شناسهٔ خبر: 54779975 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

گزارش خانه ملت از بیست‌وپنجمین جلسه مجلس در سال ۱۴۰۱؛

خیز مجلس برای برقراری عدالت استخدامی

نمایندگان خانه ملت معتقدند، از آنجا که برخی کارکنان پس از بیست و چندی سال هنوز ساماندهی نشده‌اند، همچنین کارمندانی با مدرک تحصیلی و سابقه همسان از حقوق‌های متفاوتی برخوردار هستند و این بی‌عدالتی در پرداخت‌ها منجر شده که انگیزه کار در کارمندان از بین برود، امروز بهارستان نشینان گام مهمی را در برقراری عدالت با تصویب "کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت" برداشتند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری خانه ملت، گروه صحن- قرار گرفتن در آستانه فرا رسیدن هفتم تیر ماه، سال روز شهادت مظلومانه شهید بهشتی و آغاز هفته قوه‌قضائیه سبب شد جلسه علنی امروز(یکشنبه 5 تیرماه) راس ساعت 8 و 9 دقیقه و حضور 198 نفر از نمایندگان و با اشاره دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس به این موارد آغاز شود. رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود سال روز شهادت مظلومانه شهید بهشتی و یاران ایشان در انفجار دلخراش دفتر حزب جمهوری اسلامی را تسلیت گفت و افزود: شهید بهشتی عمر شریف و بابرکت خود را در راه ترویج فهم عالمانه از دینداری و انقلابی‌گری صرف کرد و در این راه با تأسی به آرمان‌های امام راحل (ره) هم با افراط و هم با تفریط مبارزه کرد.  

 

مهلت سالانه جذب اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه‌ای و مالی افزایش پیدا کرد

بنابراین گزارش، پس از نطق رئیس مجلس دستور کار صحن علنی با بررسی "طرح تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه‌ای و مالی سال 1400 کل کشور" آغاز شد که در جریان این بررسی نمایندگان با پیشنهاد اصلاح کل علیرضا سلیمی مبنی بر "افزایش سال مالی  دولت در بودجه سنواتی" موافقت کردند.

یوسفی: دستگاه قضا به شرایط مالی پرسنل شوراهای حل اختلاف رسیدگی کند

در این بین مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: دولت هرچه زودتر بودجه سال 1401 را ابلاغ کند چراکه وارد چهارمین ماه سال شده‌ایم و فصل پروژه‌های عمرانی رسیده است و نباید زمان را از دست بدهیم، ضمن آنکه دستگاه قضا باید به شرایط مالی پرسنل شوراهای حل اختلاف رسیدگی کند.

سیاهکلی: استیضاح حق نمایندگان است/ هیات رئیسه از شأن مجلس دفاع کند

اما همجمه‌های ایجاد شده علیه نمایندگان در پی اعلام وصول استیضاح وزیر صمت سبب شد، لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تذکری خواستار دفاع هیات رئیسه مجلس از شان نمایندگان و برخورد با خبرگزاری‌های متخلف شود.

 

رأی بالای مجلس به کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

این گزارش می‌افزاید: هرچند در گذشته در کشور صرفا 3 نوع نیروی اداری داشتیم، درواقع افراد یا رسمی یا پیمانی و یا قراردادی بودند، اما متاسفانه هم اکنون 27 نوع قرارداد داریم. نیروهای قرارداد کار معین شناسه‌دار، قرارداد معین بدون شناسه، قرارداد شرکتی با شناسه و... که این نوع قراردادها سبب شده عدالت در پرداخت ها از بین برود، همچنین کارمندانی با مدرک تحصیلی و  سابقه همسان از حقوق‌های متفاوتی برخوردار هستند و این بی‌عدالتی در پرداخت‌ها منجر شده که انگیزه کار در کارمندان از بین برود از این رو اگرچه تدوین "طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت" به دلیل پیچیدگی موضوع و لزوم توجه به همه ابعاد آن با تاخیر همراه شد اما امروز نمایندگان با کلیات این طرح با رای بالا موافقت کردند.

 

کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل تصویب شد

همچنین نمایندگان در حالی در جریان بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد تشکیل سازمان پدافند غیرعامل با کلیات آن موافقت کردند که براساس طرح فعلی، تمامی دستگاه‌های کشوری و لشگری در "سازمان پدافند غیرعامل" عضو بوده، اساسنامه آن نیز به تصویب رهبر انقلاب خواهد رسید و تمامی دستگاه‌ها نیز مکلف خواهند شد برخی از طرح‌های تملک دارائی خودشان را ذیل برنامه‌ریزی سازمان پدافند غیرعامل انجام دهند.

