیم و از نزدیک با ظرفیت بی‌نظیر بازی‌های فکری و مهارتی برای استفاده در نظام آموزشی ایران آشنا شدیم. صنعتی بسیار پرسود که از آن غفلت شده و نیازمند تدوین اسناد بالادستی در نظام آموزشی برای بکارگیری آن در راستای ارتقای روش‌های یادگیری و مهارت آموزی هستیم.

وی افزود: براساس آخرین گزارش‌های آماری بیش از صد میلیون دلار برای واردات انواع اسباب‌بازی‌ها از کشور خارج می‌شود، در حالی که ما دارای ظرفیت قابل ملاحظه تولید و راه اندازی خطوط تولید از طراحی بازی و اسباب بازی تا تولید نهایی محصول هستیم. نمایشگاه ایرانپنکس نشان داد ایده‌های جذاب برای تولید وجود دارد که قابلیت رقابت در سطح منطقه و فرامنطقه‌ای را دارد. در حال حاضر بخش کوچکی از تولیدات به کشورهای همسایه صادر می‌شود، اما تراز تجاری در این بخش به شدت به سمت واردات است.

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی علاوه‌بر این به استفاده از ظرفیت‌های بازی‌های فکری و سرگرم کننده در مقاطع مختلف تحصیلی اشاره کرد و افزود: می‌توان با این ابزار کودکان را از نظام حفظ محور به سمت آموزش‌های انضمامی و غیر مستقیم سوق داد. در برخی از مدارس و به خصوص که کودکان از این روش‌ها تا حدی بهره گرفته می‌شود، اما به صورت منسجم و گسترده چنین ظرفیتی مورد غفلت واقع شده است. به دنبال تحول جدی در نظام آموزشی دانشگاه بر اساس سند تحول هستیم.

 ضرغامی تاکید کرد: از جمله وظایف ما در حوزه فناوری و نوآوری بسترسازی برای آماده کردن جمعیت نوجوان و جوان برای ورود به بازار کار از طریق فناوری است. فناوری و نوآوری در نظام آموزشی و پژوهشی می‌تواند از همان ابتدای شروع فرآیند آموزش به کودکان وارد شود تا مباحث مرتبط در سنین بالاتر با دید و ذهنیت آماده از سوی آنها مورد استفاده قرار گیرد. 

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۹۰۰ مدرسه سما و همچنین ده‌ها مهدکودک دارد که می‌توان در گام نخست طرح استفاده از ابزار بازی‌های فکری و سرگرم کننده را در قالب دستورالعمل های مشخص وارد نظام آموزشی کودکان این مدارس کرد. ما تجربه موفق در بکارگیری اعضای هیات علمی و دانشجویان در مسیر فناوری و نوآوری داریم، اما باید میدان بازی را بزرگتر و فراگیر تر از سنین پایین در نظر بگیریم.

 ضرغامی گفت: طرح ملی اسباب بازی را از طریق دانشگاه آزاد اسلامی و نهادهای آموزشی پیگیری می‌کنیم تا در تعامل با سایر بخش‌ها به یک سند بالادستی در این زمینه دست پیدا کنیم. باور داریم بازی‌های فکری و مهارتی، دانش آموزان را وارد دنیای فناوری و نوآوری به صورت منسجم می‌کند تا در رده‌های بالای تحصیلی خلاقیت، مهارت، ابتکار و کار گروهی به عنوان مولفه‌های مهم در دنیای فناوری بیشتر بروز کنند.

انتهای پیام/

نظر شما