شناسهٔ خبر: 54771134 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مسجد تراز اسلامی| امام جماعتی که با دست خالی به خشکسالی روستا پایان داد +عکس و فیلم

روستای فتح‌الله خراسان شمالی مشکلات بسیار عمرانی و بهداشتی داشت؛ تا جایی که 8 سال خشکسالی داشت و مردمش از سرویس بهداشتی هم محروم بودند، اما طلبه‌ای دهه هفتادی دو سالی است که در روستا مردم را فعال کرده تا خودشان مشکلات را چاره کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: این روزها در پرونده «مسجد تراز اسلامی»، به دنبال بررسی مشکلات مساجد کشور برای خروج از انفعال هستیم و پیشنهادهایی ارائه دادیم. نبود جوانان در مساجد و بسنده کردن فعالیت‌های مسجد به برگزاری یک نماز جماعت و ... از انتقاداتی بود که کارشناسان مطرح کردند و برخی از فعالان حوزه مسجد هم نبود بودجه و پول کافی در اختیار امام جماعت را دلیلی بر ضعف‌های مساجد عنوان می‌کردند. در این گزارش به معرفی فعالیت یک امام جماعت جوان دهه هفتادی می‌پردازیم که با دست خالی و بدون بودجه و تنها با پای کار آوردن ظرفیت‌های مردمی، کار بزرگی کرده است.


حجت‌الاسلام سجاد خیراندیش، امام محله روستای فتح‌الله

طلبه دهه هفتادی که دوست داشت در مناطق محروم خدمت کند

حجت‌الاسلام سجاد خیراندیش متولد ۱۳۷۵ و اصالتاً اهل استان گلستان است. او بعد از ملبس شدن به لباس مبارک روحانیت به همراه همسر خود تصمیم می‌گیرد برای تبلیغ به مناطق محروم برود. او می‌گوید: «باخبر شدم که در استان خراسان شمالی، برای امر تبلیغ نیازمند مبلغ و روحانی هستند که اعلام آمادگی کردیم و به منطقه عازم شدیم. در بدو ورود چند روستا را به بنده معرفی کردند که بسیاری از آن‌ها خوش آب‌ و هوا و با امکانات بودند، اما تصمیم من بر این بود که به منطقه محروم بروم. با همین هدف در بازدید از روستاها، تصمیم گرفتم به روستای فتح‌الله بروم. این روستا بالای یک کوه سنگی است و از لحاظ فرهنگی، فکری و معیشتی فاصله بسیار زیادی با زندگی شهری دارد. این شد که از ۲ سال پیش به عنوان امام جماعت مسجد رسول‌النبی(ص) مشغول به کار شدم.»


جلسات شورای پیشرفت روستا

تشکیل شورای پیشرفت روستا برای شناسایی مشکلات و ظرفیت‌ها

این طلبه جوان در بدو ورود به روستا تصمیم می‌گیرد فعالیت و خدمات خود را منحصر به چهار دیواری مسجد نکند؛ بلکه نسبت به مشکلات و نیازمندی‌های مردم هم دغدغه‌مند بود و تصمیم داشت تا آنان را برطرف کند. برای همین او شورایی با حضور مسئولان مختلف روستا تشکیل داد تا ارزیابی از وضعیت آنجا به دست آورد. خود نیز با مشارکت دو تن از اهالی به دنبال احصا مشکلات و ظرفیت‌های روستا می‌افتد. خیراندیش می‌گوید: «در بازه زمانی یک ماهه، جلسات شورای پیشرفت روستا را تشکیل دادیم و توانستیم به یک سند و آمایش از مشکلات و ظرفیت‌های روستا برسیم. این جلسات همچنان ادامه دارد.»


