شناسهٔ خبر: 54781042 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امسال حدود ۹۰ هزار تن کالا از مرز بازرگان صادر شده است

ارومیه - ایرنا - مدیرکل گمرک مرز بازرگان گفت: در سه ماهه نخست سال‌جاری، ۸۹ هزار و ۹۵۸ تن کالا از طریق این مرز صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

رامین ظهیری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: محصولات صادراتی از این مرز شامل اقلام پتروشیمی، نباتی، کشاورزی، سنگی، اشیای سرامیکی و شیشه‌ای، قراضه و ضایعات آهن و فولاد و محصولات نساجی است.

وی افزود: ارزش دلاری کالاهای صادر شده در این مدت ۵۴ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۵۷۲ دلار بوده که نسبت به مشابه سال قبل ۱۳۱ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک بازرگان اضافه کرد: در این خصوص ۲ هزار و ۳۷۱ فقره اظهار نامه صادر شده که سال گذشته در این مدت زمانی، این رقم یک هزار و ۷۱ مورد بود و امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۱ درصد رشد را شاهد هستیم.

صادرات سایر گمرکات از طریق مرز بازرگان بیش از ۲۹۴ هزار تن است

ظهیری ادامه داد: همچنین در این مدت صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز ۲۹۴ هزار و ۸۹۱ تن است که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه در صد کاهش داشته است.

به گفته وی، ارزش دلاری صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز  ۴۰۱ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۰۶ دلار برآورد شده در حالی که سال گذشته در این مدت، این رقم ۳۹۷ میلیون و ۸۱۰هزار و ۴۸۱ دلار بود و در این خصوص نیز افزایش یک درصدی ثبت شده است.

مدیرکل گمرک بازرگان تاکید کرد: در این خصوص نیز چهار هزار و ۳۴۴ مورد اظهار نامه صادر شده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد کاهش دارد.

به گزارش ایرنا، گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو واقع شده است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می‌رود، در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

آذربایجان‌غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق و نخجوان دارد

نظر شما