نیکزاد: سازمان برنامه، موضوعات مطرح شده درخصوص حذف ارز ترجیحی ازسوی مجلس را تکذیب کرد

امـــــــا از آنجا که معاون امور پارلمانی سازمان برنامه و بودجه طی یادداشتی درباره گفته‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه به هیات رئیسه ارائه کرده است، علی نیکزاد ثمرین نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست صحن را بر عهده داشت در پاسخ به این یادداشت، گفت: اینکه حذف ارز ترجیحی مصوبه مجلس است، درست نیست، حذف ارز ترجیحی یا مردمی سازی یارانه‌ها تصمیم درست و عاقلانه بوده و سازمان برنامه و بودجه آنچه را که قبلا در فضای مجازی منتشر شده تکذیب می‌کند.

 

ناطقان میان دستور 

در ادامه نوبت به نطق ناطقان رسید به همین منظور علی کریمی فیروزجائی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، اسامی ناطقان میان دستور را به شرح ذیل قرائت کرد: سید احمد رسولی‌نژاد نماینده دماوند، محمود عباس‌زاده نماینده مشکین‌شهر، قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان، محمد مهدی زاهدی نماینده کرمان و راور و شهریار حیدری نماینده سرپل ذهاب. 

سید احمد رسولی‌نژاد: دولت لایحه هماهنگ سازی نظام پرداخت‌ها را برای رفع ناعدالتی تقدیم مجلس کند

محمود عباس‌زاده: انقلابی بودن در دو بُعد داخلی و خارجی در نظر گرفته شود/ فلسفه مناطق آزاد محرومیت زدایی است

قاسم ساعدی: سپاه پاسداران تامین کننده اقتدار نظام اسلامی است

محمد مهدی زاهدی: هشدار به رئیس جمهور و وزیر کشور برای ساماندهی اتباع بیگانه در استان کرمان

شهریار حیدری: طرح‌های اولویت‌دار در دستور کار مجلس قرار گیرد/ مناطق محروم مرزی، نیازمند توجه است

 

نیکزاد: دیدار مجلس و قوه قضائیه امروز انجام می شود

بنابراین گزارش، علی نیکزاد ثمرین در ادامه خبر داد: امروز ساعت 14:30 دیداری مشترک میان مجلس و قوه قضائیه با حضور نمایندگان و روسای دو قوه قضائیه و مقننه در سالن شهید سلیمانی به دعوتی رسمی تشکیل می‌شود.

در ادامه محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس سوال ملی نماینده آبادان از وزیر بهداشت را اعلام وصول کرد.

نامه نمایندگان

 

تذکرات شفاهی

سپس برخی از نمایندگان تذکر شفاهی خود را مطرح کردند:

علی اصغر خانی: فشار به وزیر صمت برای انجام اقداماتی که جزو اختیارات وی نیست

مالک شریعتی: تکلیف وزارت نفت برای ارائه گزارش سه ماهه درخصوص صورت مالی شرکت‌های زیرمجموعه

ابراهیم عزیزی: قانون تبدیل وضعیت کارکنان دولت بدون هیچ شرطی اجرایی شود

مرتضی حسینی: دولت پاسخ دهد چرا قیمت کالاها سر به فلک کشیده است

محمد وحیدی: حمایت از بهره برداران معادن در کشور ضروری است

علی اصغر خانی: از منابع آبی شاهرود دفاع می‌کنم/ به بهانه اشتغال‌زایی نباید منافع مردم به خطر بیفتد

سارا فلاحی: دولت انقلابی مسیر مهاجرت و پناهندگی نخبگان را مسدود کند

حسین حق وردی: سرنوشت نامعلوم احداث تقاطع غیرهمسطح سه راه شهریار

معین الدین سعیدی: مواجهه وزارت آموزش و پرورش با نیروهای خرید خدمت و طرح مهرآفرین تناسبی با شأن والای معلمی ندارد

حسن شجاعی: مجلس و دولت، برای مردمِ تحت فشار گرانی تفاوتی ندارند

 

بیانیه مجمع نمایندگان استان گلستان در پی واژگونی وانت حامل کارگران فصلی زن و نوجوان

همچنین نایب رئیس مجلس بیانیه مجمع نمایندگان استان گلستان در پی واژگونی وانت حامل کارگران فصلی زن و نوجوان  و کشته و زخمی شدن تعدادی از این افراد را قرائت کرد.

تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

و در پایان سیدمحسن دهنوی در نشست علنی امروز تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را زیر قرائت کرد.

 

زنگ پایان به صدا درآمد

به گزارش خانه ملت، علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست صحن را بر عهده داشت زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه، 5 تیرماه) مجلس شورای اسلامی را راس ساعت 12 و 14 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز سه شنبه 7 تیرماه رأس ساعت 7:45 خواهد بود./

پایان پیام 

نظر شما