شناسهٔ خبر: 54777647 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

حوادث ناگوار در چند قدمی پایتخت؛

فرسودگی ادامه دار ناوگان مترو زیر سایه بی اهمیتی شهرداری تهران/ شورای شهر منتقد عملکرد شهرداری است

موج نیوز بهاره بهرامی

این روزها پس از گذر از بحران مرگبار پاندمی کرونا در کشور سیل مسافران قهر کرده از مترو روانه ایستگاه های سراسرتهران شده و کمبود واگن های قطار شهری سکوهای هر ایستگاه را مملو از جمعیت کرده است اما شهرداری تهران کماکان هیچ برنامه مدونی برای اصلاح وضعیت موجود و رفع مشکلات این ناوگان مهم ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج، پس از برخورد مرگبار قطار مشهد- یزد در حوالی طبس با یک بیل مکانیکی که به جانباختن دست‌کم ۲۲ نفر و مصدوم شدن ۸۶ سرنشین قطار در روزهای گذشته منجر شد اهمیت موضوع ایمنی تردد حمل‌ونقل عمومی ریلی بیش از هر زمان دیگری مورد بحث قرار گرفت.

در واقع این حادثه پیامی به همراه دارد که اگر در سیستم حمل و نقل عمومی از نیروهای کارآمد، توانمند، متخصص و تجهیزات لازم برخوردار نباشیم چنین حوادثی بیش از پیش در کمین سیستم‌های جاده‌ای و ریلی کشور خواهد بود.

گفتنی است در این بین، سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری(مترو) نیز از این حقیقت مستثنا نبوده و برای پیشگیری از حوادثی اینچنینی نیاز است حال ناخوش این روزهای مترو تهران درمان شود.

طبق اعلام سید جعفر تشکر هاشمی رئیس عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، قطعات یدکی موجود در حمل‌ونقل درون شهری پایتخت در انبارهای شرکت بهره برداری مترو طی سالیان اخیر مورد استفاده قرار گرفته است و اقدام اثربخشی به منظور خرید مجدد و شارژ انبارهای مترو انجام نشده است و با گذشت ١٠ ماه، تنها اقدامی که از سوی شرکت بهره برداری مترو صورت گرفته تأمین تعدادی اندک چرخ برای مترو بوده است؛ در حالی که تجهیزات بسیاری به جهت نگهداشت این سرمایه ارزشمند حمل‌ونقلی مورد نیاز است.

فرسودگی ادامه دار ناوگان مترو زیر سایه بی اهمیتی شهرداری تهران

در هفته گذشته نیز خط 5 مترو تهران به علت فرسودگی شبکه برق و پارگی کابل های بالاسری دچار اختلال شد و تعداد زیادی از مسافران مترو وحشت زده از اتفاق رخ داده از مترو خارج شدند.

طی یک سال گذشته اتفاقات و حوادث اینچنینی به دفعات رخ داده است و بارها برای ساعت ها سرویس دهی قطار های شهری دچار اختلال شده است.

قطع به یقین نبود تعمیرات اساسی و اورهال به موقع قطارهای مترو و عدم دسترسی به قطعات با کیفیتی که از استاندارهای بین المللی برخوردار است علت اصی حوادث اخیر بوده و باید شهرداری تهران سریعا نسبت به جلوگیری از فعالیت قطارهای شهری که به مرحله ناایمن رسیده، رفع موانع خرید و ارسال سریع قطعات یدکی به کارخانه واگن‌سازی و انبارهای مترو دستورات لازم را صادر کند.

این روزها پس از گذر از بحران مرگبار پاندمی کرونا در کشور سیل مسافران قهر کرده از مترو روانه ایستگاه های سراسرتهران شده و کمبود واگن های قطار شهری سکوهای هر ایستگاه را مملو از جمعیت کرده است، جمعیتی که به دلیل افزایش بی رویه نرخ کرایه های تاکسی هر روز افزایش می یابد، اما چیزی که ذهن شهروندان را دچار تشویش می کند عدم توجه شهرداری تهران به این کمبود است.