سرویس بهداشتی و حمام‌های ساخته شده برای اهالی روستا

۳۴ چشمه سرویس بهداشتی و حمام  با همت مردم ساخته شد

در این سند، مهم‌ترین مشکل و نیازمندی روستا که باید بلافاصله برای آن تصمیم‌گیری می‌شد و اقدام لازم انجام می‌گرفت، کمبود سرویس بهداشتی و حمام تلقی می‌شود. این طلبه دهه هفتادی می‌گوید: «در روستای ما با ۱۰۰ خانوار و ۴۰۰ نفر جمعیت، تنها دو سرویس بهداشتی آن‌ هم بدون چاردیواری وجود داشت و متاسفانه مردم از لحاظ بهداشتی با مشکلات بسیاری روبرو بودند. مردم را پای کار آوردم و با ظرفیت مردم ۳۴ چشمه سرویس بهداشتی و حمام در منطقه ساخته شد که الحمدلله مشکل مردم روستا در این زمینه تا حد زیادی برطرف شد.»


برای رفع مشکل آب روستا، استخری احداث شد تا آب چشمه‌ها در آن ذخیره شود

ساخت بند خاکی برای جمع‌آوری آب باران

روستای فتح‌الله، موقعیتی کوهستانی دارد و شغل بیش‌تر مردم روستا هم کشاورزی است. آنان پنبه، گندم، جو و یونجه می‌کارند، اما از لحاظ منابع آبی مشکلات زیادی داشتند. خیراندیش می‌گوید: «در موقع بارش باران، آب حاصل از دامنه‌های کوه جاری می‌شد و از دست می‌رفت. برای همین تصمیم گرفتیم یک سیل بند به صورت بند خاکی احداث کنیم تا مانع هدررفت آب باران شده و ظرفیتی هم برای ذخیره آب به منظور استفاده برای کشت فراهم شود.»


مردم این روستا بیش‌تر کشاورز هستند که چندسالی با خشکسالی مواجه بودند

رفع مشکل ۸ ساله خشکسالی روستا

براساس آمایشی که حجت‌الاسلام خیراندیش صورت داد، رفع مشکل آب و خشکسالی روستا برای رونق کشاورزی، مشکل بعدی و اولویت‌دار بود که او برایش باید چاره‌اندیشی می‌کرد. او می‌گوید: «استخر سیمانی در سال ۸۹ در روستا احداث شده بود که آب کمی در آن برای کشاورزی ذخیره می‌شد و در نهایت موجب شده بود، ۷ـ۸ سال خشکسالی برای روستا ایجاد شود. روستای ما سه چشمه آب طبیعی داشت که نیاز به لوله‌کشی بود تا آب آن‌ها به این استخر سرازیر و برای کشاورزی ذخیره شود. با قرارگاه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، هیأت «حسین جان» بجنورد و جوانان روستا رایزنی شد تا در ایام عید نوروز برای این لوله‌کشی برنامه‌ریزی کنیم. کاری که در هشت سال به نتیجه نرسیده بود، توسط بیش از ۱۵۰ نفر جهادی، سه روزه به پایان رسید و در اختیار مردم قرار گرفت.»

 

گزارش اختصاصی خبرگزاری فارس از اقدامات این طلبه دهه هفتادی در روستای فتح الله

تشکیل گروه جهادی از دل مردمان نیازمند

پر آب شدن این استخر موجب شد که خشکسالی ۸ ساله این روستا پایان یابد و الان حدود ۳۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این روستا از آب استخر استفاده می‌کنند که موجب رونق کشت و کار آنان شده است. خیراندیش می‌گوید: «در ابتدای ورود به روستا و زمانی که مشکلات را مشاهده کردم، به این نتیجه رسیدم که این روستا باید گروه جهادی داشته باشد تا خود مردم پای کار رفع مشکلات بیایند. برای همین با استفاده از ظرفیت جوانان روستا، این گروه را تشکیل دادیم که در امور فرهنگی، معیشتی و عمرانی فعال است و توانسته خدمات بسیاری به مردم داشته باشد.»


در قالب برگزاری کلاس‌های آموزشی و اردویی به همت این طلبه و همسرش، کودکان و نوجوانان به مسجدی روی آوردند

بزرگ‌ترها به مسجد نمی‌آمدند، سراغ کودکان رفتیم

روزی که این طلبه وارد مسجد شد، بسیاری از بزرگ‌ترها به دلایلی مثل نبود سرویس بهداشتی و ... برای نماز به مسجد نمی‌آمدند، اما او تسلیم نشد و تصمیم گرفت برای جذب نمازگزار از سنین کمتر شروع کند. او می‌گوید: «با همکاری همسرم که نقش شریکةالامام را ایفا می‌کند دوره‌های مختلف آموزشی از قبیل آموزش روخوانی قرآن، آموزش نمازخوانی، کلاس‌های مختلف نقاشی، هنری و ... برای سنین مختلف طراحی و برگزار کردیم. از سوی دیگر امکانات دیگری مانند میز پینگ‌پنگ، فوتبال‌دستی، دارت و ... تهیه کردیم تا ظرفیت آموزش و بازی را هم برای کودکان و نوجوانان داشته باشیم. گروه سرودی هم در روستا تشکیل دادیم که تاکنون ۴-۵ سرود تولید کرده‌ایم.»


روستای فتح‌الله امکانات تفریحی ندارد و با همت این طلبه، مسجد پایگاه بازی و تفریح کودکان هم شده است

با اقدامات خدماتی و فرهنگی، مسجد رونق گرفت؛ جمعیت هم بیش‌تر شد

اقدامات این طلبه جوان موجب شده تا جمعیت نمازگزار مسجد زیاد شود؛ به طوری که زمان نماز ظهر که در روستاهای دیگر و حتی همین مسجد، رونق چندانی نداشت، این روزها بیش از ۳۰ نفر نمازگزار دارد و در زمان نماز مغرب هم جمعیت بیش‌تری دارد. خیراندیش می‌گوید: «یک ساعت قبل از اذان در مسجد حاضر می‌شوم و عصرها نیز از ساعت چهار تا بعد از نماز مغرب در مسجد حضور دارم و برنامه‌های متعددی داریم. عصرها کلاس‌های آموزشی نوجوانان است که جدای از آموزش‌ها، ساعت‌ها نیز با با آنان ورزش و تفریح می‌کنیم. روستای ما امکانات تفریحی مانند پارک و ... ندارد و این برنامه‌ها موجب شده تا کم سن‌و سال‌ها حضور بیش‌تری در مسجد داشته باشند و به تبع هم بزرگترها راهی مسجد شدند.»


گروه سرود کودکان روستای فتح‌الله

تلاش برای رفع مشکل آب روستا

روستای فتح‌الله مشکل آب آشامیدنی هم دارد و متاسفانه در این روستا هر دو سه روزی آب برقرار است. برنامه بعدی این طلبه برای حل مشکل آب منطقه است. او می‌گوید: «بنا داریم با همت و کمک قرارگاه پیشرفت آبادانی سپاه و همچنین مردم، از یکی از آن سه چشمه‌ای که آبش را برای کشاورزی ذخیره‌سازی می‌کنیم، یک شاخه لوله به مسجد بکشیم تا در مسجد که وسط روستا هم قرار دارد، آب در اختیار مردم قرار دهیم تا در زمان‌هایی که آب روستا قطع است، مشکل آب نداشته باشند. برای تأمین مالی‌ این طرح با خیرین رایزنی و توافق اولیه حاصل شده و ان شاء الله تا پایان تابستان، کار عملیاتی آن نهایی می‌شود.»


دیدار آیت‌الله رئیسی با نخبگان استان خراسان شمالی در روز پنج‌شنبه دوم تیرماه

تقدیر رئیسی از اقدامات جهادی در روستای فتح‌الله

اقدامات جهادی مردم این روستا با محوریت امام روستایشان مورد تقدیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سفر چند روز قبلش به استان خراسان شمالی هم قرار گرفت و رئیسی در دیدار با نخبگان استان، اعلام کرد: از فعالیت‌های جهادی در روستای فتح‌الله تشکر می‌کنم و این یک الگوی قابل تکثیر است.

پیش‌تر خبرگزاری فارس مطالبی با رویکرد امام محله‌های فعال سراسر کشور را منتشر کرده بود که می‌توانید اینجا بخوانید. دیگر مطالب پرونده «مسجد تراز اسلامی» خبرگزاری فارس را بخوانید:

مساجد، گوشت قربانی که صاحب ندارند!

امام جماعت بی‌پول نمی‌تواند مدیریت کند

نمی‌شود مسجد را با بخشنامه مدیریت کرد

کار جزیره‌ای بلای جان مساجد است

انتهای پیام/

نظر شما