شناسهٔ خبر: 54774790 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

روی خط بازار

صاحب‌خبر -


۲۶۰۰ هشدار نظارتی بورس در مورد حذف نامتعارف سفارش و ایجاد فشار فروش

ایرنا- معاونت نظارت بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران به هشدارهای نظارتی بورس از طریق سامانه سنجش در ۶ ماهه اخیر اشاره کرد و گفت: عمده هشدارها در خصوص معاملات خلاف جهت بازار (رنج منفی)، حذف نامتعارف سفارش و ایجاد فشار فروش بوده است.
«محمدرضا شاه نظری» به هشدارهای نظارتی ارسال شده در ۶ ماهه اخیر اشاره و اظهار کرد: به‌منظور صیانت از بازار سرمایه، حفظ منافع سهامداران خرد و اجرای اقدامات پیشگیرانه بیش از ۲ هزار و ٦٠٠ هشدار نظارتی در این دوره از سامانه سنجش ارسال شده است. وی ادامه داد: عمده این هشدارها مبتنی بر بندهای مختلف ماده ۷ دستورالعمل انضباطی کارگزاران و دستورالعمل اجرایی معاملات برخط بوده و رویه به‌گونه‌ای است که در صورت تکرار یا اثرگذاری قابل‌توجه، با متخلفان برخورد خواهد شد که این برخوردها می‌تواند طبق ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار در حوزه تخلفات کارگزاری‌ها و بازارگردان‌ها یا ماده ۴۶ آن قانون در حوزه احتمال وقوع جرم دستکاری قیمتی یا اغوای بازار باشد.
شاه نظری به دیجیتالی شدن ابزارهای نظارتی بورس تهران اشاره کرد و گفت: در گذشته هشدارهای نظارتی به کارگزاران یا مدیر معاملات به‌دلیل سیستم دستی و تلفنی بودن با مشکلات متعددی روبه‌رو بود. با راه‌اندازی سامانه سنجش (سامانه نظارتی جامع شرکت بورس) از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹، نتایج گزارش‌های متعدد سامانه هوشمند نظارتی بیدار به سامانه سنجش منتقل شده و بر اساس آن هشدار نظارتی به سامانه معاملات کارگزاری (نامک) ارسال می‌شود.

29 مورد محدودسازی دسترسی سهامداران
معاونت نظارت بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران خاطرنشان کرد: این هشدارهای نظارتی همچنین به مدیرعامل و مدیر معاملات شرکت کارگزاری و در صورت برخط بودن معاملات به مدیر برخط نیز به‌صورت پیامک ارسال می‌شود.
وی اعلام کرد: عمده هشدارهای نظارتی ۶ ماهه اخیر بیشتر در خصوص معاملات خلاف جهت بازار (رنج منفی)، حذف نامتعارف سفارش و ایجاد فشار فروش بوده است. شاه نظری به محدودسازی موقت دسترسی بر خط برخی متخلفان دارای اقدام تکرارشونده یا مؤثر اشاره کرد و ادامه داد: به‌منظور ارتقای سلامت بازار سرمایه و در راستای صیانت از حقوق سهامداران و با توجه به ماده ۷ دستورالعمل انضباطی کارگزاران و ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، معاونت نظارت بازار با توجه به تأثیر قابل ملاحظه برخی اقدامات بر روند معاملات، اقدام به محدودسازی موقتی ۵ روزه ۲۹ مورد دسترسی برخط سهامداران در ۶ ماهه گذشته کرده است.


سود سنواتی 2میلیون و 900هزار سهامدار واریز شد
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام کرد: از ابتدای سال تا پایان خرداد ۱۴۰۱، سود سنواتی ۲میلیون و ۹۰۰هزار سهامدار به مبلغ بیش از ۴هزار میلیارد ریال از ۴۴شرکت دریافت و به حساب مردم واریز شده است.


توسط مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شد
ابلاغ اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه گذاری

سنا- در هفتصد و نود و هفتمین جلسه هیأت مدیره سازمان در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه سال‌جاری، موضوع راه‌اندازی نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت عنوان «صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری» مطرح و مورد موافقت قرار گرفت. به‌تازگی نیز مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با انتشار اطلاعیه‌ای به تمامی نهادهای مالی، اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری را ابلاغ کرد.
سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه همواره با ریسک‌های خاص همراه بوده و از این‌رو لازم است سرمایه‌گذاران سرمایه مازاد خود را وارد این بازار کنند. اما با توجه به اینکه تضمین اصل سرمایه همواره دغدغه سرمایه‌گذاران بوده و ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه غالباً در اتمام روندهای صعودی و پس از رشدهای تصاعدی شدت گرفته و تغییر روند بازار موجب زیان تعداد قابل توجهی از سرمایه‌گذاران از اصل سرمایه شده است، سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای ایجاد اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند به‌صورت غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند، اقدام به صدور موافقت اصولی برای ۲ صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری در ۲ قالب تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط رکن ضامن و تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز کرده است. بر همین اساس، در قالب مشخص شده تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط رکن ضامن، شخص ثالثی خارج از ساختار سرمایه‌گذاران صندوق، اصل مبلغ سرمایه‌گذاری را در قبال دریافت کارمزد ضمانت می‌کند. در قالب تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری که شامل دو نوع واحد سرمایه‌گذاری عادی و ممتاز (دارای ۲ نوع «نوع اول: تحت مالکیت مدیریت صندوق» و «نوع دوم: دارای قابلیت خریداری توسط اشخاص»)، اصل مبلغ سرمایه‌گذاری واحدهای عادی توسط دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز که مشابه آن در صندوق‌های اهرمی نیز مشاهده می‌شود، تضمین شده و به‌صورت پلکانی در سود ایجاد شده صندوق سهم بیشتری را دریافت خواهند کرد.
بنابراین، می‌توان گفت واحدهای ممتاز، واحدهایی با سود متغیر و واحدهای عادی، دارای ویژگی تضمین‌ اصل سرمایه هستند. واحدهای ممتاز مختص سرمایه‌گذارانی است که انتظار کسب سود و ریسک‌پذیری بالاتری داشته و واحدهای عادی مناسب اشخاص دارای انتظارات بازدهی و ریسک‌پذیری پایین‌تر است. در نتیجه، افراد بیشتری از آحاد جامعه، به سوی این نوع صندوق‌ها هدایت می‌شوند.

نظر شما