در کنار عدم اورهال، لزوم تعویض قطعات فرسوده و کاهش چشمگیرواگن های قطار به دلیل از رده خارج شدن، این روزها سهم ناچیز بانوان تهرانی از واگن های مترو بیش از هر مورد دیگری نمود پیدا کرده است به طوری که در ایستگاه های اصلی و شاهراه بانوان مرتبا با واگن های مملو از مسافر مواجه هستند و واگنی با ظرفیت نرمال به آرزوی بانوان مسافر بدل شده است، اما با تمام این تفاسیر مسئولان شرط افزایش تعداد واگن های بانوان را منوط به خرید یا تولید واگن هایی کردند که تا کنون هیچ خبر مثبتی از آن به گوش نرسیده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تابستان گذشته با بیان اینکه خرید واگن جدید به علت گران بودن ممکن نیست، گفت: قیمت خرید ۳۰ کیلومتر واگن برابر با ۳۶ هزار میلیارد تومان است و به همین جهت خرید واگن های جدید مترو برای کشور ممکن نیست اما درپاییز همان سال تشکر هاشمی از انجام مذاکراتی با وزارت کشور به جهت تحقق وعده خرید 630 واگن مترو خبر داد که عملیاتی نشد.

برنامه های شهرداری تهران در حد آرزو مانده

علی اصغر قائمی عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج اعلام کرد: هفته گذشته سیدمجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با ارائه گزارشی به  وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت از قبیل تامین واگن های خارجی و داخلی، لزوم بازسازی واگن های فرسوده، تامین تجهیزات مورد نیاز در حوزه مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی پرداخت؛ اما آنچه از نگاه اعضای شورا مطرح شد صرفا در حد آمال و آرزو و چشم انداز است و شفیعی به طور واضح به جزئیات و برنامه های روز شما آتی شهرداری تهران در جهت حل این موضوع هیچ اشاره ای نکرد.

وی پس از استماع گزارش معاون حمل و نقل شهرداری در این باره افزود: شفیعی در این گزارش صرفا به تکرار برنامه 5 ساله شهرداری، برنامه کلی زاکانی و سال 1400 بسنده کرد و نسبت به ارائه گزارشی درخصوص برنامه های 9ماه باقی مانده از سال هیچ سخنی به میان نیاورد.

قائمی ادامه داد: شفیعی پس از انتقادات اعضای شورای شهر درخصوص گزارش مطرح شده درخواست زما دیگری از اعضای شورا را مطرح کرد که این بار به بررسی نمودار شکست اقدامات شهرداری بپردازد و تقویم کاری ماه های باقی مانده از سال را با اعلام جزئیات دقیق بیان نماید.

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با انتقاد نسبت به عملکرد شهرداری تصریح کرد: سخن از بی اعتمادی نیست اما شهرداری در این دوره هیچگاه برنامه دقیقی به جهت اصلاح وضعیت مشکلات امروز ارائه نکرده است.

قائمی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر کمبود سه چهار هزاراتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران ملموس است و در کنار این موضوع به تعداد بسیار بالایی واگن مترو به جهت سامان دادن به وضعیت متروی تهران نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری موج، گفتنی است، با وجود معضلات متعددی که گریبان متروی تهران را گرفته است تعداد بیشمار ایستگاه هایی که به جهت افتتاح در انتظار قطعات و تجهیزات مورد نیاز و واگن های مترو هستند غیر قابل کتمان است و شهرداری تهران با سکانداری علیرضا زاکانی گویا برنامه مدونی برای برطرف کردن مشکلات مطرح شده ندارد و اظهارات اعضای شورای شهر به جهت لزوم رسیدگی به این مشکلات نیز راه به جایی نمی برد و باید درانتظار وقایعی به شدت مرگبار تر از قطار مشهد_ یزد باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما