شناسهٔ خبر: 54769881 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

جنگ زرگری فیسبوک و تیک و تاک

متا به‌دنبال اعمال اصلاحاتی اساسی در فیسبوک است تا این شبکه‌ی اجتماعی بزرگ جدی‌تر از همیشه با تیک تاک رقابت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگذاری برنا به نقل از  مرکز روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، افشای نامه‌ای درون‌سازمانی توسط خبرگزاری ورج نشان می‌دهد موفقیت تیک تاک در جلب توجه کاربران فضای مجازی موجب نگرانی فیسبوک شده و این شرکت قصد دارد جدی‌تر از همیشه برای رقابت با این شبکه‌ی اجتماعی بزرگ دست‌به‌کار شود. ظاهراً تام آلیسون، رئیس فیسبوک، در این نامه‌ی درون‌سازمانی به‌طور واضح توضیح داده که شرکت تحت مدیریتش به‌دنبال اصلاح فید و اعمال یک‌سری تغییرات گسترده در اصلی‌ترین شبکه‌ی اجتماعی متا است.

متا در راستای رقابت جدی‌تر با تیک تاک در ماه‌های اخیر تغییراتی در پلتفرم‌هایش اعمال کرده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اضافه شدن بخش Reels به اینستاگرام بود. نامه‌ی درون‌سازمانی فاش‌شده نشان می‌دهد برنامه‌های متا برای رقابت با تیک تاک قرار نیست صرفاً محدود به بهبود Reels باشد.

ورج می‌نویسد مدیران ارشد فیسبوک اقدامات تیک تاک را از نزدیک بررسی کرده‌اند و نگرانند که تغییرات اخیر شبکه‌ی اجتماعی پرحاشیه‌ی آمریکایی برای رقابت بهتر کافی نباشد. ظاهراً این افراد در جلسه‌ای که اوایل امسال با مارک زاکربرگ برگزار کرده‌اند خواستار اصلاح اساسی الگوریتم فید فیسبوک شده‌اند.

در بخشی از نامه آمده که نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی فید فیسبوک قرار است «بین محتواهای مرتبط و محتواهای غیرمرتبط تعادل برقرار کند.» این یعنی فیسبوک در فید اصلی محتواها را از منابعی کاملاً جدید که قبلاً سراغ آن‌ها نرفته‌اید به شما پیشنهاد می‌دهد.همچنان خواهید توانست پست‌های افرادی را که فالو کرده‌اید مشاهده کنید، بااین‌حال به‌لطف تغییرات جدید پست‌های متنوع‌تری نیز مشاهده خواهید کرد. در حال حاضر فید اصلی فیسبوک پست‌های افرادی را که فالو کرده‌اید در اولویت قرار می‌دهد، اما با اعمال تغییرات جدید، فید فیسبوک همچون صفحه‌ی اصلی تیک تاک به‌طور مداوم محتواهای جدید را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

محبوبیت فیسبوک در بین افراد نوجوان در سال‌های اخیر کاهش یافته و اکثر نوجوانان اکنون به اینستاگرام و تیک تاک علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهند. فیسبوک امیدوار است با تغییرات جدید مجدداً به محفل اصلی کاربران نوجوان تبدیل شود.

درحال‌حاضر فیسبوک و مسنجر دو اپلیکیشن مجزا هستند و به‌نظر می‌رسد متا قصد دارد این دو سرویس را مجدداً با هم ترکیب کند. متا می‌گوید هدف از این کار ارائه‌ی قابلیت «اشتراک‌گذاری پیام‌محور» خواهد بود.

در طرح متا برای رقابت با تیک تاک همچنان سرویس Reels در اولویت اول قرار خواهد داشت. Reels پاسخ مستقیم فیسبوک و اینستاگرام به تیک تاک محسوب می‌شود؛ ویدیوهای بخش Reels همچون ویدیوهای تیک تاک بسیار کوتاه هستند. فیسبوک قصد دارد بخش Reels را با بخش‌های Home و Watch و IFR و Groups ادغام کند.

تام آلیسون که از زمان برعهده گرفتن ریاست فیسبوک هیچ مصاحبه‌ای انجام نداده، در مصاحبه با ورج می‌گوید هدف جدید این شبکه‌ی اجتماعی ساخت «موتور اکتشافی» است. مارک زاکربرگ در جلسه‌ی اخیر با سرمایه‌گذاران متا نیز از همین عبارت استفاده کرده بود.

ورج می‌گوید پس از اعمال تغییرات جدید، تب اصلی فیسبوک در بخش بالایی میزبان ترکیبی از محتواهای بخش Stories و Reels خواهد شد. در بخش پایین‌تر صفحه، الگوریتم فیسبوک پست‌هایی را از سراسر این شبکه‌ی اجتماعی و اینستاگرام به کاربر پیشنهاد خواهد کرد. نسخه‌ی جدید فیسبوک تمرکز بیشتری روی محتواهای ویدیویی خواهد داشت و ارسال پست برای بقیه ازطریق پیام خصوصی را ساده‌تر خواهد کرد.

اینستاگرام نسبت‌ به فیسبوک تأکید بسیار بیشتری روی نمایش پست‌ها و Reelهای افرادی دارد که شما آن‌ها را فالو نکرده‌اید. در حال حاضر تنها ۱۱ درصد از کل محتواهای فید فیسبوک شامل این نوع پست‌ها می‌شود.

این نخستین باری نیست که فیسبوک چنین اقدامی انجام می‌دهد. سال‌ها قبل هنگامی که اسنپ چت به سرعت در حال رشد بود، مدیران فیسبوک بسیاری از قابلیت‌های این سرویس را به پلتفرم خود اضافه کردند.نامه‌ی درون‌سازمانی فیسبوک به‌طور مشخص به نام تیک تاک اشاره نمی‌کند، بااین‌حال واضح است که مدیران این شبکه‌ی اجتماعی در تلاش هستند کاربران تیک تاک را به سمت پلتفرم خود بکشانند.تغییرات جدید باعث می‌شود فید فیسبوک شباهت زیادی به صفحه‌ی اصلی تیک تاک داشته باشد. از طرفی ترکیب فیسبوک و مسنجر تا حد زیادی ما را یاد سرویس Inbox شبکه‌ی اجتماعی تیک تاک می‌اندازد.

انتهای پیام/

نظر شما