شناسهٔ خبر: 54777874 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نشست خبری مدیرکل پزشکی قانونی گلستان عنوان شد:

اظهارات تکان‌دهنده درباره پرونده‌های جعلی پزشکی قانونی/ شناسایی باند تصادف ساختگی در گلستان

فاطمه رائیجی

مدیرکل پزشکی قانونی گلستان گفت: در بخش پرونده های جعلی پزشکی قانونی، مواردی از شکستگی بینی، شکست ساق پا، سقط جنین و غیره دیده شد که فرد با خودزنی و صدمات بدنی چنین اتفاقاتی را رقم می‌زند.

صاحب‌خبر -

حسین زارعی صبح امروز یکشنبه ۵ تیر در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: حدود یک سوم پرونده های قضایی برای کارشناسی پزشکی به پزشکی قانونی ارجاع می شود و پزشکی قانونی در چهار حوزه تخصصی فعالیت دارد که معاینات سرپایی، معاینات اجساد و کالبدگشایی از جمله آن است.

وی با بیان اینکه پرونده های متعددی در حوزه تصادفات، کارشناسی نقص عضو، از کارافتادگی، تعیین کیفر، بررسی سلامت روان و فرزندخواندگی در حوزه معاینات سرپایی است، افزود: در سال گذشته در حوزه معاینات سرپایی حدود ۴۰ هزار گواهی کارشناسی در مراکز فعال ما صادر شده که بخش اعظم مراجعات ما را شامل می شود.

مدیرکل پزشکی قانونی گلستان با بیان اینکه هشت مرکز فعال برای معاینات سرپایی در گلستان وجود دارد، بیان کرد: ما درصدد هستیم این مراکز در تمامی شهرستان های گلستان راه‌اندازی شود اما محدودیت های اعتباری و نیروی انسانی چنین اجازه ای را به ما نمی دهد.

زارعی با بیان اینکه حدود یک هزار و ۵۰۰ نظریه کارشناسی طی سال گذشته در گلستان صادر شده است، گفت: قسمت اعظم مراجعات و ۳۴ درصد کارشناسی ها مربوط به نزاع و درگیری و سپس تصادفات است و در رده های بعدی، موضوعات دیگر قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: معمولا پزشکی قانونی را به عنوان دستگاهی می شناسند که اجساد را تشریح می‌کند حال آنکه کمتر از پنج درصد فعالیت پزشکی قانونی مربوط به معاینات اجساد و کالبدگشایی آن است، سه مرکز معاینه اجساد و کالبدگشایی در گرگان، گنبدکاووس و کلاله فعال است و در دو حوزه تخصصی آزمایشگاه و کمیسیون پزشکی تنها در مرکز استان مرکز فعال داریم که متشکل از سم‌شناسی و آسیب شناسی است.

مدیرکل پزشکی قانونی گلستان با بیان اینکه در حوزه آزمایشگاهی، دستگاه های تخصصی و فوق تخصصی و هایتک فراهم شده و نیاز ما به تهران را کاهش داده است، بیان کرد: سه هزار و ۷۰۰ آزمایش در نمونه های سم‌شناسی و ۷۰۰ آزمایش در نمونه های آسیب شناسی در گلستان صورت گرفته است.

زارعی از راه اندازی واحد غربالگری و نمونه گیری اثبات نسب و مربوط به مراجعان روابط خویشاوندی و پدر و فرزندی در سال گذشته خبر داد و گفت: در گذشته مراجعان برای اثبات نسب و خویشاوندی به مازندران ارجاع داده می شدند اما با حمایت مسئولان سازمان و رئیس کل دادگستری گلستان واحد غربالگری و نمونه گیری در گلستان راه اندازی شد و بخشی از مشکلات مراجعان برطرف شده است.

وی محدودیت اعتباری و کمبود نیروی تخصصی انسانی را از جمله مهم‌ترین مشکلات پزشکی قانونی گلستان برشمرد و یادآور شد: البته طی سال های اخیر در حوزه نیروی انسانی جذب داشتیم اما در مجموع در این بخش با کمبود مواجه هستیم، حتی ما در مراوه‌تپه مکان داریم اما برای تامین نیروی انسانی و پزشک مشکل داریم و بخشی از چارت سازمانی ما خالی است.

مدیرکل پزشکی قانونی گلستان خاطرنشان کرد: در بخش پرونده های جعلی پزشکی قانونی مواردی از شکستگی بینی، شکست ساق پا، سقط جنین و غیره دیده شد که فرد با خودزنی و صدمات بدنی چنین اتفاقاتی را رقم می زند؛ مواردی که قبول آن شاید برای ما سخت باشد اما متاسفانه وجود دارد.

زارعی با بیان اینکه طی سال های گذشته باند تصادف ساختگی در شرق و غرب گلستان وجود داشت، متدکر شد: حتی پیمانکاری تصادفات ساختگی در گلستان داشتیم که در قالب آن با کسانی که وضعیت مالی محدودی داشتند قرارداد می بستند و با تصادف ساختگی در هزینه های آن سهیم می شدند.

وی با بیان اینکه نقش پزشکی قانونی در حوادث، بحران ها و حوادث غیرمترقبه است، تصریح کرد: این سازمان نقش تعیین علت فوت و احراز هویت اجساد را برعهده دارد، گلستان استانی حادثه خیز است که سیل، فاجعه منا و معدن زمستان یورت حوادث ترافیکی و غیره از جمله حوادث شاخص آن است.

مدیرکل پزشکی قانونی گلستان اضافه کرد: در حوزه کمیسیون ها طی سال گذشته حدود ۴۸۰ پرونده در گلستان مورد بررسی قرار گرفت که معمولا متشکل از پرونده های روانپزشکی، مورد اعتراض و قصور پزشکی است که از طریق محاکم به ما ارجاع می شوند.
انتهای پیام

نظر شما